kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۸۸۴۰
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۲
با رای نمایندگان مجلس

توپ CFT در زمین مجمع تشخیص

دیروز اکثریت نمایندگان ایراد‌هایی که شورای نگهبان به برخی مفادCFT گرفته را وارد ندانستند و با این اوصاف این لایحه باید به مجمع تشخیص مصلحت نظام برود تا تعیین تکلیف شود.
سرویس سیاسی-

در نشست علنی دیروز مجلس شورای اسلامی نمایندگان ایرادات شورای نگهبان به برخی مفاد CFT را وارد ندانسته و با 124رأی موافق، 58رأی مخالف و 9 رأی ممتنع از مجموع 208 نماینده حاضر در جلسه با نظر کمیسیون امنیت ملی مبنی بر اصرار بر مصوبه قبلی مجلس موافقت کردند.
به این ترتیب و براساس قانون هرگاه مجلس و شورای نگهبان بر نظرات خود اصرار داشته باشند مصوبه مجلس برای تعیین تکلیف به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال خواهد شد.
متنی 180درجه مخالف
محمد دهقان، نماینده مردم طرقبه و چناران در نشست علنی دیروز در مخالفت با اصلاحات کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نسبت به ایرادات شورای نگهبان در خصوص لایحه الحاق دولت به لایحه مقابله با تامین مالی تروریسم گفت: زمانی که طرح یا لایحه‌ای به تصویب مجلس می‌رسد و به شورای نگهبان ارسال می‌شود و این شورا ایرادی به برخی بندهای آن نمی‌گیرد، کمیسیون تخصصی مجلس نمی‌تواند نسبت به موضوعاتی که درباره آنها ایرادی گرفته نشده، وارد رسیدگی مجدد شود.
وی گفت: در تبصره ماده واحده این لایحه نوشته شده که دولت جمهوری اسلامی ایران صرفاً پس از خارج شدن از لیست سیاه گروه ویژه مالی FATF می‌تواند سند الحاق را نزد امین اسناد بگذارد. شورا نسبت به این مصوبه ایرادی نگرفته و فقط خواسته عبارت «لیست سیاه» از ابهام درآید. زیرا عبارت لیست سیاه وجود ندارد که باید به «کشورهای غیر همکار» تغییر کند.
عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس برخلاف آیین‌نامه، تبصره‌ای را که مجلس تصویب کرده، حذف کرده و در ذیل آن متنی 180 درجه مخالف تبصره آورده است.
دهقان همچنین اعلام کرد در زمان بررسی این ایرادات در کمیسیون امنیت ملی مجلس، اکثریت اعضا حضور نداشتند و این مصوبه فقط با حضور 15 نفر مورد رسیدگی قرار گرفته است.
این نماینده مردم در مجلس دهم در بخش دیگری از مخالفت خود گفت: هم در نظر شورای نگهبان و هم از منظر هیئت عالی نظارت بر سیاست‌های کلی نظام، برطرف نشدن ایرادات به معنای تصویب قانونی خلاف منافع و امنیت ملی کشور است.
پزشکیان و ادعای حل مشکلات اقتصادی با CFT  
از ماجرای برجام و وعده و وعیدهای آنچنانی چندین قرن نمی‌گذرد که در غبار زمان گم شده باشد، با این حال همان شیوه‌ها که در زمان تصویب آن به کار گرفته شد هنوز هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. برجامی که با دو شیوه روانی به جامعه القا شد؛ ترساندن مردم از یک سو و بزک کردن روزگار فرابرجام.
مسعود پزشکیان، نماینده لیست امید در نشست علنی دیروز در جریان بررسی لایحه CFT بار دیگر به همان شیوه ترساندن مردم روی آورد و گفت: اگر روندی که در پیش گرفته شده اجرا شود کاری می‌کنیم که هیچ تاجری نتواند کار یا معامله‌ای انجام دهد بنابراین این مسائل ربطی به این ندارد که بگویند عده‌ای ترسیده‌اند بلکه ما می‌خواهیم در مملکت تصمیم‌گیری کنیم که خود را تحریم نکنیم.
پزشکیان گفت: ترسو کسانی هستند که در مملکت زندگی می‌کنند، فقر و بدبختی به وجود می‌آید و خود را به بیراهه می‌زنند و بعد پشت تریبون از فقر و گرسنگی دفاع می‌کنند، عامل فقر و بدبختی و گرسنگی سیاست‌های غلطی است که ماها داریم که باید اصلاح شود و ترسو کسانی هستند که ندانسته و یا ناآگاهانه فریاد می‌کشند نه کسانی که براساس آگاهی از سرنوشت این مملکت می‌خواهند دفاع کنند.
به این ترتیب این نماینده لیست امید عامل مشکلات اقتصادی را در عدم کارآمدی مدیران، برخی مفاسد اقتصادی یا اتخاذ تدابیر غلط نمی‌داند. مثلا او دلیل این مسایل را در بلایی که در ابتدای سال بر سر ارز و سکه آورده شد نمی‌بیند بلکه همه چیز را در خارج از مرزها می‌جوید. به عبارتی او چشمش به دست خارجی‌هاست که به مدد توافقنامه‌ای وضعیت اقتصادی سامان یابد!
توهین به منتقدان در این سال‌ها توسط دولتمردان و طیف موسوم به اصلاح‌طلب به صورت امری تکراری درآمده است. دیروز هم عبدالکریم حسین‌زاده و غلامعلی جعفرزاده‌ ایمن‌آبادی منتقدان لوایح استعماری را افرادی غوغاسالار نامیده و خود را افرادی صاحب عقل و منطق و خرد و اهل گفت وگو معرفی کردند.
همچنین حسین‌زاده نایب رئیس ‌فراکسیون اصلاح‌طلبان عبارت غوغاسالاران را برای دانشجویان مخالف لوایح CFT که در ماه گذشته در برابر مجلس برای ساعاتی تجمع کرده و دست نوشته‌هایشان را بر دست گرفته بودند به کار برد.