kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۸۸۲۷
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۱
فرمانده نیروی انتظامی خبر داد

کشف 80 درصد جرایم فضای مجازی با وجود رشد 71 درصدی پرونده‌ها

فرمانده نیروی انتظامی گفت: پلیس فتای جمهوری اسلامی ایران در کشف جرایم سایبری از بسیاری کشورهای جهان پیشگام‌تر است.

به گزارش پایگاه خبری پلیس، سردار حسین اشتری در همایش مدیران ستادی و روسای پلیس فتای استان های سراسر کشور، در جمع خبرنگاران با اشاره به افزایش بهره‌برداری از فضای مجازی و سایبری، گفت: تمام مردم به شکلی با فضای مجازی و سایبری سروکار دارند و لازم است که علاوه بر فرصت‌های این فضا، با آسیب‌ها و تهدیدات فضای سایبری و مجازی آشنا باشند.
اشتری افزود: از ابتدای سال تاکنون، میزان جرایم در فضای مجازی نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از 71 درصد رشد داشته در حالی که پلیس فتا بیش از 80 درصد از جرایم این حوزه را کشف کرده است.
وی با بیان اینکه این اعداد و ارقام بیانگر میزان استفاده از فضای مجازی و رشد جرایم در این حوزه بوده، اظهار داشت: کشف 80 درصدی پرونده های جرایم سایبری نیز بیانگر ظرفیت و توانمندی ما بوده که باید بگویم پلیس فتای جمهوری اسلامی ایران در کشف جرایم سایبری از بسیاری کشورهای جهان پیشگام‌تر است و در عرصه ملی و بین‌المللی این پلیس جایگاه خوبی دارد و صاحب نظر و ایده است.
فرمانده ناجا ادامه داد: امروز در 146 نقطه از سراسر کشور پلیس فتا استقرار دارد و با قوت و توان ایفای نقش می‌کند، البته درصدد هستیم تعداد این مراکز در سطح کشور افزایش یابد؛ در نظر داریم در شهرهایی که بیش از 150 هزار نفر جمعیت دارند حتما این پلیس فعال شود.
سردار اشتری در پاسخ به این سوال که میانگین رسیدگی به پرونده‌های جرایم سایبری چقدر است؟، گفت: اشراف اطلاعاتی در سرعت عمل پلیس بسیار نقش‌آفرین است و به طور میانگین پرونده‌های این حوزه، ظرف مدت 15 روز به نتیجه می‌رسد.
وقوع 41 هزار جرم در فضای مجازی
 از ابتدای سال تاکنون
رئیس پلیس فتای ناجا هم در حاشیه نشست سراسری روسای پلیس فتا کشور در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: مشکل عمده ما افزایش 71 درصد جرایم سایبری طی 8 ماهه سال جاری نسبت به سال گذشته است؛ هرچند توان خوبی در کشور برای کشف جرایم فضای مجازی داریم و عملکرد ما در این زمینه بسیار فوق‌العاده است، اما این نگرانی وجود دارد که رشد جرایم در این حوزه ما را دچار مشکل کند.
سردار کمال هادیانفر با اعلام اینکه از ابتدای سال تاکنون 41 هزار جرم در فضای مجازی گزارش شده است، گفت: پیش‌بینی ما این است تا پایان سال این تعداد به 58 تا 59 هزار فقره برسد.
هادیانفر از برداشت غیرمجاز به عنوان بیشترین جرایم در فضای مجازی نام برد و افزود: در همین رابطه،  هماهنگی‌هایی با دادستانی و بانک مرکزی صورت گرفته تا بانک‌ها رمزهای یک بار مصرف را در اختیار کاربران قرار دهند.
وی با بیان اینکه 400 میلیون کارت بانکی در کشور وجود دارد و هر ایرانی بالغ بر 5 الی 6 کارت در اختیار داشته و از تسهیلات آنها استفاده می‌کند، خاطرنشان کرد: امنیت کارت‌های بانکی یکی از مباحث جدی است که بایستی در ساختار کارت و رمز آن، در نظر گرفته شود.
رئیس پلیس فتا ناجا با اعلام اینکه با هماهنگی‌های صورت گرفته 32 بانک باید رمز یک بار مصرف برای شهروندان تهیه و در اختیار آنان قرار دهد، گفت: بانک‌ها در این زمینه اطلاع‌رسانی‌های لازم را انجام داده‌اند و مردم برای اینکه بتوانند رمز یک بار مصرف را دریافت کنند باید به بانک مراجعه و سیستم لازم را فعال کنند.
سردار هادیانفر ادامه داد: گوشی‌های تلفن همراه با سیستم اینترنت بانک و کارت بانکی در این سیستم قرینه شده و کاربران هر بار که بخواهند از طریق اینترنت بانک، اقدامات بانکی را انجام دهند می‌توانند با استفاده از سیستم یک بار مصرف فعالیت خود را انجام دهند.
وی تصریح کرد: در صورتی که بانک این تسهیلات را در اختیار مشتریان قرار ندهد اگر خسارتی برای کاربران حادث شود، بانک باید پاسخگو باشد چرا که براساس توافق صورت گرفته با بانک مرکزی همه بانک‌ها باید رمز یک بار مصرف را در اختیار مشتریان خود قرار دهند.
رئیس پلیس فتا با بیان اینکه پس از استفاده از رمزهای یک بار مصرف در حوزه بانکداری الکترونیک در مرحله بعد به سراغ ‌ای‌تی‌ام‌ها خواهیم رفت، افزود: درصدد هستیم از رمزهای یک بار مصرف برای پوزهای خرید نیز استفاده شود.
هادیانفر درباره وقوع جرایم در فضای مجازی از جمله اینستاگرام و تلگرام، گفت: 41 درصد از جرایم در حوزه تلگرام و 24 درصد در اینستاگرام است، خوشبختانه به دلیل فیلترینگ تلگرام درصد وقوع جرایم در این بخش از فضای مجازی کاهش پیدا کرده است.
به گفته وی، 35 میلیون نفر از هاتگرام و طلاگرام استفاده می‌کنند که موضوعات مجرمانه در آنجا قرار دارد.