kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۸۵۱۳
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۷
جنبش جلیقه زردها به بلژیک و هلند رسید

پاریس همچنان در آتش خشم «جلیقه زردها» 300 معترض دستگیر و 110 نفر زخمی شدند

«جلیقه زردها» در دور دوم حرکت اعتراضی خود(از روز شنبه) علیه سیاست‌های ریاضتی دولت ماکرون و گرانی سوخت، پاریس را به آتش کشیدند. ثمره خشم معترضان تنها در روز شنبه صدها زخمی و بازداشتی، غارت مغازه‌ها و به آتش کشیدن ده‌ها خودرو بوده است. برخی از اعلام وضعیت اضطراری در فرانسه خبر داده اند.
سرویس خارجی-

سال گذشته، «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهوری فرانسه در مصاحبه با اشپیگل گفته بود: «فرانسوی‌ها می‌خواهند یک پادشاه انتخاب کنند اما این را هم می‌خواهند که بتوانند هرگاه که خواستند، او را سرنگون کنند. پس از انتخاب شدن باید آماده باشید که تحقیر شوید و مورد توهین و تمسخر قرار بگیرید؛ این جزو طبیعت فرانسوی‌هاست.»
همین نیز اتفاق افتاد و جنبش «جلیقه زردها» که در اعتراض به افزایش قیمت سوخت به راه افتاده در عرض سه هفته خواستار استعفای ماکرون شده‌اند. میزان محبوبیت ماکرون به زیر 30 درصد کشیده شده است.
 جنگ داخلی
جنبش جلیقه زردها روز شنبه پس از یک وقفه چند روزه و در سومین هفته حضور خود در عرصه سیاسی فرانسه پاریس را به آتش کشید. جنگ خیابانی طرفداران این جنبش بی‌سر اما خطرناک در همین روز شنبه، بیش از 300 بازداشتی و110 زخمی برجای گذاشته که حال چند تن از آن‌ها وخیم گزارش شده است. شبکه تلویزیونی راشا تودی اعلام کرده ۱۲ خبرنگار این شبکه در حالی که اعتراضات فعالان جنبش ضد سرمایه‌داری را پوشش می‌دادند، زخمی شده‌اند. روز جمعه، «تیری پاول والت»، سخنگوی جنبش جلیقه‌زردها به نشریه آمریکایی «تایم» گفته بود  که شرایط شبیه شرایط جنگ داخلی‌ است. ماکرون مسئولیتی بزرگ بر گردن دارد، او می‌تواند شرایط را آرام کند و یا بر آتش موجود بیفزاید. روز شنبه همین اتفاق افتاد و تصاویر منتشر شده دست‌کمی از شرایط جنگ داخلی در کشورهای بحران‌زده نداشت.
از روز شنبه در پی مقابله نیروهای امنیتی و ضد شورش فرانسه با معترضان، شهر پاریس شاهد شدیدترین آشوب شهری طی چند دهه اخیر خود است. در جریان درگیری‌ها در پایتخت فرانسه، ده‌ها خودرو به‌آتش کشیده شده، شیشه‌های عمارت‌ها و مغازه‌ها خُرد شده و فروشگاه‌ها غارت شدند. همچنین معترضان شعارها و نمادهای حرکت اعتراضی خود را روی دیوارهای بنای یادبود طاق‌نصرت در مرکز شهر پاریس به ‌تصویر کشیدند. وضعیت در پاریس هنوز  بحرانی گزارش شده و  فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ در این شهر برای درامان ماندن از ادامه  خشونت‌ها  درهای خود را بسته‌اند. بر اساس گزارش‌های تکمیلی معترضان روز شنبه از رفتن به خیابان‌های محاصره شده توسط پلیس سر باز زده و فشار و تمرکز خود را در میدان معروف پیروزی قرار داده بودند و درگیری‌های شدیدی در همین میدان ادامه داشت.
براساس این گزارش، خسارات زیادی به میدان پیروزی یا شارل دوگل مظهر تاریخی فرانسه وارد شده که نخست‌وزیر شدیدا ابراز تاسف کرده است. معترضان خود را به اطراف کاخ ریاست جمهوری نیز  رسانده‌اند.
2 کشته، 900 زخمی و خسارت 10 میلیاردی
