kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۸۵۱۲
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۷

سازمان ملل: در یمن‌ هنوز فرصت هست می‌توان جلوی بحران بزرگ را گرفت

معاون دبیرکل سازمان ملل متحد درباره نزدیک بودن «فاجعه بزرگ یمن» هشدار داده و تاکید کرده هنوز فرصت برای جلوگیری از این فاجعه عظیم وجود دارد.

سازمان ملل این بار هشدار داده یمن در آستانه بروز «فاجعه‌ای بزرگ» قرار دارد. «مارک لوکاک» معاون دبیرکل سازمان ملل در امور انسانی پس از آغاز مجدد درگیری‌ها در شهر بندری الحدیده در دریای سرخ و در پایان بازدید خود از یمن درباره «عواقب فاجعه‌بار» این جنگ هشدار داد. «لوکاک» گفت که شرایط یمن نسبت به آخرین باری که او در سال ۲۰۱۷ از این کشور بازدید کرد، «وحشتناک‌تر» شده است. سازمان ملل بحران یمن را «بدترین بحران انسانی جهان» توصیف کرده است.
لوکاک در بیانیه‌ای نوشت: «من در عدن کودکان لاغری دیدم که از شدت گرسنگی نمی‌توانستند چشمانشان را باز نگه دارند. کمک‌های بشردوستانه به تعداد زیادی از این کودکان کمک می‌کند حالشان بهتر شود. من دائما این داستان را از مردم می‌شنیدم که چون غذای کافی به فرزندانشان نمی‌رسد هر بار که حالشان خوب می‌شود بعد از مدتی به همان وضعیت جسمانی نامناسب قبلی باز می‌گردند.»
لوکاک این را هم گفته که، برگرداندن یمن از مرز فاجعه هنوز هم ممکن است، اما به منابع بیشتری نیاز هست.  براساس آمار سازمان ملل از سال ۲۰۱۵ که عربستان یمن را محاصره و به آن حمله کرده، حدود ۱۰ هزار نفر کشته شده‌اند.
این سازمان همچنین اعلام کرد ۱۴ میلیون نفر در یمن در خطر مرگ از گرسنگی هستند. این در حالی است که حدود 85 هزار کودک یمنی به دلیل محاصره ظالمانه عربستان قربانی شده‌اند. روزنامه واشنگتن پست تعداد کشته‌های جنگ یمن را بیش از50 هزار تن اعلام کرده است.