kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۸۳۲۸
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۴

وحشت پروشنکو از تحرکات نظامی روسیه این بار برای تصرف تمام خاک اوکراین!

رئیس‌جمهوری اوکراین «ولادیمیر پوتین» را به تلاش برای الحاق کل کشورش به خاک روسیه متهم کرد و در مصاحبه‌هایی با رسانه‌های آلمانی، خواستار کمک «آنگلا مرکل» در این بحران به «کیف» شد.

بحران «تنگه کرچ» در حدفاصل آبی میان روسیه و اوکراین، هنوز فروکش نکرده و براساس گزارش‌ها، مقامات دولت اوکراین را حسابی به وحشت انداخته و آنها دست به دامن ناتو شده‌اند. «پترو پروشنکو»، رئیس‌جمهوری اوکراین روز پنج‌شنبه در مصاحبه‌هایی با روزنامه‌های «بیلد» و «فونکه گروپ» آلمان، اتهام روسیه مبنی بر ورود غیرقانونی کشتی‌های کشورش به دریای «آزوف» و تحریک‌آمیز بودن آن را رد کرد. به گزارش ایسنا، او در گفت‌وگو با نشریه بیلد مدعی شد: دروغ‌های پوتین را باور نکنید. مسکو در ۲۰۱۴ هم می‌گفت که سربازی در کریمه ندارد، اما سرانجام آن را ضمیمه کشورش کرد. پوتین می‌خواهد آن امپراتوری قدیم روسیه بازگردد. کریمه، دونباس، کل این کشور. به عنوان تزار روسیه، چون او خودش را این‌طور می‌بیند، نمی‌تواند این امپراتوری را بدون اوکراین تصور کند. او ما را مستعمره خودش می‌داند. پروشنکو به نشریه فونکه هم گفت: ما به واکنشی قدرتمند، قاطع و شفاف در قبال رفتار خصمانه روسیه نیازمندیم. آلمان از نزدیک‌ترین متحدان ماست و ما امیدواریم که اکنون کشورهای ناتو آماده اعزام کشتی‌های جنگی خود به دریای آزوف برای حمایت از اوکراین و تأمین امنیت آن باشند.
 البته پیش از این، مرکل وارد مناقشه دو کشور شده و دوشنبه با رؤسای جمهور اوکراین و روسیه تماسی تلفنی برقرار کرده است. «ینس استولتنبرگ»، دبیرکل ناتو نیز روشن ساخته که چارچوب فعلی همکاری با کیف، هیچ‌گونه حمایت نظامی را پیش‌بینی نکرده است. از سویی دیگر، پوتین اوکراین را به تحریک هدفمندانه متهم کرده است. او می‌گوید، پروشنکو خود این ماجرا را صحنه‌سازی کرده تا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری اوکراین محبوبیت کسب کند. سخنگوی کاخ کرملین هم در واکنش به درخواست مداخله ناتو تأکید کرد: این درخواست البته با هدف تحریک بیشتر تنش‌ها در امتداد اقدامات تحریک‌آمیز کیف مطرح شده و مبتنی بر منافع سیاسی قبل از انتخابات رئیس‌جمهور فعلی اوکراین است. انتخابات ریاست‌جمهوری در اوکراین قرار است اوایل سال آینده میلادی برگزار شود.‌ وزارت دفاع روسیه نیز اعلام کرد که این کشور عبور کشتی‌های جنگی خارجی از مسیر دریای شمال را ملزم به اطلاع‌رسانی به مقامات مسکو می‌کند. «میخائیل میزینتسف»، رئیس‌مرکز ملی مدیریت دفاعی روسیه وابسته به وزارت دفاع این کشور اعلام کرد، از ابتدای سال 2019 کشتی‌های جنگی خارجی تنها در صورتی اجازه عبور از مسیر دریای شمال را پیدا خواهند کرد که این مسئله را به مقامات روسیه اطلاع داده باشند اوایل هفته گذشته در پی ورود سه کشتی اوکراینی به داخل آب‌های سرزمینی روسیه، روابط دو کشور بحرانی شده است.