kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۸۹۷۵
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۶
جرعه های معرفت-شرح حدیث معصومین (ع) در کلام رهبر انقلاب

بالاترین نیکی‌ها و بالاترین جفاها

عن امیرالمؤمنین(ع) عن رسول‌الله(ص) انه قال: ان فوق کل بر برا حتی یقتل الرجل شهیدا فی سبیل‌الله و فوق کل عقوق عقوقا حتی یقتل الرجل احد والدیه(۱).
«امیر‌المؤمنین(ع) از قول پیامبر(ص) نقل می‌کند که فرمود: بالاتر از هر کار نیکی، یک کار نیک وجود دارد، مگر شهادت که بالاتر از آن نیکی‌ای وجود ندارد و بدتر از هر جفا، جفایی است مگر قتل پدر یا مادر که بالاتر از آن جفایی نیست.»
- ان فوق کل بر براحتی یقتل الرجل شهیدا فی سبیل‌الله؛
 ‌]امیرالمؤمنین(ع) از قول پیامبر(ص) می‌فرماید: [ هر کار نیکی که تصور کنید، یک کار نیک بالاتر از آن هم وجود دارد- عبادات، حسنات، اعمال خالصه‌ای که انسان انجام می‌دهد لوجه‌الله- هر  کدام از اینها مراتب دارند؛ هر کدام از اینها یک بر بالاتری هم دارند، تا برسیم به شهادت در راه خدا که دیگر فوق این، بری وجود ندارد. شهادت در راه خدا از همه مبرات بالاتر است.
- و فوق کل عقوق عقوقا حتی یقتل الرجل احد والدیه؛ عقوق یعنی جفای به دیگران- هر گناهی را عقوق نمی‌گویند؛ عقوق یعنی آن گناهی که متمثل است در جفای به یک انسان دیگر- ]پیامبر می‌فرمایند:[ بالاتر از هر عقوقی، عقوقی هست، تا کسی- نستجیر بالله- یکی از پدر یا مادر خود را به قتل برساند که بالاترین عقوق را انجام داده.
* شرح حدیث در ابتدای درس خارج، 83/9/22 به نقل از کتاب:‌نسیم سحر
ــــــــــــــــــــــــــــ
(1) نوادر راوندی: ص 92