kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۹۱۴۴
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۵

ریچارد هاس: اروپا به سرعت پایداری خود را از دست‌ می‌دهد

رئیس ‌شورای روابط خارجی آمریکا با ‌اشاره به نا‌آرامی‌های جاری در قاره اروپا به ویژه فرانسه نوشت این قاره به سرعت در حال تبدیل شدن به منطقه‌‌ای ناپایدار است.

بیش از یک دهه ا‌ست که «اسطوره اروپایی» ترک برداشته است و هر چه زمان می‌گذرد، ترک‌های بیشتری بر پیکره آن ظاهر می‌شود.
براساس خبرهایی که می‌رسد، روند تحولات منفی در اتحادیه اروپا به قدری سریع است که حتی مسئولان و مقامات رده بالای غربی هم در‌باره آن، آشکارا حرف می‌زنند. پیش از این، معمولا اندیشمندان دانشگاهی و یا مقامات سابق در‌باره آن حرف می‌زدند، ولی بحران‌های کنونی، خصوصا اعتراضاتی که این روزها در فرانسه علیه نظام سرمایه‌داری جریان دارد، مقامات کنونی دولت‌های غربی را نیز مجبور کرده که به حرف بیایند.
یکی از این مقامات، «ریچارد هاس» رئیس ‌شورای روابط خارجی آمریکا است. هاس طی پیامی توئیتری در‌باره تحولات جاری قاره اروپا نوشت: اروپا به سرعت از پایدارترین منطقه جهان، در حال تبدیل شدن به منطقه‌‌ای غیرپایدار است.
هاس به شرایط ناپایدار تک‌تک کشورهای مهم غربی ‌اشاره کرد و این اتفاقات را دارای پیامدهای ویران‌کننده برای اتحادیه اروپا و غرب دانست و در مورد این تحولات نوشت: پاریس در آتش می‌سوزد و پایان عصر «آنگلا مرکل» صدر‌اعظم آلمان فرا رسیده است. ایتالیا در حال بازی خطرناک با اتحادیه اروپا بوده و روسیه در حال تجزیه اوکراین است. انگلیس نیز با برگزیت مشغول شده و در مجموع، تاریخ در حال تکرار شدن است.
بالا گرفتن بحران روسیه و اوکراین
اروپایی‌ها که از سال 1991 به بعد، گول آمریکا را خورده و علی‌ر‌غم فروپاشی شوروی در این سال، به خصومت علیه روسیه ادامه داده‌اند، اکنون با بحران بزرگ در شرق این قاره مواجه هستند.
به گزارش خبرگزاری فارس، ژنرال «ویکتور مژنکو» رئیس ‌ستاد مشترک نیروهای مسلح اوکراین اعلام کرد، تهدیدهای روسیه علیه کشورش از سال 2014 به این سو به بالاترین حد رسیده و مسکو در حال افزایش نیروهای نظامی در مناطق مرزی است.
 اوکراین بیم آن را دارد که این حوادث، مقدمه حمله‌ای تمام‌عیار باشد. البته در این مورد، حق با مقامات غربگرای کیف است، چون آنها به خوبی می‌دانند که در برابر روسیه آسیب‌پذیر بوده و از دست اروپایی‌ها‌، که طی سال‌های اخیر سرگرم تحریک اوکراین علیه روسیه بوده‌اند، هم کاری ساخته نیست.