kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۹۰۶۲
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۷
فایننشال تایمز خبر داد

اتحادیه اروپا قرار بود تضمین بیاورد تحریم می‌آورد!

دیپلمات‌های غربی به یک روزنامه انگلیسی گفته‌اند اتحادیه اروپا قصد دارد اعمال تحریم‌های محدود علیه ایران را بررسی کند.
سرویس سیاسی-

منابع خبری گفته‌اند نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نشستی روز دوشنبه در بروکسل درباره اعمال تحریم‌های محدود علیه ایران بحث و رایزنی خواهند کرد.
دیپلمات‌های غربی جمعه به روزنامه فایننشال‌تایمز گفته‌اند وزرای خارجه کشورهای اتحادیه اروپا در نشست بعدی خود در بروکسل درباره تحریم ایران به بهانه ادعاهای مطرح‌شده درباره اقدامات ایران در دانمارک رایزنی خواهند کرد.
پلیس دانمارک ماه گذشته بدون ارائه هیچ مستنداتی عوامل منتسب به ایران را به حمله به یک فرد در خاک این کشور متهم کرد. وزارت خارجه دانمارک در همین ارتباط ماه گذشته سفیر کشورش را از تهران فراخواند.
«آندره ساموئلسن» وزیر خارجه دانمارک در یک کنفرانس خبری گفت معتقد است حکومت ایران عامل این حمله بوده و به همین دلیل سفیر دانمارک را از تهران برای مشورت فرا می‌خواند.
دیپلمات‌‌ها گفته‌اند وزرای خارجه کشورهای اتحادیه اروپا درباره افزایش یا عدم افزایش فشارهای این اتحادیه علیه ایران به بهانه برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای نیز گفت‌وگو خواهند کرد.
اتحادیه اروپا ادعا می‌کند در تلاش است آثار تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران را بعد از خروج این کشور از توافق هسته‌ای با ایران را خنثی کرده و این توافق را حفظ کند.
به گزارش فارس، یک دیپلمات اتحادیه اروپا درباره رایزنی‌های کشورهای اروپایی درباره برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای گفت: «این نشان می‌دهد که رایزنی‌های ما درباره ایران تنها درباره برجام نیست، بلکه عوامل دیگری هم وجود دارند».
حمایت از تحریم!
«مایک پمپئو» وزیرخارجه آمریکا- آبان 97- در مصاحبه با بی‌بی‌سی گفته بود: «3 کشور اروپایی که در برجام هستند از تحریم‌ها حمایت می‌کنند».
نگاهی به روند اقدامات اروپا در رابطه با تضمین‌ منافع اقتصادی ایران پس از خروج آمریکا از برجام به خوبی نشان می‌دهد که طرف اروپایی در پی وقت‌کشی با هدف خرید زمان برای آمریکاست.
«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا - خرداد 97- پس از تاکید بر عدم ارائه تضمین برجامی به ایران، صراحتا اعلام کرد که «عزم ما برای حفظ توافق هسته‌ای، در راستای منافع آمریکاست». موگرینی همچنین-خرداد 97- اعلام کرد که «درباره برنامه موشکی و قدرت منطقه‌ای ایران اختلافی با آمریکا نداریم».
اروپا در حالی زمزمه تحریم علیه ایران را مطرح کرده است که پیش از این در واکنش به تحریم‌های آمریکا علیه ایران صرفا به ابراز تأسف بسنده کرده بود.
پس از امضای برجام، چه در زمان حضور آمریکا در توافق و چه پس از خروج آمریکا از برجام، واکنش اروپا به اقدامات ضد ايراني آمريکا از لفاظي و کلي‌گويي فراتر نرفت.
طرف اروپایی همزمان با اظهارات گستاخانه علیه توان موشکی کشورمان، زمزمه تحریم‌های جدید ضدایرانی را مطرح کرده است. اما متاسفانه دستگاه دیپلماسی همچنان رویکرد انفعالی و خسارت آفرین «اجرای یکطرفه برجام به هر قیمت» را دنبال می‌کند!
علیرغم رویکرد ضدایرانی اروپا و همصدایی آشکار طرف اروپایی با آمریکا، مقامات ارشد دولت اعلام کرده‌اند که «اروپا پشت ماست»! و «اطلاعات مثبتی از طرف اروپایی دریافت کرده‌ایم»! و «طرف اروپایی برای جبران خروج آمریکا در حال برنامه‌ریزی است»!
این رویکرد خسارت بار موجب شده است تا اروپا به جای عذرخواهی درباره عدم پایبندی به تعهدات خود در برجام، فرار به جلو و طلبکاری را در مواجهه با ایران انتخاب کند.