kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۸۵۰۸
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۶

گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره از آغاز روابط تجاری آل‌سعود و اسرائیل

شبکه تلویزیونی«الجزیره» با انتشار گزارشی مستند از آغاز روابط تجاری عربستان با رژیم صهیونیستی اعلام کرده سعودی ها رهبر جریان عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی شده است.
سرویس خارجی-

عادی‌سازی روابط ارتجاع عرب با رژیم صهیونیستی چند ماهی است به طور جدی مطرح شده و علنی‌تر از قبل پیش می‌رود. پس از سفر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به عمان زمزمه‌های سفر وی به بحرین و حتی سودان شنیده شد. در این میان آل‌سعود نقش اصلی و رهبری عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی با کشورهای مرتجع عربی را برعهده گرفته است اگرچه برخی معتقدند امارات در این خیانت بزرگ از سعودی پیشی گرفته است.
حالا شبکه تلویزیونی الجزیره با ‌اشاره به تصاویری که روابط تجاری دو رژیم را به نمایش می‌گذارد، نتیجه گرفته، عربستان در مسابقه خیانت به آرمان فلسطین، از امارات جلو زده است.
 به گزارش ایسنا، این شبکه تلویزیونی اعلام کرده، در طول روزهای اخیر فایل ویدیویی از سوی فعالان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که تولیدات «سابک»، بزرگ‌ترین شرکت صنایع شیمیایی عربستان در آن دیده می‌شود که در بازارهای اسرائیل به فروش می‌رسد.
فعالان شبکه‌های اجتماعی در توییتر همچنین عکسی را منتشر کرده‌اند که در آن یکی از انواع پنیرهای تولید عربستان در یکی از مراکز مصرفی سرزمین‌های ‌اشغالی دیده می‌شود. بر این اساس، مجموعه یاد شده در اراضی ‌اشغالی، قیمت این محصول عربستان را با هدف بازاریابی از ۲۷ شکِل(واحد پول اسرائیل) به ۲۱ شکِل کاهش داده است. شرکت «سابک» عربستان به دلیل محاصره قطر، بازار دوحه را از دست داده و زیان این شرکت در بخش تولیدات پروتئینی و لبنیاتی بسیار زیاد شده است.
گفتنی است، روابط ریاض و تل‌آویو مسئله تازه‌ای نیست و از گذشته وجود داشته اما این بار با به قدرت رسیدن ‌محمد بن سلمان در عربستان این روابط آشکار شده است. بن سلمان، ولیعهد عربستان و جارد کوشنر، داماد و مشاور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا بر روابط ریاض-تل‌آویو نظارت دارند. هاآرتص نیز اواخر ماه گذشته میلادی درباره همکاری‌های تل‌آویو و ریاض فاش کرد، شرکت اسرائیلی ان. اس. او، متخصص در توسعه برنامه‌های جاسوسی سال گذشته میلادی مذاکرات گسترده‌ای برای فروش سیستم‌های کنترلی و شنود تلفن‌ با اطلاعات عربستان انجام داد. به نوشته این روزنامه عبری‌زبان، مذاکرات دو طرف در وین، پایتخت اتریش تابستان 2017 یعنی چند ماه پیش از آغاز طرح بن سلمان علیه مخالفانش در داخل و خارج عربستان انجام شد.
از سوی دیگر، در تازه‌ترین تحول مربوط به عادی‌سازی روابط با اسرائیل، فعالان مراکشی حضور یک اسرائیلی را در پارلمان کشورشان محکوم کردند. دیده‌بان مقابله با عادی‌سازی روابط در مراکش هم این رفتار غیرقابل قبول از نظر عموم مردم این کشور را محکوم کرد. وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی اعلام کرده، آشپز مشهور مراکشی‌الاصل دارای تابعیت اسرائیل به پارلمان مراکش رفت و چند وعده غذا برای اعضای پارلمان به منظور ضیافت شام آنها تهیه کرد. پایگاه اینترنتی رسمی «اسرائیل به زبان عربی» وابسته به وزارت امور خارجه این رژیم نیز عکسی از «اوی لوی» آشپز اسرائیلی منتشر کرد که لباس سنتی مراکش را پوشیده بود. این پایگاه نوشت: «با میزبانی پارلمان مراکش از این آشپز اسرائیلی، در حقیقت رویایی محقق شد.»(!)