kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۹۰۰۱
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۱
1500 صندلی خالی در مدارس تیزهوشان

تعداد زیادی از دانش‌آموزان جدید مدارس استعداد‌های درخشان تیزهوش نیستند

رئیس مرکز ملی پرورش استعداد‌های درخشان آموزش و پرورش گفت: تعداد زیادی از دانش آموزان جدید مدارس استعداد‌های درخشان فقط سخت کوش هستند نه تیزهوش.

فاطمه مهاجرانی از حدود هزار و ۵۰۰ صندلی خالی در مدارس تیزهوشان خبر داد و به خبرگزاری صداوسیما، گفت: در سال‌های گذشته استعداد‌های درخشان در هر منطقه مشخص و سهمیه دانش آموز هر استان تعیین می‌شد؛ اما امسال به دلیل تغییراتی که در آزمون ورودی استعداد‌های درخشان انجام شد سهمیه مناسب هر مدرسه مشخص نشد.
مهاجرانی افزود: آزمون‌های ورودی مدارس استعداد‌های درخشان نمی‌توانند در انتها در شناسایی دانش آموزان تیزهوش واقعی موثر واقع شوند و نمی‌توان با یک آزمون استعداد‌های برتر را شناسایی کرد.
وی با تاکید بر اینکه انتخاب دانش آموزان تیزهوش باید در یک فرآیند و از دوران ابتدایی شکل بگیرد، ادامه داد: ​آزمون‌های ورودی که چه در قبل و چه امسال برگزار شدند، معایب خاص خود را داشتند.
رئیس مرکز ملی پرورش استعداد‌های درخشان با بیان اینکه در حال تدوین شیوه جدید از انتخاب دانش آموزان نخبه با کمک استادان دانشگاه‌ها هستیم تا بتوانیم این نواقص را برطرف کنیم، گفت: متاسفانه با روش فعلی انتخاب دانش آموزان نخبه اگر مثلا دو دانش آموز تیزهوش در یک روستا شناسایی بشوند برای آنان هیچ کاری نمی‌توان انجام داد و باید به سمت آموزش‌های منعطف حرکت کنیم.
مهاجرانی افزود: برای حل مشکل صندلی‌های خالی مدارس تیزهوشان باید دید به چه نتیجه ای در دفتر وزارتی آموزش و پرورش خواهیم رسید و برای برگزاری آزمون تکمیل ظرفیت مدارس تیزهوشان نمی‌توانیم قول بدهیم.
به گفته وی، تعداد زیادی از دانش آموزان جدید مدارس استعداد‌های درخشان تیزهوش نیستند و فقط سخت کوش هستند و تعدادی نیز از قبل با سوالات هوش آزمون ورودی آشنا بودند. باید روانشناسان نظر بدهند که آیا دانش آموزی که سوالات چند گزینه‌ای هوش را از قبل دیده باشد می‌تواند دوباره به سوالات پاسخ صحیح بدهد و یاخیر؟
تحریم المپیاد جهانی فیزیک
 به علت میزبانی رژیم صهیونیستی
رئیس مرکز ملی پرورش استعداد‌های درخشان از حضور نیافتن تیم دانش آموزی ایران در المپیاد جهانی فیزیک ۲۰۱۹ خبر داد و افزود: رژیم غاصب صهیونیستی سال آینده میزبان این المپیاد است و ایران هیچ تیمی به این المپیاد اعزام نخواهد کرد، البته تیم دانش آموزی ایران سال آینده در المپیاد آسیایی فیزیک که در کشور روسیه برگزار می‌شود شرکت خواهد کرد.