kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۹۰۳۵
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۹

هشدار پلیس درباره آگهی‌های خرید و فروش مسکن

معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا درباره آگهی‌های خرید و فروش و پیش فروش مسکن هشدار داد.

سرهنگ محمدرضا اکبری با بیان اینکه درج آگهی‌های مسکن در روزنامه‌ها و سایت‌ها دلیلی بر صحت مطالب آنها نیست، به پایگاه خبری پلیس گفت: خرید و فروش ملک با نوشتن مبایعه‌نامه‌های جعلی امری است شایع و شهروندان زیادی درگیر این نوع کلاهبرداری می‌شوند.
اکبری با بیان اینکه خریداران می‌بایست پیش از عقد قرارداد از صحت اطلاعاتی که درباره ملک ارائه می‌شود، مطمئن شوند، اظهارداشت: هنگام خرید ملک، زمین و آپارتمان، طرفین قرارداد (خریدار و فروشنده) باید از وضعیت سند آگاهی داشته باشند. سند باید به رؤیت خریدار برسد و با مشخصات ملک، زمین یا آپارتمان مطابقت داشته باشد و در بعضی موارد نیز لازم است مالک یا مالکان احراز هویت شوند. وی با اشاره به اینکه لازم است از استناد به کپی مدارک ارائه شده مربوط به سند خانه، وکالت‌نامه و بنچاق خودداری شود، افزود: هنگام انجام معامله مسکن، می‌بایست همه افرادی که نام آنها در مبایعه‌نامه ذکر شده حتماً حضور فیزیکی داشته باشند.
معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ادامه داد: در قسمت توضیحات مبایعه‌نامه شرایط طرفین قرارداد، مشخصات چک‌هایی که رد و بدل می‌شود و مبالغی که به صورت نقد واریز و پرداخت شده است می‌بایست نوشته شود.
اکبری خاطرنشان کرد: کلاهبرداران به دلیل عدم تمایل افراد به گرفتن کد رهگیری که سیستم صادر می‌کند، اقدام به سودجویی و کلاهبرداری معاملات مسکن از فروشندگان و خریداران ملک می‌کنند.
به گفته وی، بسیاری از کلاهبرداران اقدام به پیش‌فروش واحدهای مسکونی می‌کنند و هیچ وقت واحدهای آپارتمانی آماده سکونت نمی‌شوند.در موارد زیادی انواع کلاهبرداری‌ها درخصوص واحدهای آپارتمانی پیش‌ساخته و نیمه‌ساز به پلیس آگاهی گزارش شده است.