kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۹۲۳۸
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۸

زونکن آماده مستندات کیهان و یک شکایت ادعایی

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره سرنوشت شکایت رئیس‌دولت اصلاحات از مدیرمسئول روزنامه کیهان گفت: تا کنون این شکایت را پیدا نکرده‌ایم.


  سرویس اجتماعی-

سال هاست که هر از چند گاهی خبر شکایت رئیس‌دولت اصلاحات از مدیر مسئول روزنامه کیهان در رسانه‌ها مطرح می‌شود اما عجیب آنکه تا کنون این شکایت رنگ واقعیت به خود نگرفته است.
پس از فتنه سال 88 بود که حسین شریعتمداری مدیر مسئول کیهان پرده از ماجرایی برداشت که توجه فضای سیاسی و رسانه‌ای کشور را به خود جلب کرد؛ «دو بار ملاقات خاتمی با «جورج سوروس» پدر انقلاب‌های مخملی».
در همان ایام تلاش‌های زیادی از سوی یک جریان خاص صورت گرفت تا خبر کیهان را نادرست جلوه دهند. مدتی بعد خبری منتشر شد که محمد خاتمی که مدعی بود با سوروس ملاقاتی نداشته است، به علت اظهارت شریعتمداری درباره این دیدار از وی شکایت کرده است.
البته اکنون که سال‌ها از آن روزها می‌گذرد هنوز این شکایت به صورت رسمی مطرح نشده است و بیشتر نقل برخی محافل از جمله یکی از سؤالات پر تکرار نشست‌های خبری سخنگوی قوه قضائیه است.
سخنگوی دستگاه قضا در نشست خبری روز 20 آبان امسال، در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه شرق مبنی بر شکایت رئیس‌دولت اصلاحات از افرادی که به او اتهام زده بودند و روند آن پرونده‌ گفت: این موضوع را باید بررسی کنم و از شما هم می‌خواهم از وکیل این پرونده شماره و تاریخ لایحه ارسالی را بپرسید و به من اطلاع بدهید تا راحت‌تر بتوانیم این موضوع را پیگیری کنیم.
در نشست بعدی سخنگوی قوه قضائیه یعنی روز یکشنبه گذشته این موضوع دوباره مطرح شد، خبرنگار شرق با اشاره به ارسال یک شماره کلاسه پرونده درباره شکایت مورد نظر، سؤال خود درباره روند شکایت وکیل خاتمی از شریعتمداری و رسیدگی به این پرونده را تکرار کردکه محسنی اژه‌ای گفت: دو سه روز قبل شماره کلاسه به دستم رسید و درحال پیگیری موضوع هستم.
اژه‌ای ادامه داد: قبل از دریافت شماره کلاسه پرونده موضوع را از دادستانی و مرکز رسانه جویا شدم که هیچکدام اطلاعی نداشتند؛ چون این شکایت را پیدا نکردیم موضوع را با آقای شریعتمداری مطرح کردم که ایشان گفت من هم شنیده ام و حتی یک زونکن از مستندات هم برای دفاع آماده کرده‌ام اما احضاریه‌ای نیامده است.
سخنگوی قوه قضائیه افزود: با ارسال شماره کلاسه، گفتم موضوع را دنبال کنند؛ با توجه به این شماره، شکایت به سال ٨٨ برمی‌گردد و موضوع را پیگیری می‌کنیم.
استقبال کیهان از وصول شکایت
اما آنچه در این بین جلب توجه می‌کند این است که چرا این شکایت بیش از آنکه رنگ واقعیت به خود بگیرد بیشتر یک ادعا است. این اولین بار نیست که کیهان و مدیر مسئول آن در طول سال‌های گذشته به کرات از سوی مسئولان دولت‌های مختلف و همین‌طور برخی چهره‌های دیگر مورد شکایت قرار می‌گیرند و پس از طی مراحل اداری و قانونی این شکایت‌ها در دادگاه مربوطه مطرح و روند خود را پشت سر می‌گذارد، تا آنجا که می‌توان مدیر مسئول کیهان را پر تردد‌ترین شخصیت رسانه‌ای در دادگاه‌های مختلف برای دفاع از مطالب منتشره دانست چرا که هر از چند گاهی با شکایت دولتی‌های مدعی آزادی رسانه، گذر وی به دادگاه کشیده می‌شود و این البته تاوان ایستادگی بر مواضع و اصولی است که کیهان به آنها افتخار می‌کند.
