kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۹۱۴۶
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۵

شورش جمهوریت علیه ‌اشرافیت در فرانسه لیبرال‌های وطنی عزا گرفتند

شورش علیه‌اشرافیت از فرانسه به سرعت به سایر کشورهای اروپایی کشیده شده، از بلژیک تا هلند و مجارستان، اعتراض‌ها در حال گسترش است و دولت لیبرال ماکرون هم کاملا در مقابل خواسته‌های معترضان عقب نشسته است. این درحالی است که لیبرال‌های وطنی عزا گرفته و این عقب‌نشینی را پیروزی پوپولیسم بر لیبرالیسم می‌نامند!
سرویس خارجی-

ماجرا از حدود یک ماه پیش شروع شد. عده‌ای جان به لب رسیده از سیاست‌های ریاضتی و لیبرالی ماکرون که بسیاری وی را در فرانسه «رئیس‌جمهور ثروتمندان» می‌نامند در شبکه‌های اجتماعی فراخوان دادند تا در اعتراض به افزایش قیمت سوخت به خیابان‌ها بریزند. اولین شنبه حضور خیابانی این «جنبش بی‌سر»، همه را غافلگیر کرد.
 آنها در 1000 نطقه از فرانسه بزرگراه‌ها را بستند. ماکرون ابتدا از موضع غرور و قدرت وارد شد و گفت تسلیم نخواهد شد اما در فراخوان‌های بعدی ابتدا گفت طرح افزایش سوخت را تعلیق می‌کند و در ادامه اعلام کرد که این قانون را لغو کرده است تا جلیقه زردها کوتاه بیایند. ولی درخواست‌ها که حالا فراتر از کاهش قیمت سوخت و به استعفای ماکرون رسیده، ادامه پیدا کرد. این جنبش موجب بیدار شدن سایر گروه‌های اجتماعی و صنفی در فرانسه شد. گروه‌هایی که از سیاست‌های اقتصادی حاکم بر فرانسه و شکاف عمیق طبقاتی و نظام سرمایه‌داری ناراضی‌اند و حمایت 74 درصدی مردم را دارند از جلیقه زردها به دانشجویان، دانش‌آموزان، کامیون‌داران و کشاورزان و حتی نیروهای پلیس رسیده است.
«نه» به لیبرالیسم و شورش علیه فقر و بی‌عدالتی
کارشناسان معتقدند بحران امروز فرانسه که به سرعت در حال گسترش است و براساس برخی گزارش‌ها به بلژیک، هلند و مجارستان رسیده و کشورهای اروپایی را یکی پس از دیگری در بر می‌گیرد بحران کل لیبرالیسم در اروپا است. تفکری که به طبقات زیرین و فرودست جامعه توجهی نمی‌کند، تفکری که اصالت را به سود و سرمایه می‌دهد، تفکری که در آن اصالتی برای عدالت به خصوص در حوزه اقتصاد وجود ندارد، در اروپا به بن بست رسیده و نشانه‌های آن در خیابان‌های پاریس، مارسی، بروکسل و.. قابل مشاهده است. به نوشته خبرگزاری فرانسه امانوئل ماکرون با امواج فزاینده خشم مردمی روبه‌رو شده است. خشمی که ریشه آن را باید در گسترش نابرابری و کاهش عدالت اقتصادی در فرانسه جست‌وجو کرد. فیگارو هم نوشته: آنچه در فرانسه روی داده اتفاقی گذرا نیست، بلکه جنبشی است که از اعماق برمی‌خیزد و تمام کشور را درمی‌نوردد. کشوری که له شدن طبقات متوسط خود را در نظر نمی‌گیرد به کژراهه می‌رود و می‌تواند گرفتار نیروهای افراطی شود. روزنامه لیبراسیون نیز از دولت فرانسه به عنوان کشتی بی‌ناخدا یاد کرده و نوشته: «اعتراضات جاری در فرانسه علیه فقر با همدردی و همبستگی مردم این کشور روبه‌رو شده است، هرچند این جنبش هنوز از سازمان و رهبری روشن برای شرکت در مذاکره با قدرت برخوردار نیست.بسیاری این جنبش را مخدوش، مبهم و بدون سر می‌دانند که با همان سرعتی که اوج گرفته ممکن است فرو بنشیند اما هستند کسانی که نسبت به گسترش آن هشدار می‌دهند.»
 لیبرال‌های وطنی عزا گرفتند
