kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۹۰۴۱
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۲
سازمان ملل:

سعودی‌ها هفته‌ای 123 غیرنظامی یمنی را می‌کشند/ 33 درصد قربانیان زن و کودکند

حملات جنون‌آمیز و بی‌وقفه ائتلاف سعودی به یمن طی فقط سه ماه باعث کشته شدن 1500 غیر نظامی شده است. این بخشی از گزارش تازه سازمان ملل از اوضاع حاکم بر یمن است.

سرویس خارجی-

در تجاوز ائتلاف سعودی به یمن غیر نظامیان متحمل بیشترین خسارت جانی و مالی شده‌اند. اخیرا روزنامه «گاردین» اعلام کرد که 57 هزار یمنی به دلیل حملات سعودی کشته و 85 هزار کودک نیز قربانی گرسنگی و بیماری شده‌اند. این روند همچنان ادامه دارد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خبرگزاري شين هوا، حملات بي رحمانه و بي وقفه سعودی به یمن از مرداد تا مهرماه سال جاری 1500 قربانی غیرنظامی برجای گذاشته است. شابیا مانتو سخنگوی کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل متحد اعلام کرد این آمار به معنای آن است که به طور متوسط در هر هفته 123 غیرنظامی کشته شده‌اند. طبق آمار منتشر شده، از این میزان 33 درصد زن و کودک بودند که 217 تن آنان کشته و 268 تن زخمی شده‌اند. طبق گزارش کمیساریای عالی امور پناهندگی ملل متحد 23 درصد کشته شدگان و مجروحان این دوره زمانی در خانه‌های خود حضور داشتند.
حملات به زیرساخت‌های درمانی هم 154 قربانی در میان غیرنظامیان داشته و حمله به اتوبوس‌ها و خودروها نیز 316 قربانی داشته است. شابیا مانتو گفته هر روز که از این جنگ می‌گذرد برای غیرنظامیانی که پیش از این نیز آسیب دیده‌اند رنج جدیدی به همراه دارد. به گفته کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل متحد صعده و الحدیده که کانون‌های جنگ یمن هستند، بیشترین شمار قربانیان انسانی را در این مدت داشته‌اند.
پیش از این سازمان ملل هشدار داده بود کمبود غذا در یمن جان ۱۳ میلیون نفر را تهدید می‌کند. برخی خبرگزاری‌ها هم بیش از 20 میلیون از مردم یمن را در آستانه قحطی می‌بینند. سازمان ملل یمن را نماد «بزرگترین قحطی قرن» نامیده است.
تداوم مذاکرات یمن
از سوی دیگر مذاکرات یمن که از روز پنجشنبه هفته گذشته در استکهلم سوئد شروع شده همچنان ادامه دارد. در همین ارتباط، سخنگوی جنبش انصارالله یمن در مذاکرات از توافق برای انجام ادامه مذاکرات بر پنج محور اصلی خبر داده است. «عبدالملک العجری» سخنگوی جنبش انصارالله در این مذاکرات گفته: «توافق شامل تمرکز بر محورهای سیاسی، فرودگاه صنعا، اقدامات و رویکردهای اقتصادی و کمک‌ها و امدادهای بشردوستانه و نیز اسرا است.» العجری همچنین با ‌اشاره به تمایل جنبش انصارالله برای حل وفصل کلی پرونده اسرا و زندانیان، از موافقت طرف‌ها در زمینه تبادل فهرست اسرای دو طرف خبر داد. از سوی دیگر یکی از اعضای هیئت صنعا در مذاکرات سوئد اعلام کرد، هیئت ریاض با طرح مسائل بی‌اهمیت به دنبال وقت‌کشی است و در مذاکرات مانع تراشی می‌کند.
«محمد عبدالسلام» رئیس‌ هیئت مذاکره‌کننده دولت نجات ملی یمن نیز در گفت‌وگوی تلفنی با شبکه «المسیرة»، اظهار داشت موضوع آزادسازی کلیه اسرای در بند ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در قبال آزادی کلیه اسرای در بند زندان‌های ائتلاف سعودی نیز حل شد و هیئت ملی اکنون منتظر اعلام اسامی کلی اسرای در بند ائتلاف متجاوز در یمن است. عبدالسلام تصریح کرد، تشدید حملات در جبهه‌های مختلف درگیری، ثابت می‌کند که نیروهای متجاوز و مزدوران آنها برای رسیدن به راهکاری که در خدمت ملت یمن باشد، جدی نیستند. زیرا تشدید حملات و درگیری‌ها بر روی مذاکرات، تاثیر منفی خواهد
 گذاشت.