kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۸۳۳۵
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۱

ورود اولین قطار مسافربری کره‌جنوبی به کره‌شمالی

نخستین قطار کره جنوبی ظهر روز جمعه به وقت محلی با عبور از مرز دو کشور وارد خاک کره شمالی شد تا امیدها درباره آشتی دو کره به رغم مخالفت‌های آمریکا افزایش یابد.

این قطار که از 6 واگن تشکیل شده و 24 مقام رسمی، کارشناس و متخصص کره جنوبی را حمل می‌کرد ساعت 9 صبح روز گذشته ایستگاه «دوراسان» در نزدیکی دو کره را به مقصد ایستگاه « پانمون» در شهر «کائه سونگ» ترک کرد و وارد کره شمالی شد.
این قطار حامل 55 تن سوخت برای نیروگاه‌های برق کره شمالی به عنوان «هدیه» و نشانه حسن نیت از سوی کره جنوبی است. ورود این قطار به کره جنوبی بخشی از توافق به دست آمده میان رهبران دو کره در سه نشست خود، برای بهبود روابط و ارتقاء سطح همکاری دوجانبه است.
آن‌طور که خبرگزاری ایرنا نوشته وزیر حمل‌ونقل کره جنوبی در آیینی که پیش از حرکت این قطار در کره جنوبی برگزار شد تاکید کرد حرکت این قطار بیانگر آینده رو به جلو و افزایش رفاه در هر دو کره از طریق ارتباط مجدد خطوط آهن است. یک خط آهن قدیمی در گذشته بین دو کره وجود داشت که اوایل قرن بیستم توسط ژاپن ساخته شده بود. اتصال این دو خط و مدرنیزه کردن زیرساخت‌های ریلی کره شمالی باعث می‌شود تا کره جنوبی راهی به سوی بازارهای چین، روسیه و اروپا داشته باشد.
نزدیکی روابط دوکره در حالی صورت می‌گیرد که واشنگتن در بحبوحه بن‌بست مذاکرات از پیونگ‌یانگ خواسته است تا مذاکره‌کننده ارشد در مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای که معاون کمیته مرکزی حزب حاکم کارگران کره‌شمالی است را تغییر دهد. آمریکا درباره هر نوع اعلام آشتی بین دو کره تا قبل از اجرایی شدن خواسته‌اش نیز به دو کره هشدار داده است!
به گزارش اسپوتنیک، یک مقام مطلع از مذاکرات پیونگ‌یانگ- واشنگتن در این رابطه گفت: تماس پشت پرده‌ای قبل و بعد از مذاکرات عالی‌رتبه آمریکا، کره‌شمالی که برای هشتم نوامبر(17 آبان) در نیویورک برنامه‌ریزی شده بود، وجود داشت. همان زمان آمریکا درخواست کرد ری یونگ هو، وزیر خارجه کره‌شمالی به جای کیم یونگ چول مخاطب گفت‌وگوها شود! واشنگتن درباره علت این درخواست توضیحی نداده است.