kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۸۶۲۸
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۵
گاردین منتشر کرد

7 آمار تکان‌دهنده از وضع یمن؛ روزی 77کودک فقط از گرسنگی می‌میرند

روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی 7 مورد تکان‌دهنده از وضعیت یمن را برشمرده و علیه کشورهای غربی و سعودی تاخته است. در این گزارش می‌خوانیم: «بالغ بر 85 هزار کودک یمنی زیر پنج سال بر اثر گرسنگی جان خود را از دست داده‌اند که معادل روزانه 77 کودک از سال 2015 است.»




حمله سعودی و امارات به یمن که از فروردین 94 شروع شده باعث خلق یکی از بزرگترین جنایت‌های بشری شده است. روزنامه گاردین در گزارشی در همین ارتباط نوشته: «با گذشت بیش از سه سال از جنگ یمن، این آمار تکان‌دهنده یاس‌آور است: 57 هزار نفر کشته شده‌اند، 14 میلیون نفر در معرض گرسنگی و قحطی هستند و هر هفته 10 هزار مورد جدید ابتلا به وبا گزارش می‌شود. براساس برآورد گروه «کودکان را نجات دهید»، بالغ بر 85 هزار کودک زیر پنج سال بر اثر گرسنگی جان خود را از دست داده‌اند که معادل روزانه 77 کودک از سال 2015 است. اگر روزانه 77 کودک در انگلیس و آمریکا بر اثر عوامل اجتناب‌پذیر جان خود را از دست می‌دادند، فریاد خشم از این امر در سراسر جهان شنیده می‌شد.»
در بخش دیگری از این گزارش می‌خوانیم: «اما داستان جنگ یمن، داستان دخالت منفعت‌طلبانه و بی‌توجهی بین‌المللی است، سران جهان در اجلاس اخیر گروه 20 بیشتر تظاهر به حمایت در این باره کردند، البته اگر اصلاً در این خصوص صحبت کرده باشند... مارتین‌گریفتیس، دیپلمات انگلیسی و فرستاده سازمان ملل در امور یمن امیدوار است این هفته گفت وگوهای صلح را در استکهلم برگزار کند، توطئه‌چینی قدرت‌های خارجی همچنان مانع از پیشرفت (تلاش‌ها برای برگزاری گفت‌وگوهای صلح) می‌شود... سعودی‌ها همچنان در برابر درخواست برای برقراری آتش‌بس در یمن مقاومت می‌کنند و با حماقت تمام ادعا می‌کنند در آستانه پیروزی هستند. بر این اساس، برای محمد بن سلمان، توقف تحمیلی و بی‌نتیجه جنگی که سال 2015 در یمن به راه انداخت، یک شکست شخصی بزرگ دیگر، پس از فاجعه قتل خاشقجی، شکست راهبردی در سوریه و سقوط اخیر روابط عربستان با ترکیه، لبنان و اتحادیه اروپا است. جایگاه وی در داخل، که تا همین حالا هم تضعیف شده است، ممکن است در معرض خطر شدید قرار گیرد، و همچنین ممکن است وی با تحقیق سازمان ملل درباره ارتکاب جنایات جنگی رو به رو شود.به اعتقاد نویسنده گاردین «بی میلی عربستان و امارات به گفت وگوهای صلح و عزم ترامپ در حفاظت از دوستان خود در ریاض، گویای علت رویکرد دوگانه چشمگیر آمریکا در نشست هفته گذشته شورای امنیت سازمان ملل است؛ نشستی که در آن، آمریکا با اجرای فوری آتش بسی که خود مایک پمپئو (وزیر خارجه آمریکا) یک ماه پیشتر درخواست کرده بود، مخالفت کرد. در آن نشست، دیپلمات‌های انگلیسی گفتند اوضاع به قدری وخیم است که نمی‌توان اجرای آتش بس را به تاخیر انداخت، اما آمریکا اصرار کرد باید تا آغاز گفت وگوهای استکهلم منتظر ماند...گفته می‌شود سعودی‌ها و امارات، در پشت صحنه، با هشدار به دست نشاندگان یمنی خود برای حضور نیافتن در مذاکرات استکهلم در صورت اجرای آتش بس، تهدید کرده‌اند گفت وگوهای استکهلم را بر هم زنند...همه این‌ها به ضرر روند مذاکرات تحت هدایت سازمان ملل، در صورت آغاز موفقیت آمیز گفت وگوها است و مایه تاسف خواهد بود. وزارت خارجه و وزارت دفاع آمریکا به دلایل اقتصادی و امنیتی، احتمالاً از پایان دادن به جنگ یمن استقبال خواهند کرد. اما روشن است که ترامپ به سعودی‌ها درخصوص هر گونه آتش بس و توافق آتی اجازه وتو می‌دهد.»
گاردین در پایان نتیجه گرفته که: «در حالی که قدرت‌های خارجی مانند پرنده‌های شکارچی بر فراز سرزمین درهم کوبیده یمن پرواز و برای برتری با یکدیگر رقابت می‌کنند، کودکان یمنی همچنان بر اثر گرسنگی جان خود را از دست می‌دهند. یک هفته تاخیر دیگر برای برقراری آتش بس در یمن به معنای جان باختن 77 کودک دیگر در هر یک از این هفت روز است، و دو هفته تاخیر به معنای جان باختن دو برابر این تعداد کودک است و با هر هفته تاخیر، این تعداد به صورت تصاعدی افزایش می‌یابد.»