kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۹۱۲۴
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۲
علی رغم همراهی کامل کره با تحریم‌های ضدایرانی

کره جنوبی: بازار ایران را هرطور شده برای خودمان حفظ می‌کنیم!

در شرایطی که کره جنوبی واردات نفت از ایران را قطع کرده، یکی از مسئولان این کشور صراحتا اعلام کرده بازارهای ایران را هرطور شده حفظ خواهیم کرد!

سه‌شنبه هفته گذشته طی گزارشی در روزنامه کیهان به همراهی کره جنوبی با تحریم‌های آمریکا علیه ایران ‌اشاره کردیم و نوشتیم با وجود اینکه کره جنوبی واردات نفت از ایران را قطع کرده است، بازار‌های پرسود کشورمان مانند گوشی همراه، لوازم خانگی و... را همچنان در اختیار این کشور قرار دارد.
با این حال، شواهد موجود نشان می‌دهد کره‌جنوبی با وجود همراهی تنگاتنگی که با آمریکا در تحریم خرید نفت ایران داشته، حاضر نیست بازارهای خود را در ایران از دست بدهد. به عبارت دیگر کره‌ای‌ها همچنان خواستار در اختیار داشتن بازارهای ما علیرغم قطع واردات نفت از ایران هستند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، کانگ سونگ چون، معاون وزیر بازرگانی کره‌جنوبی چندی پیش در  نشستی با مدیران پالایشگاه‌ها، خودروسازی‌ها و شرکت‌های ساختمانی فعال در بازار ایران اظهار داشت: تا حد امکان باید مانع از تاثیر منفی بالای دور جدید تحریم‌ها بر اقتصاد کره‌جنوبی و کسب و کار شرکت‌های کشورمان شویم، ایران نیازمند محصولات کره است و ما بازار این کشور را هر طور که شده حفظ می‌کنیم.البته این گستاخی مسئول کره‌ای در حالی رخ داده که دولت ایران در قبال همراهی کره‌جنوبی با تحریم‌های ضدایرانی آمریکا، کاملا منفعلانه عمل کرده و تاکنون شاهد هیچ اقدام متقابلی با کره جنوبی نبوده‌ایم.
در همین زمینه، محمد طحان پور، رئیس‌اتحادیه لوازم خانگی کشور درخصوص تبعیت کره جنوبی از تحریم‌های آمریکا علیه ایران با توجه به حضور محصولات کره‌ای در بازار ایران بیان کرد: به طور کلی همه کشورها  تابع سیاست‌های آمریکا هستند و از خودشان آنچنان اختیاری ندارند اما چشم بادامی‌ها در تلاشند تا بازارهای ایران را از دست ندهند.
وی افزود: در حال حاضر ۷۰ درصد بازار لوازم خانگی مونتاژ نیست و حاصل تولید داخل است. کره  به دلیل نداشتن کارخانه در  منطقه در حال تلاش است تا راهی پیدا کند که مبادلات تجاری با ایران انجام شود؛ کره جنوبی نمی‌خواهد  بازار جوان و پر مصرف ایران را از دست بدهد.
همچنین عبدا... رضیان، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: کشور کره‌جنوبی و شرکت‌های  سامسونگ و ال جی به طور کلی در اختیار آمریکا هستند. در جلسه‌ای که با مدیرعامل شرکت سامسونگ داشتیم، این مقام مسئول به صراحت اعلام کرد که نمی‌توانند برخلاف تصمیمات کشور آمریکا کاری را انجام دهند و مجبور هستند مطابق دستورالعمل‌های دولت ترامپ حرکت کنند.وی افزود: متاسفانه این کشورها وابسته و تحت سلطه آمریکا هستند. دلایل مختلفی هم در این مذاکره دوجانبه مطرح کردند، از جمله اینکه آمریکا، امنیت آنها را تامین می‌کند و ۱۲۰ هزار سرباز آمریکایی در کشور آنها مستقر است. به عبارتی باید اذعان کرد که کشور و شرکت‌های کره‌ای  تمام قد در خدمت آمریکا هستند.
در این جهت، حسین سروستانی کارشناس اقتصادی اظهار داشت: به دلیل تحریم‌های ظالمانه اعمال شده علیه ایران در چند وقت اخیر شرکت‌های خارجی در حال جولان دادن در بازارهای ایران  هستند، بعضی از نمایندگان داخلی خیلی راحت به  شرکت‌های ال جی و سامسونگ کره جنوبی  باج می‌دهند تا لوازم خانگی و مواد اولیه  وارد کنند.