kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۹۰۵۷
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۶

ماکوفسکی: آمریکا ابزار معتبری برای مهار ایران در منطقه ندارد(خبر ویژه)

یک مقام سابق پنتاگون تاکید کرد آمریکا ابزار معتبری برای مهار و عقب راندن ایران در منطقه خاورمیانه (غرب آسیا) ندارد.

مایکل ماکوفسکی در سایت هیل وابسته به کنگره آمریکا نوشت: آمریکا باید از تلاش برای مهار نفوذ ایران در منطقه دست برداشته و راهبرد روشنی برای عقب راندن این کشور اتخاذ کند. هرچند موضع سختگیرانه دولت ترامپ در قبال ایران تحسین‌برانگیز بوده اما اهداف این موضع مبهم بوده و کاخ سفید به اندازه کافی در این زمینه اقدام نکرده است.
آمریکا به یک سیاست شفاف، واضح، منسجم و جدی در قبال ایران نیاز دارد که دو عنصر «مقابله و عقب راندن» را شامل می‌شود. مقام‌های آمریکا برای نشان دادن سیاست مهار، از الفاظ مشابهی استفاده کرده‌اند.
سیاست مهار دولت ترامپ علیه ایران عمدتاً شامل تحریم‌های اقتصادی می‌شود که هرچند ضروری بوده اما کافی نیستند.
مهار ایران در منطقه مستلزم مانعی معتبر است که در زمان حاضر وجود ندارد.
دولت ترامپ بارها و در آخرین مورد روز شنبه، آزمایش‌های موشکی ایران را محکوم کرده اما تاکنون کاری جز اعمال تحریم‌های بی‌تاثیر برای متوقف کردن آنها انجام نداده است. تقریبا 2 هزار و 300 نیروی ویژه آمریکایی در سوریه مستقر شده‌اند اما تمرکز ماموریت آنان بر داعش است نه ایران. در زمان حاضر هیچ ناو هواپیمابر آمریکایی‌ای در خلیج فارس مستقر نبوده و پنتاگون نیز باتری‌های موشکی پاتریوت را از منطقه خارج کرده است.
بهتر است به جای رویکرد «مهار» رویه دیگری که از روزهای جنگ سرد به جای مانده را به کار بگیریم: رویه عقب راندن.
به جای پذیرفتن دستاوردهای بی‌ثبات‌کننده ایران، آمریکا باید به طور فعالانه این دستاوردها را از بین ببرد. آمریکا باید از نیروهای مخالف متحدان ایران در لبنان و یمن حمایت سیاسی و نظامی کند. همان‌طور که پمپئو در اظهارات خود در موسسه یهودی امنیت ملی آمریکا گفت، آمریکا نه تنها باید تضمین کند که کردهای سوریه به عنوان مهم‌ترین متحد ما در مقابله با داعش، در تصمیم‌گیری‌ها نقش دارند، بلکه باید کمک‌ها به نیروهای این گروه را افزایش دهد.
پیشنهاد این مقام سابق پنتاگون، برگ‌ها و گزینه‌های سوخته‌ای است که پیش از این توسط دولت‌های مختلف آمریکا و از جمله دولت ترامپ استفاده شده و ظرفیت جدیدی به شمار نمی‌رود.