kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۸۹۸۶
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۹
دبیر انجمن برنج:

واردات برنج از هفته آینده آغاز می‌شود

دبیر انجمن برنج گفت: با توجه به ثبت سفارش برنج پیش‌بینی می‌شود که محموله‌های جدید از هفته آینده وارد کشور شود و قیمت نوع این محصول کاهش یابد.

مسیح کشاورز در گفت‌وگو با  باشگاه خبرنگاران جوان، از رفع ممنوعیت واردات برنج طی یک هفته اخیر خبر داد و افزود: با توجه به آنکه تا پایان سال زمان زیادی باقی نمانده است، ثبت سفارش برای واردات برنج در حال انجام است.
وی افزود: برای تنظیم بازار شب عید و جلوگیری از کمبود، افزایش قیمت و گران فروشی باید ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزارتن برنج وارد کشور شود.
دبیر انجمن برنج درباره آخرین وضعیت بازار برنج خارجی بیان کرد: با اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات بعید است که نوسان خاصی در سطح عرضه اتفاق بیفتد چرا که قیمت‌های جهانی تغییر چندانی نداشته است.
کشاورز در پاسخ به این سؤال که دلیل نوسان قیمت برنج در هفته‌های اخیر در سطح خرده‌فروشی چیست، گفت: قبل از آزاد شدن ثبت سفارش برنج و کمبود در انبارها،برخی خرده‌فروشان به بهانه کمبود اقدام به افزایش قیمت در سطح بازار کردند که پیش‌بینی می‌شود  ورود محموله‌های برنج از هفته آینده بر سطح قیمت‌ها تاثیر بسزایی دارد.
وی قیمت مصوب هر کیلوگرم برنج خارجی در خرده‌فروشی‌ها را هشت هزار تومان اعلام کرد و افزود: فروش با نرخ‌های بالاتر تخلف به شمار می‌رود.
گفتنی است، مجموع مصرف سالانه برنج کشور به حدود سه میلیون تن می‌رسد که میزان تولید داخلی این محصول حدود 2/2 میلیون تن در سال و نیاز به واردات هم سالانه 800 هزار تن است. در برخی سال‌های گذشته واردات برنج در حدی بود که تولید داخلی روی دست کشاورز ماند. بر اساس آمارها، در شش ماهه اول سال گذشته یک میلیون و 250 هزارتن برنج از طریق مبادی رسمی وارد شده بود.
وزارت جهاد کشاورزی در چند سال اخیر به طور متوسط میزان تولید برنج را دو میلیون و 200 هزارتن اعلام کرده که با وجود افزایش هزینه‌ها، حقوق و دستمزد، نهاده ها، آموزش و تحقیقات و مروج این امر جای سؤال است که چرا تولید برنج در چند سال گذشته درجا می‌زند. ضمن اینکه کشاورزان بدون کمک دولت میزان تولید را افزایش دهند.