kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۹۰۰۵
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۲
هشدار روحانی در اجلاس رؤسای مجالس 6 کشور

اگر ایران از تحریم‌‌ها آسیب ببیند غرب هم در امان نخواهد ماند

رئیس‌جمهور کشورمان گفت: به تحریم‌کنندگان هشدار می‌دهم اگر توانایی‌های ما در مبارزه با مواد مخدر و تروریسم در خاستگاه آنها ضربه‌ای ببیند؛ شما نخواهید توانست از زیر آوار مواد مخدر، پناهجویان و بمب‌ها و ترورها به سلامت خارج شوید.

دومین کنفرانس روسای مجالس کشور‌های آسیایی برای «مقابله با تروریسم» و با حضور روسای مجالس کشورهای افغانستان، ایران، پاکستان، ترکیه، چین و روسیه درباره چالش‌های تروریسم و ارتباطات در منطقه  روز گذشته به میزبانی تهران برگزار شد.
حجت‌الاسلام روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در این همایش با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگ‌ترین قربانی تروریست از بدو تأسیس تاکنون با این پدیده شوم مواجه بوده است گفت: اقدامات تروریستی ازجمله شهادت ۷۲ تن از نمایندگان مجلس، دولتمردان و سیاستمداران در یک بمب‌گذاری در سال ۱۳۶۰ و شهادت رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر وقت کشور توسط تروریست‌ها در یک بمب‌گذاری دیگری در همان سال و شهادت بیش از ۱۷ هزار تن از مردم عادی در طول ۴۰ سال گذشته به دست گروه‌های تروریستی که هم اینک در اروپا و آمریکا تحت حمایت دولت‌های غربی هستند.
ایران قربانی اصلی پدیده شوم تروریسم
وی ادامه داد: شهادت دانشمندان هسته‌ای در اوایل این دهه توسط عوامل تروریستی دولت‌های بیگانه، حمله تروریستی داعش در سال گذشته به مجلس شورای اسلامی و حادثه تروریستی اخیر در شهر اهواز و حادثه دو روز گذشته در چابهار بی‌تردید این حوادث کوچک‌ترین خللی در عزم و اراده دولت و ملت ایران برای مبارزه بی‌امان با تمام اشکال تروریسم وارد نکرده و نخواهد کرد.
رئیس‌جمهور بیان داشت:‌ امروزه امنیت ابعاد گسترده‌تری نسبت به گذشته دارد. تحریم‌های اقتصادی ظالمانه و غیر قانونی آمریکا علیه ملت ایران به عنوان شکل بارزی از تروریسم ملت ما را هدف قرار داده است.
وی بیان داشت: تروریسم اقتصادی به معنای وحشت‌آفرینی در موضوع اقتصاد یک کشور و ایجاد رعب و ترس در دیگر کشورها جهت ممانعت از تجارت و سرمایه‌گذاری در کشور هدف است. خروج آمریکا از برجام و اعمال مجدد تحریم‌ها و اقدامات این دولت علیه جمهوری اسلامی ایران و شرکای آن بی‌تردید نمونه بارز تروریسم اقتصادی است.
وی تصریح کرد: در برابر مداخله‌گران و زورگویان بایستیم و ترور و وحشت را بی‌پشتوانه .اگر می‌خواهیم به سیل پناهندگان پایان دهیم باید خشونت و جنگ را افسار بزنیم. اگر می‌خواهیم تروریسم را شکست دهیم، باید به پیکار پول‌های ناپاک بشتابیم و برای چنین نبردی باید از کارآمدی حکمرانان یکدیگر حمایت کنیم تا دیگر جایی برای پلیدی‌ها نباشد.
روحانی گفت: کشوری که جنگی تجاری با چین به راه انداخته، به پاکستان طعنه می‌زند. افغانستان را تحقیر می‌کند، ترکیه را تنبیه می‌کند، روسیه را تهدید می‌کند و ایران را تحریم می‌کند، متهم ردیف اول در شکستن پیوندها است.
وی تأکید کرد:‌ اگر آمریکا گمان می‌کند که می‌تواند ما را از هم جدا کند، سخت در خطا است. وقتی تجارت چین را در تنگنا می‌گذارند، همه ما زیان می‌بینیم، وقتی به پاکستان طعنه می‌زند، همه ما آن را اهانت تلقی می‌کنیم. تحقیر افغانستان، خوار شمردن همه ما است. با تنبیه ترکیه، همه ما مجازات می‌شویم و هرگاه روسیه را تهدید کند، ما هم امنیت خود را در مخاطره می‌بینیم. آنگاه که ایران را تحریم می‌کند، همه ما را از مواهب تجارت بین‌المللی، امنیت انرژی و توسعه پایدار بی‌بهره می‌سازند و در واقع همه را تحریم می‌کنند. ما اینجا هستیم تا بگوییم که بنا نداریم این گستاخی‌ها را تحمل کنیم. ما در برابر آنها خواهیم ایستاد با تقویت همکاری و تعمیق پیوندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و امنیتی میانِ خود.
بنا نداریم گستاخی‌های آمریکا را
تحمل کنیم
