kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۸۸۰۳
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۲
رئیس‌ سازمان امور مالیاتی:

دادسرای ویژه جرائم مالیاتی تشکیل می‌شود

رئیس ‌سازمان امور مالیاتی گفت: به زودی دادسرای ویژه جرایم مالیاتی در تهران تشکیل می‌شود تا جرایم مالیاتی به صورت متمرکز، در یک محل خاص بررسی شود.

به گزارش سازمان امور مالیاتی، سید کامل تقوی‌نژاد درباره وضعیت مالیات اظهار کرد: مردم همواره درخصوص مسائل مالی و اقتصادی خود حساسیت بیشتری دارند و با توجه به اینکه مالیات با معیشت و زندگی مردم ارتباط تنگاتنگی دارد، طبیعتا از اهمیت بالایی برخوردار است، بنابراین مردم باید نسبت به موضوع مالیات و اهمیت آن در تامین هزینه‌های کشور و توزیع درآمد در جامعه آگاه شوند و کشور را در مسیر توسعه و پیشرفت همراهی کنند.
وی با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب و سیاست‌های نظام درخصوص عدم وابستگی به درآمدهای نفتی و اتکا به درآمدهای مالیاتی گفت: در سال‌های اخیر نظام مالیاتی شاهد تحولات بسیاری در حوزه فناوری اطلاعات بوده که این تحولات، منشاء اساسی افزایش درآمدهای مالیاتی بوده است.
رئیس ‌سازمان امور مالیاتی تاکیدکرد: ما بزرگ‌ترین پایگاه اطلاعات اقتصادی کشور را در اختیار داریم که دارای بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون رکورد اطلاعاتی است که هر لحظه به آن افزوده می‌شود. این اطلاعات ابزار سازمان برای جلوگیری از فرار مالیاتی و تحقق عدالت مالیاتی است.
تقوی نژاد درخصوص سایر ابزارهای قانونی که با اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم در اختیار نظام مالیاتی قرار گرفته است، گفت: با ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم وظیفه‌ای برای سازمان امور مالیاتی ایجاد شده، از این بابت که باید کلیه اطلاعات هویتی، مکانی، مالی، معاملاتی و بانکی افراد را در اختیار بگیریم که در این رابطه ۴۰ سازمان و وزارتخانه شناسایی شده‌اند، فهرست آنها تهیه شده و اقلام اطلاعاتی مورد نیاز ما را در اختیار قرار می‌دهند.
وی با اشاره به بهبود قوانین مالیاتی پس از اصلاحیه سال ۱۳۹۴، عنوان کرد: در این قانون نگرش جدیدی از جمله حذف مالیات علی‌الراس مطرح شده که بتوانیم هم رضایت مردم را جلب کنیم و هم مالیات حقه را وصول کنیم.
رئیس ‌سازمان امور مالیاتی با تاکید بر اینکه ما باید مردم را نسبت به حقوقشان آگاه کنیم، افزود: مالیات هم بیت‌المال است و هم حق الناس. ما حق نداریم برای حفظ بیت‌المال به حقوق مردم تعدی کنیم. باید برای تحقق عدالت تلاش کنیم که حقوق مردم کاملا رعایت شود.
تقوی نژاد با اشاره به درخواست سازمان از رئیس قوه قضائیه به‌منظور تشکیل دادسرای ویژه جرایم مالیاتی در تهران و موافقت وی، گفت: این دادسرا به زودی در تهران تشکیل می‌شود تا جرایم مالیاتی به صورت متمرکز در یک محل خاص بررسی شود و در ادامه پس از بررسی آثار و نتایج، این اقدام به سایر استان‌ها تسری می‌یابد.