kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۹۰۱۹
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۹
لبخند، پاسخ وزیر ورزش به سوالی درباره وضعیت تاج و گرشاسبی بود

رئیس فدراسیون فـوتبال به محل کارش نمـی‌رود ولـی نامزد نایب رئیسی آسـیا می‌شـود!

رئیس فدراسیون فوتبال برای دومین روز در محل کار خود حاضر نشد ولی روز گذشته نامزدی خود را برای نایب رئیسی کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام کرد.
سرویس ورزشی-

پس لرزه‌های اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان در فوتبال کماکان احساس می‌شود. بعد از آنکه در آخرین مهلت اجرای این قانون (15 آذرماه) تنها محمدرضا ساکت دبیر فدراسیون حاضر به کناره‌گیری شد و اعضای هیئت رئیسه ماندن را بر رفتن ترجیح دادند، می‌شد حدس زد که فوتبال از شرایط طبیعی خود خارج شده است.
عدم استعفای اعضای بازنشسته هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال در شرایطی بود که آنها در پایان روز کاری سه‌شنبه هفته گذشته نامه‌ای را به وزارت ورزش ارسال کرده و خواستار تعیین تکلیف قطعی در مورد مسئله قبل از بازنشستگی و عدم تطابق آن با قوانین فیفا شده بود که این نامه از سوی وزیر ورزش پاسخی داده نشده است.  
جالب اینکه با بی‌پاسخ ماندن این نامه از سوی وزیر ورزش، تاج رئیس ‌فدراسیون فوتبال هم در محل کار خود در فدراسیون فوتبال حاضر نشد. البته این پایان کار نبود، رئیس فدراسیون فوتبال دیروز(شنبه) بازهم در محل کار خود حاضر نشد تا ابهامات در خصوص آینده فوتبال بیشتر از قبل شود. البته این غیبت‌ها در شرایطی است که دیروز خبر نامزدی تاج برای نایب رئیسی کنفدراسیون فوتبال آسیا رسانه‌ای شد.
وزیر حاضر به صحبت نشد
دیروز سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان به کرمان رفته بود تا چند پروژه ورزشی را افتتاح کند. در حاشیه مراسم افتتاح زورخانه بین‌المللی شهید لنگری‌زاده کرمان وقتی خبرنگاران از او سوالاتی را درباره ماندن یا رفتن تاج و گرشاسبی مطرح کردند او پاسخی نداد و با لبخند جمع خبرنگاران را ترک کرد!
رفتار وزیر ورزش نشان می‌دهد که وزارت خانه تمایلی برای ورود به این مسئله ندارد و همچنان معتقد است که باید قانون در فوتبال مثل سایر رشته‌های ورزشی اجرا شود ولی ادامه این وضعیت ممکن است تبعاتی را برای فوتبال به دنبال داشته باشد.
دو، سه هفته قبل و پس از نشست تاج با وزیر ورزش و رئیس کمیته ملی المپیک، مقرر شد که وی با استفاده از ماده ۶۰  قانون جامع ایثارگران در مسئولیت خود باقی بماند ولی اعضای بازنشسته هیئت رئیسه از سمتشان استعفا دهند.
با این حال اعضای هیئت رئیسه فدراسیون که پنج نفر از آنها بازنشسته هستند حاضر به کناره‌گیری نشدند. آنها پس از نشست‌های پرتعدادی که برگزار کردند در نهایت توپ را به زمین وزارت ورزش انداختند و خواستار تعیین تکلیف وضعیت خودشان از سوی وزارت ورزش شدند. در همین راستا هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال در سه نامه از وزارت ورزش خواست تکلیف ادامه فعالیت‌شان را مشخص کند ولی مسعود سلطانی‌فر هیچ واکنشی به درخواست آنها نداشت.
عدم واکنش وزیر و دستگاه ورزش در شرایطی بود که مسئولان فوتبال در نشست‌هایشان با جیانی اینفانتینو رئیس فیفا و شیخ سلمان رئیس کنفدراسیون آسیا، وضعیت فدراسیون فوتبال و اتفاقات اخیر را تشریح و آنها را در جریان قانونی که برای بازنشسته‌ها وضع شده قرار داده بودند.
در این میان وزارت ورزش سعی کرد با وساطت سیدرضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک مشکل فدراسیون فوتبال را به گونه‌ای حل کند که شائبه دخالت دولت در امور فوتبال برای مسئولان فیفا و کنفدراسیون آسیا ایجاد نشود اما گویا تلاش‌ها تا امروز به نتیجه مثبتی نرسیده است.
بی‌نتیجه ماندن تلاش‌ها از آن جهت است که روز گذشته خبرگزاری مهر گزارش داد به دنبال اتفاقات اخیر احتمال دارد نامه تعلیق فوتبال ایران طی چند روز آینده به دست مسئولان ورزش برسد. اگر این اتفاق رخ دهد ابتدا تیم ملی فوتبال ایران  از حضور در جام ملت‌های آسیا تعلیق خواهد شد و پس از آن نمایندگان ایران حق حضور در لیگ قهرمانان آسیا را نخواهند داشت.
درحالی که سوژه اصلی این روزها فدراسیون فوتبال است، خطر حذف از لیگ قهرمانان آسیا باشگاه پرسپولیس را هم تهدید می‌کند تا جایی که عنوان شده اگر نامه فیفا بدست مسئولان ورزش برسد، احتمال تعلیق پرسپولیس هم وجود دارد.
رفتار اعضای هیئت رئیسه حرفه‌ای نبود
قانون منع به کارگیری بازنشستگان به خوبی در ورزش پیاده شد تا جایی که بیش از 10 رئیس فدراسیون از سمتشان کناره‌گیری کردند بدون آنکه حساسیت نهاد بین‌المللی برانگیخته شود. ولی متاسفانه این قانون در فوتبال نه تنها اجرا نشد بلکه حواشی بسیاری نیز آفرید که از جمله آن می‌توان به احتمال تعلیق اشاره کرد.
اعضای بازنشسته هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال در گفتارشان همواره تاکید بر اجرای قانون داشتند ولی در عمل حاضر به کناره‌گیری از صندلی‌های خودشان نشدند. انتظار می‌رفت این افراد به مانند ساکت دبیر کل فدراسیون فوتبال به قانون تمکین می‌کردند تا امروز این اخبار نگران‌کننده از دل فدراسیون مخابره نشود!