kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۸۳۳۰
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۱

کاخ‌سفید: قادر به تغییر نظام سوریه نیستیم

نماینده ویژه آمریکا در امور سوریه رسما اعتراف کرد که واشنگتن قادر به تغییر نظام ‌سوریه نیست.

«جیمز جفری» درباره تغییر نظام سوریه، که آمریکا به همراه متحدان منطقه‌ای آن در سال 2011 آنرا کلید زده بودند، گفت: بخش اعظم جامعه جهانی هرگز از تلاش‌های ما برای تغییر کامل نظام سوریه حمایت نمی‌کنند، برای همین (به جای تغییر حکومت)خواستار تغییرات چشمگیری در حکومت سوریه هستیم.
وی علیرغم اعتراف به عجز کشورش در سوریه، گفت: آمریکا هرگز اجازه نخواهد داد جامعه جهانی به دمشق برای بازسازی سوریه کمک کند، مگر اینکه قبل از آن، مسائل سیاسی این کشور حل و فصل گردد. منظور جفری از حل و فصل مسائل سیاسی، همان تغییر نظام سوریه، البته به شیوه غیرنظامی است. به گفته کارشناسان، این آرزوی واشنگتن هرگز محقق نخواهد شد.در هر صورت، این اظهارات، نیت واقعی آمریکا در سوریه را بر ملا می‌کند. به عبارت دیگر، واشنگتن هرگز به دنبال ریشه‌کن کردن داعش و تروریسم در سوریه نیست و ماموریت اصلی نیروهای آمریکایی در سوریه، تغییر نظام سوریه است. به همین خاطر، نماینده ویژه آمریکا در امور سوریه نیز مثل دیگر مقامات واشنگتن، مدعی شد که خارج کردن نیروهای آمریکایی از سوریه در زمان کنونی، اقدام مناسبی نیست.
به‌ گزارش ‌ایسنا، جیمز جفری، که در کمیته‌ امور بین‌الملل کنگره آمریکا حرف می‌زد،گفت‌: روسیه اصرار دارد که نیروهای آمریکایی و ائتلاف بین‌المللی فورا از سوریه خارج شوند، اما این اقدام در زمان کنونی اقدام درستی نیست. خروج نیروهای آمریکایی و هم پیمانان آن از سوریه، اجازه بازگشت مجدد داعش را خواهد داد.
دولت سوریه تا کنون بارها اعلام کرده است که تفنگداران آمریکایی در سوریه،‌اشغالگر محسوب می‌شوند و آنها باید هر چه سریعتر خاک سوریه را ترک کنند.
جنایت جدید آمریکا
جنگنده‌های آمریکایی، با بمباران یک روستا در استان «دیرالزور» سوریه، شماری از غیرنظامیان ‌ سوری را کشتند.
به گزارش تسنیم، منابع محلی در سوریه گزارش دادند، جنگنده‌های آمریکایی روستای «الشعفه» در حومه دیرالزور را بمباران کردند و براساس آمارهای اولیه، بیش از 30 غیرنظامی، در این حمله کشته شدند، که بیشتر آنها زن و کودک هستند.
علاوه ‌بر روستای « الشعفه»، روستای «ابوالحسن» و برخی دیگر ازمناطق اطراف شهر «هجین» در استان دیرالزور هم طی هفته‌های اخیر، شاهد بمباران مکرر جنگنده‌های آمریکایی بوده و این حمله، به مرگ بیش از 200 غیرنظامی انجامیده است.
دفع حمله هوایی رژیم صهیونیستی
خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) از مقابله پدافند هوایی این کشور با حمله هوایی و موشکی رژیم صهیونیستی خبر داد.
فارس به نقل از سانا گزارش داد، پدافند موشکی سوریه موفق شد همه 70 موشک پرتاب شده توسط رژیم صهیونیستی را در آسمان جنوب دمشق، رهگیری و سرنگون کند.این نخستین حمله رژیم صهیونیستی بعد از تحویل سامانه پدافند موشکی «اس ۳۰۰» روسی به دولت سوریه است.
تابستان گذشته و در پی هدف قرار گرفتن یک فروند هواپیمای نظامی «ایلوشین» روسیه در آسمان لاذقیه، مسکو سامانه دفاع موشکی «اس- 300» را در اختیار دمشق قرار داده است. علت هدف قرار گرفتن ایلوشین روسی، پنهان شدن جنگنده‌های رژیم صهیونیستی در پشت آن، اعلام شده است.