kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۸۶۲۶
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۴

بن‌سلمان ردیابی خاشقجی را به اسرائیل سپرده بود

روزنامه «نیویورک تایمز» با استناد به اطلاعاتی گزارش داده یک شرکت جاسوسی رژیم صهیونیستی با رهگیری ارتباطات تلفنی خاشقجی در قتل وی با آل‌سعود همکاری کرده است.


سرویس خارجی-

خبرهای جسته و‌گریخته‌ای از دست داشتن رژیم صهیونیستی در قتل جمال خاشقجی در هفته‌های اخیر افشا شده بود. برخی رسانه‌ها پیش از این گزارش داده بودند «تل‌آویو» با شنود تلفن همراه «جمال خاشقجی» اطلاعات لازم را به سعودی‌ها داده است. حالا اطلاعات تازه‌ای در‌باره نقش اسرائیل در قتل خاشقجی منتشر شده است. فارس به نقل از «روزنامه نیویورک تایمز» نوشته، یک فعال عربستانی مخالف آل‌سعود که از دوستان جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد سعودی بوده، یک شرکت نرم‌افزاری رژیم صهیونیستی را متهم کرده است که با جاسوسی از تلفن همراه وی و ارتباطاتش با جمال خاشقجی به دیوان سلطنتی عربستان در قتل وی کمک کرده است. براساس این گزارش، این معارض سعودی، 27 ساله و ساکن تورنتو، شکایتی هم علیه شرکت اسرائیلی NSO تنظیم کرده است.«نیویورک تایمز» نوشته: «این مسئله فشار را به این شرکت اسرائیلی و دولت تل‌آویو در زمینه فروش دستگاه‌ها و نرم‌افزارهای جاسوسی به کشورهای خارجی افزایش خواهد داد و همچنین مسئله اتحاد و ارتباط گسترده عربستان با رژیم صهیونیستی را برجسته‌تر خواهد کرد. این شکایت توسط عمر عبدالعزیز معارض عربستانی ساکن کانادا در اسرائیل انجام شده است. فعالان و روزنامه‌نگاران دیگر نیز شکایات مشابه‌ای علیه شرکت NSO مطرح کرده و این شرکت را متهم کرده‌اند با دولت‌های مکزیک و امارات متحده عربی برای جاسوسی از تلفن‌های همراه آنها همکاری کرده است. گروه حقوق بشری عفو بین‌الملل نیز اخیرا شرکت NSO را متهم به همکاری با عربستان برای جاسوسی از کارکنان این نهاد کرده است. عفو بین‌الملل هفته گذشته اعلام کرده بود که به‌زودی اقدامات قانونی و قضایی را علیه این شرکت انجام خواهد داد.»در متن شکایت «عمر عبدالعزیز» همچنین آمده: «عربستان از طریق جاسوسی، به ارتباطات وی با جمال خاشقجی دست یافته است. عبدالعزیز می‌گوید که ماه‌ها قبل از قتل خاشقجی وی از سوی عناصر نزدیک به محمد بن سلمان ولیعهد سعودی که در پروسه کشتن خاشقجی نیز دست داشتند هدف قرار گرفته شده است. به گفته عبدالعزیز، دو نفر از عوامل سعودی به سراغ او رفته بودند تا وی را متقاعد کنند به سفارت سعودی مراجعه کند و به عربستان بازگردد.»
نیویورک تایمز در ادامه گزارش خود می‌نویسد: «در ماه اوت(شهریور) یک گروه تحقیقاتی در دانشگاه تورنتو که روی نظارت‌های آنلاین مطالعه می‌کند عمر عبدالعزیز را مطلع می‌کند که تلفن همراه وی احتمالا هک شده است. سپس نتیجه‌گیری کرده که حکومت عربستان پشت این عملیات جاسوسی است. در همان حین، عبدالعزیز خبردار می‌شود که نیروهای امنیتی عربستان سعودی به خانه او در جده یورش برده و ضمن تفتیش و بازرسی از خانه، دو برادر وی را بازداشت کرده‌اند.»