kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۹۰۳۳
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۸
جشن‌هایی که به وحشت تبدیل می‌شود

استفاده غیرمجاز از گازهای خطرناک در بادکنک‌ها

رئیس ‌اتحادیه کشوری تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان گازهای طبی و صنعتی از تقلبی خطرناک در پوشش این صنف خبر داد.

کلانتری طالقانی با اشاره به تقلبی خطرناک در پوشش این صنف اظهار داشت: گاز هلیوم،گازی بی‌رنگ، بی‌بو و غیرسمی در صدر گازهای مشهور به گازهای نجیب قرار دارد. تمام گازهای تک اتمی مانند هلیوم، نئون، آرگون و زنون بصورت 1٪ در جو و 7٪ در ذخایر گازهای طبیعی وجود دارد و در دمای اتاق غیرقابل ‌اشتعال هستند و در واقع میل ترکیب با اکسیژن را ندارند. وی افزود: برابر شکایات تلفنی از سوی مصرف‌کنندگان و گزارش بازرسان، اخیراً با افزایش قیمت این گاز و مقرون به صرفه نبودن استفاده از آن در بادکنک‌ها، متأسفانه عده‌ای فروشنده غیرمجاز و سیار پس از تزریق گاز مایع بوتان و پروپان که از گازهای سبک حساب می‌شوند اما ارزانتر از گاز هلیوم هستند، نسبت به توزیع بادکنک‌های جشن تولد، عروسی و حتی همایش‌ها در سطح قنادی‌ها و فروشگاه‌های لوازم جشن و پذیرایی، اقدام می‌کنند. رئیس‌اتحادیه کشوری گازهای طبی و صنعتی ادامه داد: در نتیجه این گازهای جایگزین که به شدت قابلیت‌اشتعال دارند، در جشن که معمولاً از کبریت و فندک برای روشن کردن شمع‌ها استفاده می‌شود، امکان انفجار و آتش‌سوزی را به شدت بالا می‌برند.
بازی تغییر صدا
احتمال مسمومیت تنفسی را در پی دارد
کلانتری طالقانی تصریح کرد: متأسفانه در سال‌های گذشته با پدیده دیگری نیز به نام بازی تغییر صدا و احساس تنفس عمیق با استنشاق گاز هلیوم که به گاز بادکنک هم در بین مردم مشهور شده مواجه شده‌ایم که مضرات و خطرات آن از سوی جامعه پزشکی گوشزد شده و تحت کنترل درآمده است اما امکان دارد تعدادی به‌اشتباه با تصور اینکه گاز غیرسمی هلیوم را استنشاق می‌کنند دچار مسمومیت تنفسی غیرقابل بازگشت با گازهای جایگزین و تقلبی شوند.
وی گفت: خوشبختانه تاکنون تلفات جانی در این رابطه گزارش نشده و فقط شاهد حوادث قابل کنترل بوده‌ایم و به لحاظ پیشگیری از بروز صدمات جانی و مالی از شهروندان و سایر نهادهای درگیر تقاضا می‌کنیم هرگونه اطلاعات و مشاهدات خود را مستقیما به شماره تماس 88536987-021 اعلام کنند.
ضمن اینکه اطلاعات جمع آوری شده از طریق بازرسین اتحادیه در اختیار پلیس نظارت بر اماکن عمومی ناجا قرار گرفت و مقرر شد با کسانی که سلامت افراد را بازیچه درآمدهای نامشروع خود قرار داده اند پس از شناسایی با شدت و قاطعیت برخورد قانونی شود.