kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۸۱۵۹
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۲
از ترس اعتراض، بازداشت و محاکمه

سفر بن سلمان به تونس نیمه‌تمام ماند/ به الجزایر و موریتانی لغو شد

قتل فجیع «جمال خاشقجی» با فرمان «بن‌سلمان» آبرویی برای سعودی‌ها نگذاشته طوری که اعتراض‌های گسترده در آفریقا علیه او باعث شده سفرش به تونس نیمه کاره باقی بماند و از ترس اعتراض‌ها و حتی دستگیری سفر به موریتانی و الجزایر را نیز لغو کند.




سفر دوره‌ای «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی به کشورهای عربی آن‌طور که وی برنامه‌ریزی کرده بود پیش نرفت. بن سلمان که برای فرار از تبعات قتل جمال خاشقجی سعی دارد تا با سفر به کشورهای مختلف بار دیگر نشان دهد که وی حاکم عملی عربستان بوده و مشروعیت دارد در سفر به کشورهای آفریقایی به این نتیجه رسید که رهایی از باتلاق خاشقجی آن‌گونه که وی تصور می‌کرد ساده نیست. به همین دلیل سفر بن‌سلمان به آفریقا سفری شکست‌خورده به‌شمار می‌رود.
در مصر مردم علیه بن سلمان تجمعاتی برپا کردند و نسبت به ورود وی به کشور خود اعتراض کردند. اما اوج این شکست نیز در تونس یعنی مهد «انقلاب‌های عربی» رقم خورد. «محمد بن سلمان» سه‌شنبه پس از امارات، بحرین و مصر به تونس سفر کرد. وی سفر خود به تونس را مختصر کرد تا در مقابل اعتراضات مردمی قرار نگیرد، به این ترتیب دور جدید سفرهای خارجی ولیعهد عربستان که برای بهبود وجهه جهانی وی ترتیب داده شده بود، با شکست مواجه شد. تونسی‌ها لقب «قاتل اره به‌دست» به وی داده و به‌شدت علیه او موضع‌گیری کردند.
دیدار محمد بن سلمان از تونس در نتیجه اعتراضات گسترده مردمی دیداری کوتاه و همراه با تأخیر بود. شرایط به‌گونه‌ای رقم خورد که مردم تصور کردند او اصلاً به تونس نمی‌رود. هواپیمای محمد بن سلمان در فرودگاهی اعلام ‌نشده و به‌دور از دیدگان مردم خشمگین بر زمین نشست و برنامه سفر وی تنها منحصر به دیدار با الباجی قائد السبسی رئیس‌جمهور این کشور و نخست‌وزیر بود، علاوه‌بر اینکه هیچ چیزی درخصوص برنامه‌های این دیدار و موعد آن به مردم اطلاع‌رسانی نشده بود.
فعالان مدنی و سیاسی تونس در واقع همان کاری را انجام دادند که ولیعهد عربستان در اولین دور از سفرهای خارجی خود بعد از جنایت ترور جمال خاشقجی از آن وحشت داشت. دفتر ولیعهد عربستان در عین حال به‌صورت رسمی و نهایی مقصد سفرهای وی را اعلام نکرد تا بتواند حاشیه امنی برای او ایجاد کند، اما با وجود این، اعتراضات گسترده‌ای در تونس به‌راه افتاد که حتی گزینه لغو این سفر را نیز مطرح کرد. مقامات تونس با انتشار اطلاعیه‌ای درخصوص کمک‌های نظامی و مالی عربستان به این کشور سعی کردند مقداری از خشم عمومی مردم را بکاهند، اما این اقدام نیز نتوانست خشم مردم را کاهش دهد.
هزاران نفر از شرکت‌کنندگان در تجمعات تونس با حمل تصاویر و پارچه‌نوشته‌هایی نتایج بمباران‌ها و موشک‌ها و تسلیحات عربستان در یمن و نقش این کشور در افزایش بحران سوریه را مطرح کرده و طومار مردمی بلندبالایی را در محکومیت بن‌سلمان در این جنایت‌ها امضا کردند. آنها همچنین ترور وحشیانه جمال خاشقجی را محکوم کردند و به بن سلمان لقب «محمد اره» و «پدر اره» دادند. طبق گزارش شبکه المیادین، معترضان شعار «یمن برای آزادگان، بن سلمان قصاب»، «تونس آزاده، بن سلمان باید برود»، «بن سلمان ترسو، یمن تحقیر نمی‌شود»، «ملت تونس خواهان طرد بن سلمان است» و «ابو اره باید برود» سر دادند. تظاهرات‌کنندگان همچنین پرچم‌های فلسطین، یمن و سوریه را در دست داشتند و تصاویر بن سلمان را آتش زدند.
اما با وجود اعتراضات گسترده مردم تونس نسبت به سفر ولیعهد عربستان به این کشور، وی روز سه‌شنبه با رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر این کشور دیدار کرد اما نکته قابل توجه در این سفر اکتفا کردن رئیس‌جمهوری تونس به انتشار بیانیه ریاستی درباره دیدار با بن‌سلمان و لغو برگزاری کنفرانس خبری بود.
از سوی دیگر سندیکای روزنامه‌نگاران تونسی اعلام کرده‌اند که دستگاه قضایی این کشور تحقیقاتی را علیه محمد بن سلمان آغاز خواهد کرد. این سندیکا روز دوشنبه شکایتی را علیه محمد بن سلمان ارائه کرده بود. خبرگزاری رویترز نیز در خبری گزارش داد، در جریان دیدار ولیعهد عربستان با الباجی قائد السبسی تنها از عکاسان برای گرفتن تصاویری از این دیدار دعوت و کنفرانس مطبوعاتی که معمولا در پایان چنین سفرهایی برگزار می‌شود، لغو شد. ریاست جمهوری تونس تنها در پایان این دیدار بیانیه ریاستی را منتشر کرد. تحلیلگران معتقدند این اقدام تلاشی برای فرار از سؤالات خبرنگاران تونسی درخصوص این سفر است. مدیر دفتر شبکه الجزیره در تونس نیز اعلام کرد خبرنگاران تونسی به شدت از این اقدام ریاست جمهوری تونس خشمگین شدند چراکه به رسانه‌های عربستانی اجازه پوشش این دیدار را داده بودند. به گفته این خبرنگار، ممانعت از پوشش خبری دیدار محمد بن سلمان با رئیس‌جمهوری تونس به خاطر فشار عربستان صورت گرفته است. حمادی الجبالی نخست‌وزیر اسبق تونس نیز تاکید کرد، سفر محمد بن سلمان به تونس، اهانت به مردم و انقلاب این کشور است.
لغو سفر بن سلمان به الجزایر و موریتانی
فشار افکار عمومی در کشورهای مغرب عربی، موجب شد ادامه سفر ولیعهد سعودی به کشورهای دیگر این منطقه لغو شود. منابع وابسته به عربستان با تایید این خبر افزودند، محمد بن سلمان مجبور شد تونس را ترک و برای مشارکت در اجلاس گروه بیست، راهی آرژانتین شود در نتیجه ادامه سفرش به کشورهای موریتانی و الجزایر لغو شد. همچنین همزمان با تشدید اعتراضات مردمی در چند کشور عربی درباره سفر «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی، مغرب او را به حضور نپذیرفت.