 اما این هم عجیب است که شکایت ادعایی مورد بحث هیچ‌گاه وصول نمی‌شود و علی‌رغم آمادگی کیهان و استقبال از تشکیل دادگاهی که مستندات ملاقات آقای خاتمی با جورج سوروس و ابعاد دیگری از پشت پرده عملکرد سران فتنه در آن مطرح شود، طرف مقابل ماجرا هرگز تمایلی به تشکیل این دادگاه نداشته است.
عجیب نیست که یک شخص برای دفاع از خود دست به شکایت از شخص دیگری بزند اما با وجود سال‌ها و تشکیل نشدن چنین دادگاهی هیچ وقت نسبت به این موضوع گله و اعتراض نکند؟
مدیرمسئول روزنامه کیهان نیز تا کنون چند بار به این شکایت مورد ادعا واکنش نشان داده است.
وی در شهریور سال گذشته و پس از تلاش سایت معلوم‌الحال «آمد نیوز» برای زیر سؤال بردن خبر ملاقات خاتمی و جورج سوروس و نسبت دادن اتهاماتی به مدیر مسئول کیهان، به فارس گفته بود: «این نکته ازآنجا اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که جرج سوروس یک سرمایه‌دار یهودی صهیونیست است و به پدر کودتاهای رنگی شهرت دارد کودتاهایی نظیر آنچه در فتنه 88 و تحت عنوان به‌اصطلاح جنبش سبز! شاهد بودیم. سوروس تأمین‌کننده منابع مالی کودتاهای مخملی است و دقیقاً به همین علت است که خاتمی به‌عنوان یکی از عاملان اصلی فتنه 88 از افشای ملاقات‌های خود با او وحشت دارد، چراکه این ملاقات در وطن‌فروشی سران فتنه تردیدی باقی نمی‌گذارد.»
شریعتمداری بیان کرده بود: «خبر مربوط به ملاقات خاتمی با جرج سوروس برخلاف آنچه سایت وابسته به انگلیس و اسرائیل در پی القاء آن است شایعه نیست بلکه یک واقعیت مستند و غیرقابل‌انکار است که بارها به آن پرداخته‌ایم و جالب آنکه آقای خاتمی به همین علت از بنده شکایت کرده است ولی علیرغم اصرار من به تشکیل دادگاه و ارائه اسناد ملاقات وی با جرج سوروس، ایشان از پی‌گیری شکایت خویش طفره رفته و خودداری می‌کند که تصور می‌کنم خاتمی با طرح شکایت در پی رفع اتهام از خود بوده نه آنکه پیگیر آن باشد و ازآنجاکه اقدام سؤال‌برانگیز خود را قابل‌انکار نمی‌داند حاضر به تشکیل دادگاه نیست. لازم است بدانید که جرج سوروس در فتنه آمریکائی - اسرائیلی 88 نقش فعالی داشت و بعد از شکست فتنه نیز در مصاحبه با CNN گفته بود قول می‌دهم که تا پایان سال 2010 جمهوری اسلامی ایران از بین برود.»
مدیرمسئول کیهان دی ماه 92 نیز در جمع دانشجویان دانشگاه تهران گفته بود: «ما اعلام کردیم خاتمی دو بار با جورج سوروس ملاقات کرده است و اسناد آن را هم در اختیار داریم، چرا جواب نمی‌دهند؟»
حال با وجود گذشت چند سال گویا بیشتر مشخص می‌شود که این شکایت خیلی واقعیت ندارد و هدف از مطرح شدن هر از گاه آن چیز دیگری است. کیهان باز هم به بهانه مطرح شدن دوباره آن، آمادگی خود را برای تشکیل چنین دادگاهی و عرضه مستندات خود اعلام می‌کند.