kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۸۸۴۹
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۷
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

مردم درگیر مشکلات معیشتی مدعیان اصلاحات مشغول تلگرام بازی

سرویس سیاسی-
روزنامه زنجیره‌ای قانون در گزارشی با عنوان «۹۵ تحديدگر» به موضوع طرح ساماندهی شبکه‌های اجتماعی که اخیر از سوی نمایندگان مجلس مطرح شده بود پرداخت و نوشت : « پس از شکست نسبی پیام‌رسان‌های داخلی در جذب کاربر، نمایندگان مجلس بازهم برای حل مشکل متوسل به ابزار تهدید قانونی شده‌اند و گویا که تمام اراده مردم با طرح‌ها، لایحه‌ها یا قوانین محدود می‌شود! این‌بار تعدادی از نمایندگان مجلس با اعلام طرح «ساماندهی پیام‌‌رسان‌های اجتماعی» به تصور خود باعث کنترل و مدیریت آن می‌شوند».
این روزنامه اصلاح‌طلب در ادامه نوشت : «نمایندگان مجلس و برخی از مسئولان تصور می‌کنند که با سلب آزادی مردم می‌توانند به خواسته‌های خود برسند؛ درحالی که این گزاره از اساس غلط است و مردم راه خود را می‌روند و بی‌تردید قانونی می‌تواند قابل اجرا باشد که مورد درخواست و تایید عموم مردم باشد. باید از نمایندگان مجلس پرسید که با چه سازوکاری می‌خواهند مردم را کنترل کنند؟ »
گفتنی است در شرایطی که کشور درگیر مشکلات اقتصادی است و مردم بر اثر سوءمدیریت و ناکارآمدی دولتمردان با مشکلات معیشتی دست به‌گریبان هستند ،روزنامه‌های زنجیره‌ای طیف مدعی اصلاحات که از قضا بیشترین نقش را در بوجودآمدن شرایط فعلی دارند، در تلاشند تا با برجسته سازی مسائل حاشیه‌ای نظیر تلگرام و فضای مجازی، از پاسخگویی به افکار عمومی فرار کنند.   از سوی دیگر در کشور ما از ساندویچی و کله‌پزی و بقالی و قصابی گرفته تا پزشکی و مهندسی، انواع نظارت‌های صنفی و بهداشتی را برای سلامتی جسم مردم داریم اما به سلامت روح و روان و فکر که می‌رسیم، برخی ادعا می‌کنند همه، عقل و تشخیص و اختیار دارند و نیازی به قانون و نظارت بر فضای مجازی نیست! خب اگر واقعا این گونه است، همه قوانین محدود‌کننده و بازدارنده را از کف خیابان و اتوبان تا محیط‌های کار و زندگی بردارند و جنگل درست کنند.
چه ظرفیت‌ها، استعداد‌ها و زندگی‌ها که در اثر لجام گسیختگی فضای مجازی تباه می‌شود و چه تهدیدها که از همین معبر ساخته می‌شود. تاسف بار اینکه «مدیران بستر‌ساز تباهی» و «طعنه زنندگان درباره ناکامی فیلترینگ یا گسترش هنجار شکنی برآمده از ولنگاری مجازی»، هر دو در یک اردوگاه قرار دارند.
نکته قابل تامل اینکه از یک سو تسهیلات سیستماتیک برای گسترش آلودگی و هنجار‌شکنی‌های بعدی تدارک می‌شود و سپس همین طیف مدعی اصلاح‌طلبی، روی همین هنجارشکنی برای القای عدم توفیق انقلاب مانور می‌دهند.
مردم از دولت عصبانی هستند و دیگر با اصلاح‌طلبی نمی‌شود رای جمع کرد!
احمد شیرزاد نماینده مجلس ششم در گفت‌و‌گویی با روزنامه زنجیره‌ای آرمان با بیان اینکه حرکت عموم مسئولان به سمت اصلاح‌طلبی است گفت : دیگر با اصلاح‌طلبی نمی‌شود در شهرستان‌ها رای جمع کرد.
