kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۹۰۴۳
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۳
جنگ لفظی پاکستان و آمریکا ادامه دارد

عمران‌خان: سرباز اجیر شده آمریکا نیستیم براساس منافع پاکستان عمل می‌کنیم

نخست‌وزير پاکستان در واکنش به اظهارات «دونالد ترامپ» و دیگر مقامات آمریکایی که اسلام‌آباد را به حمایت از تروریسم و عدم جدیت در مبارزه با آن متهم می‌کنند، اعلام کرد که دولت پاکستان از واشنگتن فرمان نمی‌گیرد و سرباز اجیر شده آمریکا نیست.

«عمران‌خان» اظهار داشت، اتهامات آمریکا علیه پاکستان، با هدف ایجاد انحراف توجه افکار عمومی جهان به شکستی است که نیروهای آمریکایی در افغانستان خورده‌اند.
وی در گفت وگو با روزنامه «واشنگتن پست» افزود: دولت پاکستان از آمریکا فرمان نمی‌گیرد، بلکه براساس منافع ملی خود عمل می‌کند.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، نخست‌وزیر پاکستان با‌ اشاره به اینکه هیچ پناهگاه امنی در پاکستان برای تروریست‌ها وجود ندارد، گفت: بار‌ها آمادگی خود را برای انهدام پایگاه‌های تروریستی اعلام کرده‌ایم، اما آمریکا هیچ اطلاعاتی در مورد ادعا‌های خود، در اختیار پاکستان قرار نداده است.
عمران‌خان گفت: بیش از دو میلیون و ۷۰۰هزار مهاجر افغانستانی در خاک پاکستان زندگی و آزادانه به خاک افغانستان رفت‌وآمد می‌کنند. (به همین خاطر) اگر تعدادی از افراد طالبان در قالب مهاجران وارد خاک پاکستان شوند، شناسایی آنها مشکل است.
عمران‌خان تاکید کرد: امنیت و ثبات در افغانستان به نفع پاکستان و منطقه است و اسلام‌آباد هر اقدامی را برای تسهیل روند صلح افغانستان انجام خواهد داد.
نخست‌وزیر پاکستان از مشکلاتی که آمریکا برای منطقه و به ویژه افغانستان به وجود آورده است نیز انتقاد کرد و گفت: در حمله نیرو‌های شوروی سابق به افغانستان، پاکستان در کنار آمریکا بود، اما زمانی که آمریکا از منطقه خارج شد، پاکستان را با گروهک‌های ستیزه‌جو و چهار میلیون مهاجر افغان تنها گذاشته است.
عمران‌خان گفت: اگر دولت‌های سابق پاکستان پس از ۱۱ سپتامبر موضع بی‌طرفی می‌گرفتند، پاکستان مشکلاتی که امروز با آنها مواجه است، را نداشت.
وی به استقلال اسلام‌آباد از واشنگتن ‌اشاره و تاکید کرد: هرگز نمی‌خواهیم سرباز اجیر شده آمریکا باشیم و از این پس در جنگی که در آن، هزاران نفر از شهروندان مان کشته شوند، و اقتصادمان میلیارد‌ها دلار خسارت ببیند، شرکت نخواهیم کرد.
رئیس‌جمهور آمریکا  پیش از این، چندین بار مقامات پاکستان را مورد توهین قرار داده و گفته بود، سران این کشور، واشنگتن را احمق فرض کرده و با اینکه از کاخ سفید پول می‌گیرند، از تروریست‌ها و دشمنان آمریکا حمایت می‌کنند.
 دیگر مقامات آمریکایی نیز دولت اسلام‌آباد را بارها به حمایت از تروریسم متهم کرده‌اند. پاکستان درسال 2001 به جنگ ادعایی آمریکا علیه تروریسم پیوسته و به همین خاطر، خسارات مالی و جانی زیادی را تاکنون متحمل
 شده است.