kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۸۸۰۸
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۶

آل‌سعود ساعاتی قبل از شروع مذاکرات صلح حمله به شهرهای یمن را از سر گرفت

در حالی که هیئت یمن برای شرکت در مذاکرات صلح تحت نظارت سازمان ملل عازم سوئد شده، ائتلاف سعودی- اماراتی بر شدت حملات خود در جبهه‌های مختلف یمن به ویژه در ساحل غربی، افزوده است!

نمایندگان انصارالله و دولت مستفی یمن دیروز برای شروع مذاکرات صلح وارد سوئد شدند. این مذاکرات قرار است در نهایت به آتش بس و اتخاذ یک راه‌حل سیاسی در یمن منجر شود. اما مسئله اصلی این است که ائتلاف سعودی بارها این گونه مذاکرات را ناکام گذاشته و کارشناسان بر این باورند که این بار نیز ائتلاف سعودی جدیت لازم برای مذاکره را ندارد. شاهد مثال این ادعا نیز این است که در آستانه شروع مذاکرات، ائتلاف سعودی حملات خود به نقاط مختلف یمن را تشدید کرده است.
در همین رابطه خبرگزاری فارس نوشته ، ائتلاف سعودی-اماراتی این روزها با تشدید حملات به غرب یمن تلاش می‌کند بندر الحدیده، مهم‌ترین کانال کمک‌رسانی به مردم یمن را‌ اشغال کند تا در مذاکرات صلح دست برتر را برای امتیازگیری داشته باشد؛ حملاتی که طی چهار ماه گذشته با مقاومت مردم یمن در جلوگیری از سقوط الحدیده به شکست انجامیده است. پایگاه خبری شبکه «المسیره» هم نوشته، در حمله توپخانه‌ای ائتلاف متجاوز سعودی به الحدیده، یک زن کشته شد و سه شهروند یمنی زخمی شدند. از سوی دیگر، در حمله خمپاره‌ای شبه‌نظامیان هم‌پیمان ائتلاف سعودی به شهر «الدریهمی»، یک دختربچه کشته شد و چندین تن از اعضای خانواده‌اش و شهروندان یمنی زخمی شدند. بر اساس این گزارش، متجاوزان با بیش از 50 خمپاره، شهر الدریهمی را هدف قرار دادند و خسارات زیادی به منازل و دارایی‌های ساکنان این شهر وارد آوردند. این تشدید حملات در جبهه غربی یمن، همزمان با اعزام هیئت مذاکره‌کننده یمنی به سوئد برای از سرگیری مذاکرات صلح تحت نظارت سازمان ملل صورت می‌گیرد.
در همین ارتباط، «محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش انصارالله یمن تاکید کرد: «ما از هیچ تلاشی برای موفقیت مذاکرات صلح و تحقق صلح و پایان دادن به جنگ تجاوزکارانه و لغو محاصره یمن فروگذار نخواهیم کرد... ما دست‌های خود را برای صلح دراز کرده‌ایم اما در عین حال به ارتش و کمیته‌های امنیتی تاکید کرده‌ایم که نسبت به احتمال هرگونه حمله‌ای آماده ‌باشند.»از سوی دیگر، سخنگوی نیروهای مسلح یمن تشدید حملات ائتلاف سعودی در آستانه مذاکرات در سوئد را نشانگر عدم جدیت برای تحقق صلح برشمرد. سرتیپ یحیی سریع روز سه شنبه اعلام کرد که حملات ائتلاف سعودی به یمن شدت گرفته است. اکنون همه نگاه‌ها به مذاکرات صلح سوئد است. پیش از این قرار بود مذاکرات صلح یمن در شهریور ماه در ژنو برگزار شود که با مانع‌تراشی عربستان این نشست برگزار نشد. تلاش‌های سازمان ملل در این خصوص نیز نتیجه‌ای نداد.