kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۸۸۰۶
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۳
فرمانده نیروهای مسلح اوکراین:

تانک‌های روسیه به 18 کیلومتری اوکراین رسیدند، هر لحظه ممکن است به ما حمله کنند

فرمانده نیروهای مسلح اوکراین اعلام کرد،‌تانک‌های روسیه تا 18 کیلو‌متری مرزهای اوکراین رسیده‌اند و کشورش در برابر یک خطر نظامی بزرگ قرار دارد.

ژنرال «ویکتور موژنکو» اظهار داشت: تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که‌تانک‌های روسی «تی-62-ام» تا 18 کیلومتری مرز اوکراین رسیده‌اند. به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: آنها(روس‌ها) شمار خودروهای زرهی (در مناطق مرزی) را از اواسط سپتامبر(اواخرشهریور) تا اوایل اکتبر(اواخر مهر) به ۲۵۰ دستگاه رسانده‌اند.موژنکو همچنین، گفت که شواهد نشان می‌دهد نیروهای روسی طی این مدت بطور قابل توجهی در نزدیکی مرزهای اوکراین تقویت شدند، و اوکراین در برابر یک خطر نظامی بزرگ قرار دارد که از سال  2014 تاکنون سابقه نداشته است.دو هفته قبل سه کشتی نیروی دریایی اوکراین در تنگه «کرچ» وارد آب‌های روسیه شدند و نیروهای روسی نیزروی آنها آتش گشودند و سه خدمه کشتی اوکراینی را زخمی کردند. در این ماجرا، 24 خدمه کشتی دستگیر شده وهمچنان در بازداشت روس‌ها هستند. این واقعه زمینه‌ساز بحران جدیدی میان دوکشور شده است، موژنکو مدعی شد: در برابر ما یک دشمن قرار دارد که هیچ‌گونه محدودیت قانونی، اخلاقی برای خود نمی‌شناسد. بسیار دشوار است که پیش‌بینی کنیم (این دشمن) چه زمانی علیه اوکراین وارد عمل خواهد شد.موژنکو اضافه کرد: اوکراین نیز در پاسخ به اقدام روسیه، نیروهای هوایی و زمینی بیشتری را به منطقه اعزام خواهد کرد. این در حالی است که به گفته کارشناسان، در صورت وقوع یک جنگ تمام عیار، اوکراین شانس چندانی برای پیروزی ندارد و ممکن است بار دیگر به روسیه منضم شود.
موضع مسکو
«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین گفت، به رغم حمایت آمریکا و ناتو از اقدامات تحریک‌آمیز اوکراین، روسیه همه اقدامات لازم را برای مقابله حداکثری با تحرکات نظامی کیف انجام می‌دهد.
به گزارش خبرگزاري صداوسيما از مسکو، وی افزود: متجاوزان اوکراینی با افزایش نیروهای نظامی و انتقال تسلیحات سنگین به مرزهای مشترک با روسیه، بطور مداوم اقدامات تحریک‌آمیز خود را افزایش می‌دهند. روسیه تسلیم فشارها نخواهد شد و ملوانان متجاوز ‌که هفته پیش در اقدامی غیرقانونی با سه شناور رزمی وارد آب‌های روسیه در تنگه «کرچ» شده‌اند را آزاد نخواهد کرد.        
هشدار موگرینی
«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، دیروز هشدارداد، تنش‌ها میان اوکراین و روسیه در سواحل کریمه، اقتصاد کشورهای اروپایی را تحت تاثیر قرار داده و تردد کشتی‌های اروپایی را در منطقه دچار اختلال و تاخیر کرده است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، موگرینی افزود: ما درباره تحولات اخیر در دریای «آزوف»، به شدت احساس نگرانی می‌کنیم ،...(زیرا) در ورای تهدیدات امنیتی که ما امروز به وضوح در منطقه شاهدش هستیم، اقتصاد کشورهای اروپایی نیزتحت تاثیر این تنش‌ها قرار گرفته است.