kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۸۹۵۸
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۴
جهانگیری:

از هیچ‌کس برای تعیین بُرد موشک‌هایمان اجازه نمی‌گیریم

معاون اول رئیس‌جمهور گفت:‌ از هیچ کس نیز برای تعیین بُرد موشک‌هایمان اجازه نمی‌گیریم، با هر چیزی که احساس می‌کنیم تهدید علیه ما است، مقابله خواهیم کرد.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور، در مصاحبه با خبرگزاری «کیودو» ژاپن در پاسخ به سؤالی درباره فضاسازی تبلیغاتی اخیر آمریکا علیه برنامه دفاعی کشورمان و چرایی ساخت موشک‌های دوربرد از سوی ایران گفت: «ملت ایران تجربه تلخی از جنگ هشت ساله‌ با صدام دارد. در آن جنگ، اکثر شهرها از جمله تهران پایتخت ما، مرتب با موشک‌هایی که از طرف رژیم عراق شلیک می‌شد، مورد حمله قرار می‌گرفت و ما به هر جای دنیا مراجعه می‌کردیم که بتوانیم حتی یک موشک بگیریم تا مقابله یا حداقل تهدید به مقابله کنیم، هیچ کس به ما موشک نمی‌داد. بنابراین ما برای دفاع از ملت خودمان به سمت ساخت موشک رفتیم و این موشک‌ها صرفاً یک سلاح دفاعی و بازدارنده هستند. از هیچ کس نیز برای تعیین بُرد موشک‌هایمان اجازه نمی‌گیریم، با هر چیزی که احساس می‌کنیم تهدید علیه ما است، مقابله خواهیم کرد و متناسب با نیاز دفاعی کشورمان موشک می‌سازیم. آمریکایی‌ها نیز در این مورد مثل همیشه با خبرسازی و شانتاژ خبری درمورد سلاح‌های دفاعی ایران اتهام زنی کردند. این ذات آمریکایی‌هاست.»
معاون اول رئیس‌جمهور، همچنین با تاکید بر اهمیت ایستادگی کشورهای جهان در برابر سیاست‌های آمریکا، تاکید کرد: آمریکایی‌ها اصرار دارند سیاست‌های یکجانبه خودشان را بر همه دولت‌ها و کمپانی‌های دنیا اعمال کنند و اصرار دارند که این سیاست‌ها را با تهدید و تحریم دیگران در سطح بین‌المللی تثبیت کنند. ما امیدواریم همه دولت‌ها از جمله دولت ژاپن در مقابل این سیاست‌ها ایستادگی و از توان خودشان استفاده کنند تا مانع یکجانبه‌گرایی آمریکا شده و بتوانند استقلال خودشان را در دنیا حفظ کنند.
وی با تأکید بر ناتوانی آمریکا در به صفر رساندن فروش نفت ایران، ‌تصریح کرد: ما برای فروش نفت به راه‌های جدیدی دست پیدا کرده‌ایم و حتی اگر شرکای اصلی اقتصادی ما خرید نفت را کاهش بدهند، شرکای جدیدی پیدا کردیم و به آنها نفت فروخته‌ایم و این راه را ادامه خواهیم داد.