kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۸۳۴۵
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۰
لاریجانی در بازگشت از ترکیه تاکید کرد

پیمان‌های پولی آسیایی راهی برای ناکارآمد کردن تحریم‌های آمریکایی

رئیس ‌مجلس شورای اسلامی با ‌اشاره به ظرفیت بالای بین‌المجالس آسیایی گفت: دولت‌های آسیایی باید به سمت اجرای پیمان‌های پولی و همکاری‌های بانکی بروند.

علی لاریجانی رئیس‌مجلس شامگاه پنجشنبه، 8 آذرماه پس از بازگشت از سفر خود به استانبول ترکیه که به منظور حضور در یازدهمین مجمع عمومی اتحادیه مجالس آسیایی صورت گرفته بود در بدو ورود به فرودگاه تهران درباره دستاوردهای این سفر گفت: این سفر که تنها 24 ساعت به طول انجامید برای شرکت در مجمع بین‌المجالس آسیایی بود که متشکل از برخی کشورهای آسیایی از جمله کشورهای مهمی همچون روسیه، چین، پاکستان و هندوستان است.
وی در ادامه با بیان اینکه تمرکز کار بین‌المجالس آسیایی بر همکاری‌های اقتصادی است، عنوان کرد: پیشنهادهای خوبی در این حوزه مطرح شد که دولت‌ها باید به سمت اجرای آن بروند که پیمان‌های پولی و همکاری‌های بانکی یکی از مهم‌ترین این مسائل است.
لاریجانی ادامه داد: بعد از اجرای تحریم‌های آمریکا نسبت به کشورهای مختلف در ذهن بسیاری از کشورها این نکته به وجود آمده که باید راه‌های دیگری پیدا کنند لذا روی پیمان‌های پولی میان کشورهای آسیا در حال بحث و بررسی جدی هستند تا به ضابطه جدیدی برسند.
وی در ادامه درخصوص همکاری‌ها در حوزه انرژی اظهار داشت: با توجه به اینکه بخش زیادی از انرژی دنیا در منطقه آسیا است، همکاری‌ها در این حوزه از اهمیت بسزایی برخوردار است همچنین در این نشست‌ها درباره استفاده از فناوری میان کشورها و همکاری‌های محیط زیستی بحث‌های متنوعی صورت گرفت تا از ظرفیت کشورهای آسیایی استفاده شود.
لاریجانی همچنین به گفت‌و‌گوهای دو جانبه خود با رؤسای مجالس ترکیه و روسیه ‌اشاره و بیان کرد: در دیدارهایی که با هیئت‌های پارلمانی روسیه و ترکیه داشتیم در زمینه همکاری‌های اقتصادی و برخی سرمایه‌گذاری‌ها بحث شد که پیگیری‌های خوبی نیز صورت گرفته بود.
رئیس ‌قوه مقننه ادامه داد: جلسات مشترکی میان دو پارلمان ایران و روسیه برگزار می‌شود که بر این اساس گزارشی از پیگیری‌های نشست‌های دو سال گذشته در بلگراد ارائه شد که طی آن مشخص شده بود دو طرف در چه حوزه‌ای می‌توانند همکاری داشته و سرمایه‌گذاری کنند همچنین پیشنهادات جدیدی هم ارائه شد.
وی افزود: هیئت پارلمانی ترکیه نیز درباره فرصت‌هایی که می‌تواند باعث افزایش همکاری‌ها و رفع موانع توسعه روابط شود صحبت کردند.
به گزارش خانه ملت، رئیس‌مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه بین‌المجالس آسیایی ظرفیت کارهای مهمی را خواهد داشت، خاطرنشان کرد: توقف ما در ترکیه کوتاه بود اما هیئتی که از نمایندگان مجلس در این کشور حضور دارند تا 2 روز آینده که این اجلاس ادامه دارد، در جلسات مختلف آن شرکت می‌کنند.