kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۹۱۸۷
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۰

بشار اسد: کشورهای عربی دچار بحران شده‌اند

رئیس‌جمهور سوریه در گفت‌و‌گو با یک روزنامه چاپ عمان تاکید کرد که کشورهای عربی با فساد و بحران هویت رو به رو هستند.

«بشار اسد» با‌ اشاره به وجود بحران هویت در کشورهای عربی، تاکید کرد: ما شاهد آن هستیم که برخی از هویت‌ها باعث ایجاد بحران‌هایی شده‌اند. عربی، سریانی و کردی، تمام این هویت‌ها وجود دارند. زبان عربی از سریانی به زبان امروزی تبدیل شده است.
بشاراسد گفت: ما شاهد آن هستیم که در اکثر کشورهای عربی فساد وجود دارد. برای حل بحران هویت باید از تجربه‌های ترکیه و روسیه استفاده کرد. ترک‌ها برای تقویت هویت خود در سراسر جهان تلاش می‌کنند و اگر با این مسئله ازروی خرد مقابله نشود، جنگ‌های آتی شدیدتر خواهند بود و معتقدم که جنگ سوریه تنها بخشی از این جنگ‌ها محسوب می‌شود.
وی افزود: تجربه دیگر در این زمینه، تجربه روس‌ها است؛ آنها بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و (رواج) تفکرات ضد میهنی (که از جانب) آمریکا حمایت می‌شده است، به یک دوره جدیدی از تقویت روحیه میهن‌پرستی با حضور «ولادیمیر پوتین» رسیده‌اند.
بشاراسد درارتباط با تحولات این کشور و به ویژه شهر ادلب، اظهار داشت: دولت سوریه درخصوص سرزمین‌هایی که خارج از سیطره [دولت] است، موضع مشخصی دارد و آن اینکه یا با جنگ پس گرفته می‌شوند یا با صلح.
وی در ارتباط با ادلب گفت: (هرچند) ما در آستانه اجرای عملیات نظامی بودیم و مقدمات آن را هم فراهم کرده بود یم،(با این حال) در حال حاضر به تلاش‌های سیاسی فرصت می‌دهیم. منظور رئیس‌جمهور سوریه، توافقی است که میان روسای جمهور ترکیه و روسیه در مورد ادلب به امضا رسیده و براساس آن، رئیس‌جمهور ترکیه قول داده است که تروریست‌ها و سلاح‌های سنگین آنها را از مناطق کاهش تنش در ادلب خارج کند.