وی در این گفت‌و‌گو اظهار داشته است : حمایت از دولت در شرایط فعلی و ایستادگی در مقابل تهاجم آمریکایی‌ها به جمهوری اسلامی ایران ممکن است در رأی آوری خیلی کمک نباشد. الان افکار عمومی جامعه به شدت ملتهب و عصبانی است و شاید کسانی که سردمدار شعار باشند خیلی بهتر بتوانند رأی بیاورند. این رفتار برای ‌اصلاح‌طلبان، سخت است، ولی فکر می‌کنم صداقت سیاسی ایجاب می‌کند در راستای حفظ امنیت و آرامش کشور منطقی موضع بگیریم، نه صرفا برای رأی آوری.شیرزاد افزوده است : البته این واقعیت و تلقی عمومی که این دولت، دولت اصلاح‌طلبان است بین کسانی که ناامید هستند، وجود دارد. اگر بخواهیم واقع بینانه با مسائل سیاسی - اجتماعی برخورد کنیم، به طور طبیعی هر جریانی فراز و فرود دارد. ما اواخر دولت دوم اصلاحات مشابه چنین وضعیتی را داشتیم
این شخصیت اصلاح‌طلب در ادامه گفته است : در انتخابات مجلس که برگزاری آن زودتر است، شاید امکان توفیق اصولگرایان بیشتر باشد. به دلیل اینکه کاندیداهای ‌اصلاح‌طلب با بیان اینکه ما ‌اصلاح‌طلب هستیم و عضو جنبش اصلاحات یا حامی دولت روحانی بودیم، نتوانند خیلی در بین مردم شهرستان‌ها رأی جمع کنند. درحالی که ممکن است کاندیداهای اصولگرا ژست طرفداری از مردم و شعارهای چپ اقتصادی سر دهند. شعارهایی که متضمن توزیع پول و درآمد عمومی است و از این جهت با شجاعت بیشتری عمل می‌کنند، لذا ممکن است در انتخابات مجلس زمینه‌های توفیق بیشتری داشته باشند و احتمالا هم ممکن است روند نظارت استصوابی کماکان کار را برای ‌اصلاح‌طلبان دشوار کند و آنها نتوانند با یک تیم قوی در انتخابات ظاهر شوند. ولی در انتخابات ریاست جمهوری اصولگرایان با فقدان محبوبیت روبه رو هستند.
درباره اظهارات شیرزاد نکاتی هست که به اختصار به آن می‌پردازیم، او علی‌رغم ادعاهای گذشته شخصیت‌های اصلاح‌طلب و روزنامه‌های زنجیره‌ای که می‌گفتند دولت کنونی دولت اصلاح‌طلب‌ها نیست و به این ترتیب می‌خواستند حساب خود را از این دولت جدا کرده و برای خود رای جمع کنند اعتراف کرده است که عموم مردم معتقدند که این دولت دولت اصلاح‌طلبان است و عموم مسئولین دولت نیز به این جریان تمایل دارند.
سؤال اینجاست که اگر عموم مسئولین دولتی به جریان اصلاحات تمایل دارند چرا نبایستی پاسخگوی ناکامی‌های اقتصادی این دولت باشند؟!
نکته دوم اینکه شیرزاد اعتراف می‌کند که با توجه به وضعیت اقتصادی کشور مردم عصبانی هستند و چون مردم دولت را دولت اصلاحات می‌دانند این سخن که ما اصلاح‌طلب هستیم رای‌آور نیست، ولی او بلافاصله برای تسکین خود و دوست‌داران جریان اصلاحات می‌گوید طرف مقابل با شعارهای مردم فریب از جمله پخش پول در جامعه رای کسب خواهد کرد، با توجه به انتخابات‌های متعدد گذشته دروغین بودن این ادعا یعنی کسب رای از سوی اصولگرایان با شعارهای مردم فریب اثبات می‌شود، مدعیان اصلاحات در اردیبهشت سال گذشته هر حرفی زدند و هر شعاری دادند تا مردم به نامزد مطلوبشان رای دهند، معاون اول اصلاح‌طلب رئیس‌جمهور هر وعده‌ای در مناظره‌های انتخاباتی را مطرح کرده و از آینده‌ای درخشان سخن گفت ولی امروز این وعده‌ها فراموش شده است.
نکته سوم حمله شیرزاد به نهاد قانونی شورای نگهبان است، او نظارت استصوابی را چون اکثر اصلاح‌طلب‌ها بر نمی‌تابد و به آن حمله می‌کند که از این طیف این سخنان بعید و دور از انتظار به نظر نمی‌رسد.