روحانی با بیان اینکه اگر آمریکا گمان می‌کند که می‌تواند ما را از هم جدا کند، سخت در خطا است. وقتی تجارت چین را در تنگنا می‌گذارند، همه ما زیان می‌بینیم، وقتی به پاکستان طعنه می‌زند، همه ما آن را اهانت تلقی می‌کنیم. تحقیر افغانستان، خوار شمردن همه ما است. با تنبیه ترکیه، همه ما مجازات می‌شویم و هر گاه روسیه را تهدید کند، ما هم امنیت خود را در مخاطره می‌بینیم. آنگاه که ایران را تحریم می‌کند، همه ما را از مواهب تجارت بین‌المللی، امنیت انرژی و توسعه پایدار بی‌بهره می‌سازند و در واقع همه را تحریم می‌کنند. ما اینجا هستیم تا بگوییم که بنا نداریم این گستاخی‌ها را تحمل کنیم. ما در برابر آنها خواهیم ایستاد با تقویت همکاری و تعمیق پیوندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و امنیتی میانِ خود.
با تضعیف ایران از راه تحریم
خیلی‌ها در امان نخواهند بود
وی تصریح کرد: از غربی‌ها انتظار نداریم که سهم‌شان را در ازای امنیت و ثباتی که برای آنها تامین کرده‌ایم، بپردازند اما بدانند که با تحریم ایران، به توانایی ما برای مبارزه با مواد مخدر و تروریسم آسیب می‌زنند. به تحریم‌کنندگان هشدار می‌دهم اگر توانایی‌های ما در مبارزه با مواد مخدر و تروریسم در خاستگاه آنها ضربه‌ای ببیند؛ شما نخواهید توانست از زیر آوار مواد مخدر، پناهجویان و بمب‌ها و ترورها به سلامت خارج شوید.
روحانی تاکید کرد: با تضعیف ایران از راه تحریم، خیلی‌ها در امان نخواهند بود؛ آنها که حرف ما را باور ندارند، خوب است به نقشه جغرافیا نگاهی بیاندازند.
رئیس‌جمهور گفت :البته آمریکا کشوری مداخله‌جو و غیرسازنده است که نمی‌تواند هیچ کشور و منطقه‌ای را در مسیر این آرمان یاری کند. انتظارات ما از آمریکا مشخص است. از کسی که به دیوارها تعظیم می‌کند، انتظار نداریم که به پل‌ها احترام بگذارد. از آن مسئولیت‌گریز، نمی‌خواهیم که به مسئولیت تازه‌ای گردن بنهد. از آن کس که تمدن‌ها را تحقیر کرده، نمی‌توان خواست که نگهدارنده پایه‌های تمدن مشترک باشد اما هرکجا که آمریکا در انهدام جوامع سهمی داشته باشد، اجازه نخواهیم داد که از هزینه خسارت‌ها و ویرانی‌ها بگریزد.
لاریجانی: شورای امنیت
به وظایف خود عمل نمی‌کند
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز طی سخنانی یکی از دلایل برگزاری اینگونه اجلاس‌ها را عدم عمل شورای امنیت به وظایف خود دانست و افزود: متاسفانه امروز شورای امنیت به وظایف خود عمل نمی‌کند. بسیاری از جنگ‌های منطقه مصوبه شورای امنیت را ندارد حتی این تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران و روسیه مصوبه شورای امنیت نیست و از نظر ما این نهاد وظیفه‌اش را انجام نمی‌دهد.
وی تصریح کرد: نحوه یکجانبه‌گرایی که رئیس‌جمهور آمریکا در سال‌های اخیر درپیش گرفته باعث از بین بردن ارزش‌های انسانی به وسیله تجاری‌سازی‌های او شده است. رفتار ترامپ در عمل، نظام‌های حقوق بشر را له کرده و باعث شده کشورها از مدیریت جهانی آنها ناامید شوند.
لاریجانی ادامه داد: آمریکا و اطرافیانش عامل گسترش تروریسم هستند؛ می‌گویند با تروریسم مبارزه می‌کنیم ولی در عمل از ابزار تروریسم استفاده می‌کنند.
گفتنی است  در این همایش موضوعات مهمی همچون  مقابله با تروریسم، تجارب گذشته، راهبرد‌های کنونی و اتخاذ رویکرد جدید و موثر منطقه‌ای، گسترش ارتباطات و تقویت همکاری‌های بین منطقه‌ای، تحقق صلح و توسعه همه‌جانبه و پایدار در منطقه از موضوعات مطرح شده بود.
بیانیه دومین کنفرانس
 مقابله با تروریسم
همچنین روسای مجالس شش کشور آسیایی و رئیس‌جمهور کشورمان در این کنفرانس به ایراد سخنرانی پرداختند. رئیس مجلس پاکستان ریاست جلسه اول نشست را برعهده داشت و سپس ریاست جلسه به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ایران واگذار شد.
در مراسم اختتامیه این کنفرانس نیز  ضمن ارائه گزارشی از نشست کمیته‌های اجلاس و همچنین جمع‌بندی نقطه نظرات روسای مجالس، بیانیه پایانی این نشست قرائت شد.
روسای مجالس ۶ کشور در بیانیه پایانی دومین کنفرانس مقابله با تروریسم در تهران اقدامات تروریستی در کشورهای عضو از جمله حادثه تروریستی اخیر در چابهار را محکوم و اعلام کردند در خشکاندن ریشه تروریسم و محکومیت حمایت از تروریسم مصمم هستند.
همچنین حجت‌الاسلام روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در حاشیه این کنفرانس به صورت جداگانه با روسای مجلس افغانستان، پاکستان، ترکیه، چین و روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد.