kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۸۵۱۱
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۷

10 دلیل عفو بین‌الملل برای توحش آل‌ سعود

عفو بین‌الملل با بررسی رفتارهای سعودی، 10 نمونه از جنایات این رژیم را به عنوان نشانه‌های توحش آل‌سعود برشمرده است.

سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی به تشریح مواردی که در آنها حقوق مردم عربستان و یمن به دست نظام مستبد حاکم بر این کشور نقض شده، پرداخته و در این خصوص 10 نکته را در فهرستی عنوان کرده است. نکاتی که توحش آل‌سعود را به خوبی نشان می‌دهد.
جنگ یمن: ائتلاف بین‌المللی به فرماندهی عربستان به صورت چشمگیری در جنگ ویرانگر یمن طی سه سال و نیم گذشته نقش داشته است. جنگی که منجر به کشته شدن هزاران غیرنظامی از جمله کودکان از طریق انفجار یا بمباران بیمارستان‌ها، مدارس و منازل شد. سازمان عفو بین‌الملل از نقض مکرر قانون بین‌المللی حقوق بشر از جمله جنایت جنگی در این جنگ اطمینان دارد؛ اما با این حال کشورهایی مانند آمریکا، انگلیس و فرانسه به فروش سلاح به عربستان ادامه می‌دهند.
سرکوب فعالان سیاسی، روزنامه‌نگاران و دانشگاهیان: از زمان به قدرت رسیدن محمدبن سلمان، بسیاری از فعالان و کنشگران سیاسی دستگیر یا محکوم به حبس‌های طولانی مدت شده‌اند تنها به خاطر اینکه به حق مسالمت‌آمیز خود در بیان نظراتشان پرداختند.
بازداشت مدافعان حقوق زنان: در سال جاری، شماری از چهره‌های برجسته مدافع حقوق زنان در عربستان دستگیر شدند. مقام‌های سعودی برای اینکه چهره فعالان حقوق زنان را تخریب کنند آنها را به خیانت متهم کرده و در دادگاه ویژه مبارزه با جرایم تروریستی به مجازات زندان طولانی مدت محکوم کردند. (این سرکوب‌ها در حالی صورت می‌گرفته که بن‌سلمان در حال اجرای برنامه به اصطلاح اصلاحات و دادن آزادی بیشتر به زنان بود.)اجرای وحشیانه احکام اعدام: ده‌ها نفر همه ساله در عربستان به شکلی وحشیانه اعدام می‌شوند. اجرای احکام اعدام در این کشور معمولا در ملاء عام و با گردن زدن محکومان با شمشیر اجرا می‌شود.مجازات‌های سخت یا غیرانسانی یا تحقیرآمیز: همچنان دادگاه‌های سعودی پس از محاکمه‌های ظالمانه‌، محکومان را به شدت تحقیر و عذاب می‌کنند. «رائف بدوی» به 1000 ضربه شلاق و 10 سال زندان به دلیل نوشتن در فضای مجازی! محکوم شد. شکنجه در بازداشت: برخی از بازداشت شدگان و متهمانی که در دادگاه سعودی محاکمه شدند به سازمان عفو بین‌الملل گزارش دادند که مقام‌های سعودی از نیروهای امنیتی برای شکنجه و ضرب و شتم بازداشت شدگان استفاده می‌کنند و شکنجه‌گران هرگز تحویل عدالت نمی‌شوند.تبعیض برنامه‌ریزی شده علیه زنان: زنان و دختران همچنان با تبعیض در عربستان مواجه هستند و قوانین حاکم بر این کشور باعث تبعیض علیه زنان شده است. (این کشور تا همین چند ماه پیش اجازه رانندگی کردن به زنان را هم نمی‌داد)تبعیض دینی: اقلیت شیعه در عربستان همچنان با تبعیض مواجه هستند که باعث شده تا از بهره‌مندی از خدمات دولتی و ‌اشتغال باز بمانند. ده‌ها تن از شیعیان عربستانی پس از اعتراضات سال‌های 2011 و 2012 علیه حکومت به اعدام یا حبس‌های طولانی مدت محکوم شدند.آنچه که در سعودی اتفاق می‌افتد در همان جا باقی می‌ماند: مقام‌های سعودی فعالان این کشور و خانواده قربانیانی که با سازمان حقوق بشری مستقل مانند سازمان عفو بین‌الملل یا دیپلمات‌های خارجی و روزنامه نگاران ارتباط برقرار کنند مجازات می‌کنند.قتل جمال خاشقجی: قتل جمال خاشقجی و قطعه قطعه کردن وی یکی از جنایاتی است که توسط سعودی اجرا شد. همه مدارک و شواهد نشان می‌دهد که 15 مأمور از نزدیکان بن سلمان ولیعهد سعودی که از طرف او به اسلامبول اعزام ‌شده بودند، عامل قتل خاشقجی و نابودکردن جنازه وی هستند.