kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۹۰۰۰
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۱

فرانسه در آتش خبرگزاری دولت در خواب!

در حالی که این روزها فرانسه در آتش و آشوب است، خبرگزاری دولتی ایرنا در اقدامی تأمل‌برانگیز، مصاحبه با یک زوج هنرمند فرانسوی را به عنوان خبر اصلی خود انتخاب کرد!
سرویس سیاسی-

حدود یک ماه پیش جنبش جلیقه زردها در اعتراض به افزایش قیمت سوخت در فرانسه شکل گرفت. این جنبش اعتراضی حالا به یک جنبش ضد سرمایه‌داری با خواسته‌هایی فراتر از کاهش قیمت سوخت تبدیل شده است.
جلیقه زردها در هفته‌های گذشته به خیابان‌ها آمده و پاریس و دیگر شهرهای فرانسه را به یک شهر آشوب‌زده تبدیل کردند. در ادامه اعتراضات زد و خوردها بین پلیس و معترضان به اوج خود رسید.
اعتراضات جلیقه‌ زردها در هفته‌های گذشته موجی از ناآرامی، خشونت و تخریب را در شهرهای مختلف به ویژه پاریس به همراه داشت.تاکنون در این اعتراضات 4 نفر کشته شده و نزدیک به 4 هزار نفر نیز زخمی یا دستگیر شده‌اند. براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، ۷۲ درصد از شهروندان فرانسوی از اعتراضات جلیقه‌ زردها حمایت می‌کنند.
علاوه ‌بر استقرار هزاران نیروی امنیتی، پلیس و ارتش در خیابان‌های پاریس گزارش‌ها حاکی است مسئولان در روز شنبه از ترس آشوب‌ها دستور تعطیلی ده‌ها موزه، مکان توریستی و رستوران از جمله برج ایفل و موزه لوور را صادر کردند.
پلیس با گاز ‌اشک‌آور و ماشین آبپاش سعی در متفرق کردن تظاهرکنندگان دارد و معترضان با آتش‌زدن صندلی کافه‌ها، شکستن شیشه مغازه‌ها و پرتاب کپسول‌های گاز آتش‌زا به مقابله برخاستند. پلیس و معترضین به سیاست‌های دولت ماکرون با چوب و چماق و سنگ به جان هم افتاده‌اند.
اعتراضات خیابانی، فرانسه را تقریبا در وضعیت اضطرار اقتصادی قرار داده است.فدراسیون حرفه‌ای آنیا نیز از «پیامدهای منفی و برگشت‌ناپذیر» اعتراضات اخیر بر ‌اشتغال در فرانسه ابراز نگرانی کرده و خاطر‌نشان ساخته در این مقطع زمانی که به جشن‌های پایان سال نزدیک می‌شویم، بیم آن می‌رود که اعتراضات و آشوب‌ها میلیاردها یورو به شرکت‌ها ضرر بزند.
خواب خبرگزاری دولت!
اما همزمان با این اتفاق مهم در فرانسه، دیروز خبرگزاری دولتی ایرنا در اقدامی تأمل‌برانگیز، مصاحبه با یک زوج هنرمند فرانسوی را به عنوان خبر اصلی خود انتخاب کرد!
این خبرگزاری دولتی در بخشی از گزارش خود نوشته است:«آنچه مسلم است این است که رویکرد فرانسه، رویکرد همراهی و همکاری با ایران است».
متاسفانه رسانه‌های دولتی و طیف مدعی اصلاحات حاضر نیستند که واقعیت‌های موجود در کشورهای غربی از جمله فرانسه را ببینند.
لازم به ذکر است که در اردیبهشت ۹۷ پلیس فرانسه در پی درگیری روز جهانی کارگر در پاریس بیش از ۲۰۰ نفر را دستگیر کرد. شماری از مردم از جمله خبرنگار شبکه خبر نیز در این درگیری‌ها مجروح شد؛ اما این موضوع مهم هیچ جایی در صفحات اول روزنامه‌های زنجیره‌ای و رسانه‌های دولتی نداشت.
تطهیر گستاخی فرانسه
لازم به ذکر است که در سایه سکوت و بی‌عملی دولت و دستگاه دیپلماسی، فرانسه روز به روز بر اقدامات خصمانه علیه ملت ایران می‌افزاید.
در شهریورماه سال‌جاری، تعدادی از اعضای گروهک‌های تروریستی به سفارت ایران در فرانسه تعرض کردند. نکته قابل تأمل اینجاست که پلیس فرانسه علی‌رغم اطلاع قبلی، برای جلوگیری از این تعرض در محل حاضر نشد!
در تابستان سال جاری نیز فرانسه در اقدامی گستاخانه یکی از دیپلمات‌های ایرانی را از این کشور اخراج کرد.
خودداری از معرفی سفیر، ایجاد محدودیت برای سفر دیپلمات‌های ایرانی در پاریس، بخشنامه رسمی وزارت خارجه فرانسه مبنی بر ممنوعیت سفر دیپلمات‌ها و حتی کارگزاران رسمی به ایران و عدم صدور کارت شناسایی(اقامت) برای همسران و دختران دیپلمات‌های جدید ایرانی تا مادامی که کشف حجاب! نکنند را نیز باید به فهرست اقدامات ضدایرانی فرانسه در حوزه دیپلماتیک
اضافه کرد.
همچنین از 29 مهر تا 3 آبان 97 نمایشگاه بین‌المللی مواد غذایی پاریس موسوم به SIAL برگزار شد. نکته قابل تأمل اینجاست که فرانسه، پاویون ایران در نمایشگاه مذکور را بست و در ادامه این رفتار خصمانه، حضور بازرگانان و شرکت‌کنندگان ایرانی برای بازدید از این نمایشگاه را نیز ممنوع اعلام کرد.
علاوه ‌بر این در مهرماه سال جاری فرماندار شمال فرانسه در اقدامی خصمانه فرمان تعطیلی مرکز شیعی الزهرا واقع در «گراند سنت» شهر «دانکرک» را صادر کرد.
10 مهرماه سال جاری نیز پلیس فرانسه با 200 کماندو به دفتر مرکز اسلامی «الزهرا» حمله کرد و ضمن تخریب و توقیف بخش مهمی از امکانات این دفتر، یازده تن از اعضای این مرکز از جمله یحیی قواسمی (مدیر مرکز اسلامی الزهرا) را بازداشت کرد.
همچنین 10 مهرماه سال جاری، فرانسه در اقدامی خصمانه اموال وزارت اطلاعات و دو ایرانی در فرانسه را بلوکه کرد.
آخرین اقدام خصمانه پاریس علیه ایران، جنجال این کشور علیه برنامه موشکی کشورمان و کشاندن آن به شورای امنیت سازمان ملل بود. در چنین شرایطی عملکرد خبرگزاری دولت در قبال رخدادهای فرانسه قابل
تامل است.