وزارت کشور فرانسه آمار معترضان و تظاهرکنندگان علیه دولت مکرون در روز شنبه را در سراسر کشور ۶۵ هزار نفر اعلام کرده است. نکته جالب و البته قابل تامل اینکه ۶۶ هزار پلیس ضد شورش نیروی ژاندارمری و ارتش مسئولیت برپایی نظم در میان ۶۵ هزار معترض را بر عهده داشتند، اما با این حال یکی از خشن‌ترین سرکوب‌ها در طول تاریخ  این کشور را رقم زده‌اند! به گزارش واحد مرکزی خبر بیش از ۲۰۰ مورد آتش سوزی خودرو و اماکن نیز در جریان اعتراضات روز شنبه رخ داده است. برخی منابع در برآورد اولیه میزان خسارات وارد شده فقط در شهر پاریس را بیش از ۱۰ میلیارد یورو برآورد می‌کنند هر چند این رقم هنوز رسما تایید نشده است. جنبش ضدسرمایه‌داری آمار دستگیرشدگان و زخمی‌ها را بیشتر از آمار اعلامی وزارت کشور می‌داند. به هرحال از ابتدای راه افتادن جنبش در شانزده روز پیش تاکنون جمعا حدود 2 نفر کشته، ۹۰۰ نفر زخمی و ۱۶۰۰ نفر بازداشت و روانه زندان شده‌اند.
واکنش ماکرون
رئیس‌جمهور فرانسه که در کانون اعتراضات مردمی قرار دارد و مردم معترض خواهان استعفای او هستند؛ تظاهرکنندگان را آشوبگر خوانده است. این موضع گیری ماکرون خشم معترضان به سیاست‌های اقتصادی دولت را برانگیخته است. معترضان خطاب به ماکرون در شبکه‌های اجتماعی نوشته‌اند: «ما از تو متنفریم. به کشور برنگرد! و الا باید فورا استعفا دهی.»خبرگزاری رویترز نیز  گزارش داده: «امانوئل ماکرون که برای شرکت در اجلاس سران گروه 20 در پایتخت آرژانتین حضور دارد، ضمن انتقاد از معترضان، از شناسایی و دستگیری عاملان این اعتراض‌ها سخن به میان آورد. وی تاکید کرد بلافاصله پس از بازگشت به فرانسه، جلسه‌ای با حضور نخست‌وزیر و وزیر کشور تشکیل خواهد داد. ماکرون هفته گذشته نیز اعلام کرده بود با این اعتراضات دست از موضع خود در خصوص افزایش مالیات بر سوخت نخواهد کشید.
وضعیت فوق‌العاده از ترس تحرکات مسلحانه
 به گزارش تسنیم، مقامات دولت فرانسه وضعیت فوق‌العاده اعلام می‌کنند. دولت فرانسه این خبر را در پی شدت گرفتن اعتراضات اعلام کرد. در همین حال، دیلی استار گزارش داد پس از آنکه یکی از معترضان در پاریس یک سلاح جنگی را از افسر پلیسی ربود، نیروهای امنیتی شهر را به حالت تعطیل درآورده‌اند.
 «بنجامین گریوو» سخنگوی دولت فرانسه نیز گفته: «نخست‌وزیر و وزیر کشور، درباره امکان اعمال وضعیت اضطراری به منظور جلوگیری از تکرار ناآرامی‌ها در این کشور رایزنی خواهند کرد... هدف این است تا از وقوع مجدد برخی از ناآرامی‌های مدنی که بدترین مورد در بیش از یک دهه گذشته در این کشور بوده است، جلوگیری شود و از معترضان می‌خواهد که پای میز مذاکره حاضر شوند... ما باید درباره اقداماتی که می‌توان اجرایی کرد، فکر کنیم تا چنین وقایعی تکرار نشوند.»
بلژیک و هلند
بر اساس گزارش‌ها تظاهرات جنبش جلیقه زردها در حال گسترش به سایر کشورهای اروپا نیز هست و بر اساس گزارش‌ها این اعتراض‌ها به شهرهای هلند نیز کشیده شده و روز شنبه معترضان در این کشور به خیابان‌ها آمده و علیه دولت شعار داده‌اند.
 بر اساس این گزارش، معترضان هلندی در خیابان‌های لاهه، ماستریخت، نی‌میخن، آلکمار، لیوواردن، خرونینگن دست به تظاهرات زده‌اند. پلیس هلند چهار تن از این معترضان را بازداشت کرده است. در بلژیک نیز مردم روز جمعه در بروکسل پایتخت به خیابان‌ها
 آمده بودند.