kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۹۱۸۹
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۱
مشاور پادشاه پیشین سعودی

زیاده‌خواهی‌های بن سلمان شورای همکاری خلیج فارس را به زباله‌دان می‌اندازد

مشاور پادشاه سابق عربستان اعلام کرد با زیاده‌خواهی‌های محمد بن سلمان شورای همکاری خلیج فارس محکوم به پیوستن به زباله‌دان تاریخ است.

«حسین عسکری»، مشاور وزیر دارایی(۱۹۷۸ میلادی) و مشاور پادشاه عربستان(ملک عبدالله) که از او به عنوان معمار اقتصاد عربستان نیز یاد می‌کنند در مصاحبه با خبرگزاری مهر در مورد علت عدم شرکت سران عمان و قطر در نشست شورای همکاری خلیج فارس در عربستان تاکید کرد، امیر قطر نمی‌توانست به راحتی در این اجلاس شرکت کند چرا که تحریم عربستان مشابه اعلامیه جنگ است. عربستان باید مذاکرات را جهت لغو تحریم‌ها از قبل آغاز می‌کرد تا قطر می‌توانست در نشست شورای همکاری خلیج فارس شرکت کند. وی تاکید کرد، سلطان عمان تا حدی از عربستان جدا شده است. این کشور تلاش کرده واسطه‌ای میان قطر و عربستان باشد. سلطان با تحریم قطر و سیاست‌های محمد بن سلمان موافق نیست. این نشستی بود که سلطان عمان نمی‌توانست در آن حاضر شود.
این کارشناس مسائل عربستان در پاسخ به این مسئله که «قطر از اوپک خارج شد و با توجه به برخی گزارش‌ها، درصدد است از شورای همکاری خلیج فارس نیز خارج شود» گفت: قطر منتظر است تا ببیند محمد بن سلمان چه اقدامی انجام خواهد داد. فشار زیادی بر روی محمد بن سلمان از طرف آمریکا و اروپا وجود دارد. امیر قطر صبر کرده تا ببیند محمد بن سلمان تحت فشارهای بین‌المللی و فشارهای ترکیه تسلیم شده و تحریم را لغو خواهد کرد یا خیر. اگر قطر از شورای همکاری خلیج فارس خارج شود، یک بهانه و یک پاس گل رایگان به محمد بن سلمان خواهد داد.
وی تاکید کرد، قطر و عمان در حال خروج از آن هستند و من معتقدم که کویت ممکن است شروع به فاصله گرفتن آرام از این نهاد کند. اما با زیاده‌خواهی‌های محمد بن سلمان، این نهاد محکوم به پیوستن به زباله‌دان تاریخ است. محمد بن سلمان سعی خواهد کرد آن را حفظ کند تا چهره خود را نجات دهد اما شورای همکاری خلیج فارس در سراشیبی پرپیچ و خم قرار دارد. مشاور پادشاه سابق عربستان تاکید کرد، اگر قطر از شورای همکاری خلیج فارس خارج شود، احتمال ایجاد اتحاد قوی‌تر قطر با ترکیه وجود دارد. قطر حتی می‌تواند یک اتحاد کامل با ایران داشته باشد.