kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۸۹۲۳
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۲

قطعنامه ضد فلسطینی آمریکا در سازمان ملل رای نیاورد/ نماینده اسرائيل: شرم بر شما باد!

در حالی که نماینده آمریکا در سازمان ملل برای تصویب قطعنامه پیشنهادی‌اش علیه حماس حتی به تهدید کشورها متوسل شده بود، مجمع عمومی سازمان ملل این قطعنامه را رد کرد. رد این قطعنامه شکست بزرگی برای آمریکا محسوب می‌شود به نحوی که اکثر تحلیلگران از آن به عنوان سیلی محکم به دهان ترامپ و پیروزی برای فلسطین نام بردند.
سرویس خارجی -

پنج‌شنبه شب (به وقت نیویورک) قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در مجمع عمومی سازمان ملل به رأی گذاشته شد و نتیجه رأی‌گیری به این ترتیب اعلام شد: ۸۷ رأی مثبت، ۵۷ رأی منفی و ۳۳ رأی ممتنع. از آنجا که برای تصویب قطعنامه به دو سوم آرا نیاز بود، این قطعنامه رد شد و آمریکا و رژیم صهیونیستی در تصویب آن ناکام ماندند. تمامی 28 کشور عضو اتحادیه اروپا از قطعنامه آمریکا حمایت کردند و هیچ کشور عربی نیز حاضر به دادن رای مثبت به این قطعنامه نشد. این قطعنامه قصد داشت شلیک موشک‌ توسط جنبش حماس به سوی سرزمین های‌اشغالی در ماه نوامبر(آبان) را محکوم کند، بدون اینکه به تجاوزات و حملات مکرر رژیم صهیونیستی به فلسطینی‌ها‌اشاره‌ای کند. در این ماه، پس از آنکه رژیم صهیونیستی توافق آتش‌بس با حماس را با ترور یکی از فرماندهان گردان‌های قسام نقض کرد، حماس اقدام به شلیک موشک به سوی شهرک‌های صهیونیستی کرد.
به گزارش خبرگزاری قدس ، «نیکی هیلی» نماینده آمریکا هفته گذشته پیش‌نویس این قطعنامه‌ را به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه کرده بود که با محکوم کردن مقاومت مردم فلسطین و متهم کردن حماس به تروریسم، به دنبال تشدید فشار بر فلسطینی‌ها بود. وی در روزهای اخیر بارها جامعه بین‌الملل را به دو بخش حامی تروریسم و مخالف تروریسم تقسیم کرده و گفته بود کسانی که از این قطعنامه حمایت نکنند، نشان می‌دهند که «حامی تروریسم» هستند. هیلی نه تنها قبل از رای‌گیری کشورها را تهدید کرده بود که آن را رد نکنند بلکه پس از رد آن هم اعلام کرد این اقدام برای این کشورها «تبعات» خواهد داشت.
نکته جالب در این رای‌گیری موضع عربستان بود که با وجود اعلام مخالفت با این قطعنامه، از حماس خواست شلیک راکت به سمت مناطق‌اشغالی را متوقف کند!
واکنش‌ها
این شکست آنقدر برای صهیونیست‌ها سنگین تمام شد که «دنی دانون» نماینده رژیم صهیونیستی در نشستی، به توهین به اعضای سازمان ملل متحد روی آورد. وی در سخنرانی‌اش، با عصبانیت خطاب به کشورهایی که به این قطعنامه رأی منفی داده‌اند، گفت: «باید از خود شرمسار باشید. رأی امروز رنگ واقعی شما را نشان داد.»
پس از رد این قطعنامه، ایرلند پیش‌نویس قطعنامه دیگری را ارائه کرد که در آن بر لزوم پایان‌اشغالگری و شهرک‌سازی توسط صهیونیست‌ها تأکید شده است. پیش‌نویس قطعنامه ایرلند و بولیوی با ۱۵۶ رای موافق و ۱۲ رای ممتنع و تنها ۶ رای مخالف تصویب شد تا شمار قطعنامه‌های ضد اسرائیلی تصویب شده در مجمع عمومی سازمان ملل طی سه هفته اخیر به 16 قطعنامه برسد.
نماینده ایران در سخنرانی خود در مجمع عمومی تاکید کرد که اسرائیل نوارغزه را به زندانی بزرگ تبدیل کرده و آخرین جنایتش قتل عام 260 فلسطینی در جریان راهپیمایی‌های مسالمت‌آمیز بازگشت بوده است.
وی افزود، پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا، در حمایت از رژیم صهیونیستی است و نه تنها حماس بلکه کل ملت فلسطین را هدف قرار داده و ایران به شدت با آن مخالف است. در نهایت پس از ناکامی آمریکا در تصویب قطعنامه علیه حماس ، گروه‌های مختلف فلسطینی واکنش‌هایی نشان داده و از ایران تقدیر و تشکر کردند. «اسماعیل هنیه» رئیس‌دفتر سیاسی جنبش حماس گفت که وجدان جهانی طرح آمریکا علیه حماس و مقاومت مردم فلسطین را خنثی کرد.«سامی ابوزهری» از رهبران حماس نیز تاکید کرد: شکست آمریکا در تصویب این قطعنامه، سیلی دیگری به دولت آمریکا محسوب می‌شود و بار دیگر مشروعیت مقاومت را به اثبات می‌رساند. وی این رخداد را به منزله پشتیبانی جهان از ملت و مسئله فلسطین دانست.