kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۹۰۵۹
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۷

ارتش فرانسه به خیابان آمد درماندگی ماکرون مقابل بهار پاریس(خبر ویژه)

در حالی که اعتراضات در فرانسه اوج گرفته، مطبوعات این کشور معتقدند کشتی دولت فرانسه، فاقد ناخداست.

وبسایت رادیو فرانسه در گزارشی اعلام کرد: ماکرون با وجود اعلام عقب‌نشینی، با اوج‌گیری مطالبات و گسترش اعتراضات روبه‌رو شده است.
ماکرون، یک گام دیگر عقب نشست و افزایش مالیات بر فرآورده‌های سوختی را که قرار بود از نخستین روز سال 2019 میلادی به اجرا بگذارد، به کلی رها کرد. علیرغم عقب‌نشینی دولت «جلیقه زردها»، جنبشی که از بیش از سه  هفته پیش در فرانسه آغاز شده است، قصد کوتاه آمدن ندارد. «جلیقه زردها» برای برپایی تظاهرات گسترده در فرانسه در روز شنبه آینده فراخوان داده‌اند. در همین حال، جنبش «جلیقه زردها» موجب بیدار شدن سایر گروه‌های اجتماعی و صنفی در فرانسه شده است. گروه‌هایی که از سیاست‌های اقتصادی امانوئل ماکرون ناراضی هستند. دانشجویان، دانش‌آموزان، کامیون‌داران و کشاورزان بعضا حرکت‌های اعتراضی خشن خود را آغاز کرده‌اند، یا برای اعتصابات سراسری در فرانسه در روزهای آینده اخطار داده‌اند.
رادیو فرانسه می‌افزاید: امانوئل ماکرون با امواج فزاینده خشم مردمی روبه‌رو شده است. خشمی که ریشه آن را باید در گسترش نابرابری و کاهش عدالت اقتصادی در فرانسه جست‌وجو کرد.
دانش‌آموزان و دانشجویان حدود 200 دبیرستان و کالج و دانشگاه امروز در فرانسه برای چهارمین روز پیاپی اقدام به تظاهرات کردند. این تظاهرات با آتش زدن سطل‌های زباله، خودروها و تجهیزات عمومی همراه بود و در بسیاری از شهرهای فرانسه تظاهرکنندگان با نیروهای پلیس درگیر شدند. تظاهرات دانش‌آموزان و دانشجویان یادآور بخشی از تظاهرات خشن روز شنبه گذشته در پاریس است که تصاویر آن در همه جهان منتشر شد.
افزون بر دانشجویان و دانش‌آموزان، بزرگ‌ترین سندیکای کشاورزان و دامپروران فرانسه امروز از گردهمایی اعتراضی کشاورزان فرانسه در هفته آینده خبر داد. در همین حال، دو سندیکای کامیون‌داران فرانسه امروز اعلام کرد که در صورتی که مذاکرات با مدیران شرکت‌های حمل و نقل نتواند به مطالبات کامیون‌داران پاسخ قانع‌کننده‌ای بدهد، کامیون‌داران وابسته به این دو سندیکا از شنبه شب اقدام به اعتصاب نامحدود سراسری خواهند کرد.
به گزارش رادیو فرانسه، میزان محبوبیت امانوئل ماکرون نسبت به هفته اولی که اعتراضات در تاریخ 17 نوامبر سال جاری میلادی آغاز شد به سطح بسیار پایین‌تری کاهش یافته است. بسیاری از معترضان او را «رئیس‌جمهور ثروتمندان» می‌نامند و می‌گویند سیاست‌های لیبرال او با نادیده گرفتن اقشار متوسط و کارگری این کشور، حمایت از ثروتمندان و دارندگان درآمدهای بالاست.
در همین حال نشریه لوموند در خصوص اعتراض‌های جاری فرانسه با «بنوا امون» مصاحبه مفصلی انجام داده است. در این مصاحبه نامزد حزب سوسیالیست فرانسه در آخرین انتخابات ریاست جمهوری این کشور اعتراض‌های جاری این کشور را به جنبش‌های موسوم به «بهار عربی» تشبیه کرده و با استقبال از آنها، اعتراض‌های جاری را بستر تقویت چپ در کشور دانسته است.
روزنامه لیبراسیون که علاوه بر سرمقاله خود مطالب عمده خود را به عقب‌نشینی دولت و گسترش نارضایتی‌های اجتماعی در این کشور اختصاص داده، از دولت فرانسه به عنوان کشتی بی‌ناخدا یاد کرده و نوشته است که اعتراضات جاری در فرانسه علیه فقر با همدردی و همبستگی مردم این کشور روبه‌رو شده است، هرچند این جنبش هنوز از سازمان و رهبری روشن برای شرکت در مذاکره با قدرت برخوردار نیست.
فیگارو نیز نوشت: آنچه در فرانسه روی داده اتفاقی گذرا نیست، بلکه جنبشی است که از اعماق برمی‌خیزد و تمام کشور را درمی‌نوردد. کشوری که له شدن طبقات متوسط خود را در نظر نمی‌گیرد به کژراهه می‌رود و می‌تواند گرفتار نیروهای افراطی شود.