kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۸۵۰۹
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۶

آتش‌بس 90 روزه آمریکا و چین در جنگ تعرفه‌‌ها

رؤسای جمهور آمریکا و چین توافق کردند برای مدت 90 روز جنگ تجاری که بازارهای مالی را تحت تاثیر قرار داده متوقف کنند.

کسری تراز تجاری آمریکا در برابر چین سال گذشته به رقم بی‌سابقه ۳۷۵ میلیارد دلار رسید و به نوشته آسوشیتدپرس، این موضوع آتش خشم دونالد ترامپ را شعله‌ور کرده است. ترامپ نیز در واکنش به همین مسئله تعرفه‌های جدیدی علیه چین وضع کرد و عملا جنگ تجاری بین دو کشور را از تیرماه گذشته کلید زد. این اقدام واکنش تند چینی‌ها را به دنبال داشت. حالا بعد از گذشت چند ماه از شروع جنگ تجاری دو طرف توافق کرده‌اند «فعلا» آتش بس اعلام کنند.
این تحول در پی نشست دونالد ترامپ، با شی جین‌پینگ، همتای چینی وی طی یک مراسم شام در جریان اجلاس گروه ۲۰ در بوئنوس آیرس رخ داده است که بر این اساس ترامپ قبول کرده برنامه‌های آمریکا را برای افزایش تعرفه‌ها در ابتدای ۲۰۱۹ علیه کالاهای وارداتی چینی به ارزش  ۲۰۰ میلیارد دلار متوقف کند. به گزارش ایسنا کاخ سفید اعلام کرده چین نیز قبول کرد «اقدام به خریداری حجم چشمگیری از محصولات صنعتی، کشاورزی و حوزه انرژی و محصولات دیگر آمریکا که هنوز بر سر آنها توافق نشده، کند» تا به این ترتیب کسری تجاری عظیم آمریکا در تجارتش با چین کاهش یابد.
ترامپ بعد از این توافق به خبرنگاران گفت: «این یک توافق خارق‌العاده است. کاری که من انجام خواهم داد دست نگه‌داشتن از اعمال تعرفه‌ها است.
 چین نیز دست به گشایش خواهد زد و از تعرفه‌ها خلاص‌ خواهد شد. چین قرار است حجم چشمگیری از محصولات را از ما خریداری کند» طوری که کاخ سفید درباره‌ این آتش‌بس تجاری توضیح داده این امر یک پیروزی برای ترامپ و تاکتیک‌های مذاکره او است به نحوی که وی به تعهدی از جانب چین برای ورود به مذاکرات درباره‌ اولویت‌های اقتصادی مهم آمریکا دست یافته، در حالی که آمریکا امتیاز روشن چندانی نداده است. در عین حال کاخ سفید به نظر می‌رسد از رویکردش نسبت به تهدیدهای قبلی برای وابسته کردن مذاکرات تجاری به نگرانی‌های امنیتی از جمله بحث سر طرح‌های گسترش اراضی چین در دریای چین جنوبی عقب‌نشینی
کرده است.
بر اساس توافق حاصله در «بوئنوس آیرس» دو کشور ۹۰ روز وقت دارند تا اختلافاتشان را بر سر سیاست‌های تکنولوژیکی پکن و نیز عدم توازن تجاری دو طرف حل و فصل کنند. اگر آنها نتوانند این اختلافات را حل کنند تعرفه‌های افزایش یافته آمریکا علیه وارداتی به ارزش ۲۰۰ میلیارد دلار از چین اعمال خواهد شد.