kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۹۱۴۷
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۶

گزارش بلومبرگ از بی‌توجهی کره شمالی به درخواست مقام‌های آمریکایی برای دیدار

شبکه خبری بلومبرگ اعلام کرده کره شمالی درخواست مقام‌های آمریکایی برای دیدار را نادیده می‌گیرد.

با گذشت سه ماه از انتصاب «استفان بیگان» مدیر اجرایی سابق «فورد موتور» برای پیشبرد مذاکرات آمریکا با کره ‌شمالی، وی هنوز رو در رو با مقام‌های پیونگ ‌یانگ دیدار نکرده است.
به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری بلومبرگ، این وقفه نشان‌دهنده آن است که چطور مناسبات میان آمریکا و کره‌شمالی به علت کم تجربگی گرفتار لغزش شده است. استفان بیگان ماه اوت(مرداد) از سوی مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا برای کمک به مذاکرات با کره‌شمالی منصوب شد اما مقام‌های کره ‌شمالی دعوت ماه سپتامبر(شهریور) پمپئو برای ملاقات با بیگان را نادیده گرفتند.
«سوئه می تری»، تحلیلگر سابق سیا و عضو مرکز مطالعات بین‌المللی و استراتژیک در واشنگتن در این‌باره می‌گوید: «مقام‌های کره ‌شمالی پیش خودشان فکر می‌کنند که فقط با ترامپ معامله کنند و می‌توانند کانال‌های دیپلماسی معمول را نادیده بگیرند زیرا ترامپ شخصا بر توافق با رهبر کره شمالی و تمایلش به برگزاری دومین نشست در آینده نزدیک تاکید کرده است.»
به گفته این تحلیلگر «در چنین شرایطی آیا می‌توان گفت که ما به توافق نزدیک شده‌ایم؟ اینطور فکر نمی‌کنم. افرادی که من با آنها هم‌کلام شده‌ام نیز گفته‌اند که ما واقعا گیر کرده‌ایم.»
گفتنی است وزیر خارجه آمریکا در ظاهر از سرعت پیشرفت مذاکرات با کره ‌شمالی ابراز رضایت دارد می‌کند اما در خفا چندان خوش‌بین نیست. دو مقام آمریکایی مطلع نیز تاکید کرده‌اند، پمپئو از عدم پیشرفت مذاکرات خشمگین است. رابرت پالادینو، سخنگوی معاون وزیر خارجه آمریکا نیز در بیانیه‌ای گفته: «ما از قبل می‌دانستیم که این روندی طولانی خواهد بود و این مذاکرات یک شبه به نتیجه نمی‌رسد.»