kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۸۸۱۳
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۷
خروجی اظهارات رئیس سیا در کنگره

سناتورهای ارشد آمریکا: قاتل خاشقجی خود بن‌سلمان است

سناتور‌های ارشد جمهوری‌خواه آمریکا پس از نشست توجیهی با رئیس‌ سیا به اتفاق آراء اعلام کردند خروجی صحبت‌های «جینا هاسپل» این بود که، شخص «بن سلمان» مسئول قتل خاشقجی است.
سرویس خارجی-

 دونالد ترامپ پیش از این گفته بود به هیچ عنوان قصد ندارد منافع کشورش را فدای این پرونده کند و از بن سلمان حمایت می‌کند.
داستان قتل فجیع «جمال خاشقجی»، روزنامه نگار منتقد سعودی گویا تمامی ندارد. این حادثه به اهرم فشاری علیه پادشاهی سعودی و به ویژه محمد بن سلمان ولیعهد سعودی تبدیل شده که بنابر شواهد موجود عامل اصلی این جنایت است. نیاز بن سلمان به رهایی از این باتلاق باعث شده تا کشورهای مختلف برای منتفع شدن از دلارهای نفتی آل‌سعود به روش‌های مختلف بن سلمان را بدوشند، بن سلمانی که نشان داده برای رسیدن به تخت پادشاهی حاضر است باج بدهد. آمریکا در این بین گوی سبقت را از همه ربوده و تا توانسته این گاو شیرده را دوشیده است.
رئیس‌ جمهور روسیه نیز با استقبال از بن سلمان در نشست گروه 20 نشان داد، بدش نمی‌آید از دلارهای نفتی گاو شیرده ترامپ نصیبش شود. امانوئل ماکرون نخست‌وزیر فرانسه دیگر مقامی است که سعی دارد با نجات بن سلمان از باتلاق «خاشقجی» به بخشی از قراردادهای اقتصادی با ریاض دست یابد. اما اوج اخاذی از عربستان مربوط به دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا است که با وجود اینکه نهادهای اطلاعاتی آمریکا مانند سیا نیز دست داشتن بن سلمان در قتل خاشقجی را به نحوی تایید کرده‌اند اما وی همچنان تاکید دارد که منافع اقتصادی آمریکا را به دلیل قتل یک نفر به خطر نمی‌اندازد. در واقع گزارش رئیس ‌سیا در کنگره نیز نخواهد توانست در مورد نوع حمایت ترامپ از بن سلمان تغییری ایجاد کند. گویا گزارش جدید سیا(دست داشتن شخص بن سلمان در قتل خاشقجی) ابزاری است برای اخاذی بیشتر واشنگتن از ریاض.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از‌ای بی‌سی نیوز، سناتورهای ارشد جمهوری‌خواه آمریکا روز سه شنبه) پس از حضور در یک نشست توجیهی با «جینا هاسپل»، رئیس‌آژانس اطلاعات مرکزی این کشور (سیا) اعلام کردند تردیدی ندارند که محمدبن‌سلمان، ولیعهد سعودی، دستور قتل وحشیانه جمال خاشقجی، را صادر کرده است. این نتیجه‌گیری سناتورهای آمریکایی پس از نشست توجیهی با رئیس‌سیا، در تضاد با ادعای دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور است که می‌گوید مدرک مستدلی برای اثبات ارتباط میان بن سلمان و قتل خاشقجی وجود ندارد.
باب کورکر، عضو جمهوری‌خواه کنگره و رئیس ‌کمیته روابط خارجی مجلس سنا در این باره و احتمالا پس از شنیدن اظهارت هاسپل گفته: «کوچک‌ترین شکی ندارم که ولیعهد سعودی فرمان قتل را صادر و به آن نظارت کرده است. او دقیقا می‌دانسته چه اتفاقی دارد می‌افتد. او این قتل را از پیش برنامه‌ریزی کرده بود. اگر بن سلمان محاکمه می‌شد و در برابر هیئت منصفه بود، در مدت نیم ساعت مجرم شناخته می‌شد.»
«لیندسی گراهام»، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا از ایالت کارولینای جنوبی، نیز پس از نشست توجیهی با رئیس‌ سیا گفت اگر پیش از این نشست احتمال می‌داده که بن سلمان در قتل خاشقجی نقش داشته است، پس از جلسه اطمینان بالایی پیدا کرده که ارزیابی اولیه‌اش در این باره درست بوده است.
«ریچارد بلومنتال» سناتور ارشد دیگری از مجلس سنای آمریکا در اظهارات خود موضوع خاشقجی را «قتل وحشیانه و از پیش تعیین شده» دانست و گفت که دولت ترامپ در حال لاپوشانی آن است. وی همچنین تاکید کرد پومپئو وزیر خارجه و متیس وزیر دفاع آمریکا کنگره را در این موضوع گمراه کرده‌اند.