kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۹۰۰۲
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۱

ناشران، کاغذ را با قیمت ارز متعادل دریافت می‌کنند

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بابیان اینکه ناشران با ثبت‌‌نام در سامانه این وزارتخانه، کاغذ را با قیمت ارز متعادل دریافت می‌کنند، گفت: ملاک این کاغذ دلار ۴۲۰۰ تومانی نیست.

محمدمهدی احمدی در گفت‌وگو با مهر ، با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که حوزه چاپ و ناشران با آن درگیر هستند تأمین کاغذ است، ابراز داشت: کاغذهایی که به شکل قاچاق وارد کشور می‌شود بسیار گران است بنابراین اخیراً وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سامانه‌ای را راه‌اندازی کرد که در آن کاغذهایی که هر مرکزی یا فردی وارد می‌کند در این سامانه ثبت می‌شود.
وی با بیان اینکه واردات کاغذ از طریق این سامانه کنترل می‌شود، اضافه کرد: متقاضیان دریافت کاغذ به‌عنوان ناشر یا مطبوعات در این سامانه ثبت‌نام می‌کنند و بعد از بررسی‌های لازم که مشخص شد متقاضی شرایط لازم دریافت کاغذ را دارد خود سامانه متقاضی را به ‌سوی توزیع راهنمایی خواهد کرد.
 مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی فرهنگ و ارشاد اسلامی بابیان اینکه کاغذی که از طریق سامانه به متقاضیان داده می‌شود ارزان است اما با دلار ۴۲۰۰ تومانی تهیه نمی شود، ابراز داشت: این کاغذ به قیمت گران بیرون عرضه نمی‌شود و متقاضی باقیمت متعادلی کاغذ را دریافت می‌کند.
احمدی با بیان اینکه در حوزه کتاب و نشر مهم‌ترین مشکل تأمین کاغذ موردنیاز با قیمت مطلوب و مناسب به شمار می‌رود، تصریح کرد: با راه‌اندازی سامانه مقداری از مشکلات کاغذ که یکی از دغدغه‌های ناشران محسوب می‌شود، رفع شده است.
وی با بیان اینکه تسهیلات لازم به کتاب‌فروشی‌ها ارائه می‌شود، اضافه کرد: از افرادی که کتاب چاپ می‌کنند به تعداد متفاوت کتاب خریداری خواهد شد و نویسندگان شهرستانی نیز مورد حمایت واقع می‌شوند.
مدیرکل حوزه وزارتی فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه این وزارتخانه معتقد است که کتاب باید در سبد کالای خانوار ایرانی قرار گیرد و نباید در حاشیه زندگی باشد، ابراز داشت: نگاه کتاب باید فضیلت و برند علمی باشد تا رابطه منطقی با کتاب برقرار ‌شود، زمانی کتاب در زندگی مردم وارد و در ارکان زندگی قرار گرفت آسیب‌ها در آن جامعه کاهش پیدا می‌کند.
احمدی در پاسخ به پرسشی پیرامون بودجه فرهنگی وزارت ارشاد، اضافه کرد: رقم بودجه فرهنگی وزارت ارشاد آن‌قدرها نیست که بتوان ذکر کرد اما بودجه امسال در حال تنظیم است و شاید ۲۰ روز دیگر بتوان گفت که بودجه دقیق وزارت فرهنگ و ارشاد کلاً چقدر است و تفکیکی در حوزه‌های مختلف چگونه
خواهد بود.