kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۹۰۴۰
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۲

گزارش بی‌بی‌سی انگلیسی از زندان‌های مخوف امارات در یمن

شبکه 4 بی‌بی‌سی انگلیسی در گزارشی اعلام کرده‌امارات در زندان‌های سری که در یمن ایجاد کرده است همچنان به «شکنجه شدید زندانیان» مشغول است.

امارات متحده عربی به عنوان یکی از کشورهای متجاوز به یمن در سه سال گذشته زندان‌های مخوفی را در جنوب یمن ایجاد کرده که به «گوانتاناموی یمن» معروف شده‌اند. بارها خبرهای مربوط به شکنجه زندانیان در این زندان‌ها منتشر شده است. درهمین ارتباط، شبکه چهارم تلویزیونی «بی‌بی‌سی» طی گزارشی گوشه‌ای از موضوع زندان‌های مخوف که تحت مدیریت امارات در استان عدن در جنوب یمن هستند را، پخش کرد. به گزارش تسنیم، عادل الحسنی که از زندانیان سابق و از فرماندهان عملیاتی شبه‌نظامیان وابسته به دولت دست نشانده عبدربه منصور هادی رئیس‌جمهور مستعفی یمن بوده است، به این شبکه گفت: «صدها نفر در زندان‌های سری امارات زندانی هستند. آنها در معرض انواع شکنجه از ضرب و شتم و شوک الکتریکی گرفته تا وارد کردن ‌اشیاء تیز فلزی در بخش‌های حساس بدن قرار دارند.» وی که پیشتر در نزد شبه‌نظامیان موسوم به نیروهای کمربند امنیتی مورد حمایت امارات در بازداشت بود، افزود: «هر شب فریاد زندانیان در داخل زندان‌ها به خاطر شکنجه تحت نظر اماراتی‌ها بلند است.»
این شبکه تلویزیونی در تحقیقات خود، گزارش‌های سازمان‌های حقوق بشری و تصاویر زندان‌های امارات در یمن را هم منتشر و اعلام کرد این اولین تحقیق در نوع خود به شمار می‌رود. پیش از این، سازمان عفو بین‌الملل موارد نقض آشکار و برنامه‌ریزی شده (حقوق زندانیان) در زندان‌های سری تحت نظارت ابوظبی در جنوب یمن را مستند سازی کرده بود که تا حد جنایت جنگی می‌رسد اما امارات آن را رد کرد. این سازمان در گزارش خود تاکید کرده بود ده‌ها مورد بازداشت خودسرانه و ناپدید شدن افراد و شکنجه از سوی نیروهای طرفدار ابوظبی را ثبت کرده است. سازمان عفو بین‌الملل همچنین تاکید کرده که این اقدامات در سطح جنایت جنگی است و امارات باید شرکت در آن را متوقف کرده و تحقیقاتی سریع و موثر در این‌باره را آغاز کند. پیش از انتشار این گزارش، سازمان ملل نیز اعلام کرده بود معتقد است زندانیان یمنی در معرض بدرفتاری و شکنجه و تعرض جنسی از سوی نیروهای اماراتی قرار دارند.