kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۸۲۴۹
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۴
صالحی:

بلوف نمی‌زنیم راحت می‌توانیم به قبل از برجام بازگردیم

رئیس ‌سازمان انرژی اتمی ایران گفت: هیچ‌کاری تاکنون خلاف تعهداتمان نکردیم و نمی‌کنیم، ولی اگر دستوری صادر شود که برجام تمام شد و بروید کارتان را بکنید، خیلی راحت می‌توانیم بازگردیم و این بلوف نیست.




علی‌اکبر صالحی رئیس ‌سازمان انرژی اتمی که به بروکسل سفر کرده بود، در گفت‌وگو با یورونیوز در پاسخ به این سؤال که «آیا به بلوف زدن در دنیای روابط بین‌الملل اعتقاد دارید؟» گفت: من اعتقاد به بلوف ندارم. اگر کسی بلوف بزند و بعد نتواند به آن عمل کند برای همیشه از بین رفته است. چون شمشیر پیکار برداشتی، نگهدار پنهان ره آشتی. اول باید آن شمشیر پیکار را داشته باشی. البته وقتی شمشیر را درآوردی، فوری به جنگ نمی‌روی. می‌گوید نگهدار پنهان ره آشتی. الان جمهوری اسلامی ایران شمشیرش را دارد. اما به معنی آن نیست که الان که شمشیر دارد بخواهد به فرق کسی بزند. یک عقلانیت و حکمت سیاسی در کشور ما به خصوص در رویکرد بین‌المللی ما برقرار است. اینگونه نیست که بخواهیم یک رویکرد بین‌المللی حساب نشده‌ای داشته باشیم. اگر اینگونه بود که ما هیچ وقت شرایطمان در منطقه مانند اکنون نبود.
صالحی افزود: در برجام یک‌ سری محدودیت‌هایی را به صورت داوطلبانه پذیرفتیم. گفتیم برای چند سال مثلا مقدار اورانیوم تولید شده را از ۳۰۰ کیلو بیشتر نمی‌کنیم. این محدودیت را برای چند سال پذیرفته‌ایم اما می‌توانیم آن را برداریم. مثلا ۳۰۰، ۵۰۰، ۶۰۰کیلو یعنی هر چقدر که تولید کنیم را می‌توانیم انباشته کنیم. محدودیت‌های ما از این نوع هست و می‌توانیم خیلی راحت آن را برداریم. به عنوان مثال ما برای مدت محدودی پذیرفتیم که بالای 3/67 درصد غنی‌سازی نکنیم. ما می‌توانیم غنی‌سازی را بالاتر ببریم. وقتی شما می‌توانید اصل غنی‌سازی را تا 3/67 انجام دهید، از نظر فنی همان را می‌توانید با تغییرات کوچک و سریعی افزایش دهید و به ۵ درصد و ۲۰ درصد و هر مقداری که می‌خواهید بالا ببرید.
وی در ادامه گفت: ما می‌توانیم به شرایط سابقمان برگردیم؛ نه فقط به شرایط سابق بلکه به شرایط خیلی بالاتر. الان مقام معظم رهبری فرمانی را در چهاردهم خرداد ماه صادر کردند که ایران زیرساخت‌های تولید ۱۹۰هزار سو را فراهم کند که ما فراهم کردیم. یعنی الان اراده شود و مسئولان سیاسی ارشد نظام دستور بدهند که بروید ۱۹۰ هزار سو ظرفیت غنی‌سازی ایجاد کنید، الان آمادگی‌ا‌ش را داریم ولی به این معنی نیست که ما بخواهیم آن را تولید کنیم، بلکه زمینه آن را داریم.
رئیس ‌سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: ما الان در چارچوب برجام هستیم، تمام کارهای ما در چارچوب برجام است. برای همین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا به حال ۱۳ بار تایید کرده که ایران به تعهداتش عمل کرده است. ما هیچ‌کاری را فعلا خلاف تعهداتمان نکردیم و نمی‌کنیم، ولی اگر دستوری صادر بشود که برجام تمام شد و شما بروید کارتان را انجام بدهید، ما خیلی راحت می‌توانیم برگردیم و این بلوف نیست.
به گزارش مهر، صالحی همچنین در مصاحبه با خبرگزاری رویترز گفت: ماندن ایران در برجام در صورت محدود شدن فروش نفت بی‌فایده است.