ترس از گسترش اعتراضات در فرانسه و ادامه آشوب‌ها که تا‌کنون بیش از 5 هزار زخمی و دستگیری در کل فرانسه طی یک ماه گذشته به دنبال داشته و پاریس را به «شهر‌ جنگ‌زده» تبدیل کرده طی روزهای اخیر لیبرال‌های فرانسوی را به تکاپو انداخته تا در مقابل خواسته‌های معترضان عقب بنشینند. براساس نظرسنجی‌ها حدود74 درصد مردم فرانسه از جنبش «جلیقه زردها» حمایت کرده‌اند و همین فرانسوی‌ها را به تکاپو انداخته است. ادوارد فیلیپه نخست‌وزیر فرانسه در اظهاراتی گفته «هیچ مالیاتی ارزش آن را ندارد که وحدت ملت و کشور را به خطر بیندازیم.» اما در حالی که لیبرالیسم در فرانسه و اروپا به مشکل برخورده و «جلیقه زردها» با آتش و خون آن را به چالش کشیده‌اند، در داخل در لیبرال‌های وطنی هنوز بر یک پاشنه می‌چرخد. لیبرال‌های وطنی طی روزهای گذشته در روزنامه خود رقابت حناچی و آخوندی بر سر شهرداری تهران را با ذوق‌زدگی «فینال لیبرال‌ها» عنوان کردند. ارگان روزنامه‌اشرافی کارگزاران در ادامه نیز بعد از عقب‌نشینی ماکرون مقابل معترضان برای رئیس‌جمهور فرانسه مرثیه‌سرایی کرد و تیتر زد «پیروزی پوپولیسم بر لیبرالیسم/ مکرون عقب‌ نشست». روزنامه و سایت‌ها و خبرگزاری‌های مُبَلغ ارزش‌های لیبرالی داخلی یک در میان اخبار و گزارش‌های مربوط به این اعتراضات را پوشش می‌دهند، گویی از این اعتراضات ناراحتند.
1723 بازداشتی در یک روز
دولت ماکرون روز شنبه با تمامی امکانات و توان خود با 90 هزار نیرو و 10 هزار خودروی زرهی برای سرکوب معترضان پا به میدان گذاشت اما باز نتوانست جلوی آنها را بگیرد و باز شنبه سیاه دیگری با شدت بیشتر تکرار شد. وزارت کشور فرانسه دیروز رسما اعلام کرده نیروهای امنیتی این کشور در جریان مقابله با اعتراضات و تظاهرات ضد دولتی روز (شنبه) در نقاط مختلف این کشور، 1723 از تظاهرکنندگان جلیقه زرد را بازداشت کرده‌اند. طبق اعلام پلیس فرانسه، در پاریس تعداد دستگیرشدگان 920 نفر است که 620 نفرشان راهی زندان شده‌اند.به گفته همین منبع در جریان تظاهرات شنبه 118 نفر‌ هم زخمی شده‌اند که از این تعداد 71 نفر در پاریس بودند. 17 پلیس نیز جزو زخمی‌ها هستند.
بلژیک، هلند، مجارستان
اعتراضات جلیقه زردها تنها به فرانسه محدود نشده و براساس گزارش‌ها به بلژیک، هلند و مجارستان نیز رسیده است. پلیس بلژیک ۴۵۰ تن را روز شنبه پس از اینکه معترضان «جلیقه زرد» الهام گرفته از معترضان در فرانسه سنگ و ترقه پرتاب کرده، به خودروها و مغازه‌ها آسیب رسانده و تلاش کردند خود را به دفاتر و ادارات دولتی در بروکسل برسانند، بازداشت کرد. براساس گزارش خبرگزاری رویترز، این جنبش در بلژیک، الهام گرفته از اعتراضات «جلیقه زردها» در فرانسه طی یک ماه گذشته است و با هدف ابراز شکایت‌ها نسبت به هزینه بالای زندگی و درخواست‌ها برای برکناری دولت شکل گرفته است. خبرگزاری‌ها همچنین اعلام کرده‌اند دولت این کشور در آستانه فروپاشی قرار دارد.در مجارستان نیز هزاران کارگر مجاری روز شنبه در بوداپست پایتخت این کشور دست به تظاهرات زدند. کارگران ناراضی در اعتراض به تغییر قانون کار دست به تظاهرات زدند که توسط حزب ویکتور اوربان نخست‌وزیر این کشور پیشنهاد شده و نزد منتقدان به «قانون برده داری» معروف شده است. طبق لایحه پیشنهادی، مجموع ساعات اضافه کار سالیانه درخواستی توسط کارگران به میزان زیادی افزایش خواهد یافت. در میان معترضان عده‌ای به تاسی از اعتراضات ضددولتی فرانسه اقدام به پوشیدن جلیقه‌های زرد کردند. در هلند نیز معترضان با پوشیدن جلیقه‌های زرد و تجمع در میادین اصلی شهرهای لاهه، آمستردام و روتردام خواستار استعفای نخست‌وزیر این کشور شدند. معترضان با سر دادن شعارهایی همچون«روته استعفا» و «روته گم شو»، از مارک روته، نخست‌وزیر هلند خواستند از سمت خود کناره‌گیری کند.