kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۸۱۵۶
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۲

سودان هم از ائتلاف سعودی در یمن خارج می‌شود

شکست‌های پی‌در‌پی ائتلاف سعودی در یمن در کنار جنایات هولناکش در این کشور فقیر باعث شده سودان هم به دنبال فراخواندن نیروهای خود از جنگ یمن باشد، مسئله‌ای که خشم ریاض را برانگیخته است.



عربستان در حالی جنگ یمن را در سال 94 شروع کرد که می‌گفت ائتلاف ضد یمنی شامل 10 کشور است. اما با گذشت زمان و شکست ائتلاف سعودی برخی از  این کشورها مانند قطر، کویت و بحرین به تدریج از این ائتلاف خارج شدند و در نهایت عربستان و امارات به همراه مزدوران چند کشور آفریقایی در یمن مانده‌اند. اکنون به نظر می رسد برخی از این کشورها نیز به دنبال فراخواندن مزدوران خود از یمن هستند. به گزارش فارس، برخی منابع دیپلماتیک سودانی و مصری از سردی روابط عربستان و سودان به دلیل اختلاف دیدگاه آنها درباره استمرار عملیات ائتلاف سعودی علیه یمن خبر دادند. یک منبع برجسته سودانی اعلام کرده خارطوم اخیرا از ریاض برای تسلیم شدن در برابر فشارهای بین‌‌المللی مربوط به توقف جنگ علیه یمن، درخواست کرده است.
به گفته این منبع، این درخواست خارطوم در حالی است که انتقادها از اوضاع انسانی یمن افزایش یافته و تلاش‌های خارطوم برای شکستن انزوای خود و رفع تحریم‌ها علیه سودان نیز ادامه دارد. روزنامه قطری «العربی الجدید» با اعلام این مطلب نوشته مسئولان سودانی به همتایان سعودی خود گفته‌اند که در داخل کشور از جانب معارضان به شدت تحت فشار قرار دارند و آنها مخالف استمرار مشارکت سودان در عملیات نظامی علیه یمن هستند. سودان همچنین به مقامات سعودی تأکید کرده که تصمیم دارد زمان آغاز خروج نیروهای زمینی سودانی از یمن را اعلام نماید.
بر اساس این گزارش، مسئولان سودانی از ریاض خواسته‌اند برای دستیابی به یک راه‌حل سیاسی جهت پایان دادن به بحران یمن در سریع‌ترین زمان ممکن تلاش کرده و یا زمان مشخصی را برای پایان عملیات نظامی در این کشور اعلام کند. به گفته منابع مذکور، مقامات سعودی از این درخواست سودان عصبانی شده‌اند به خصوص اینکه عربستان در شرایط کنونی به دلیل پرونده‌های منطقه‌ای از جمله جنگ یمن، محاصره قطر و قضیه قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی‌، به شدت تحت فشار است. ریاض همچنین از سودان خواسته تا مسئله جنگ یمن و خروج نیروهای سودانی از ائتلاف عربی را تا زمان بهبود اوضاع منطقه‌ای به تعویق بیندازد.
درخواست نخبگان سیاسی آمریکا
 برای توقف جنگ یمن
از سوی دیگر، بیش از 50 سیاستمدار و مقام‌ سابق آمریکا در نامه‌ای خطاب به «میچ مک‌کانل» نماینده اکثریت سنا و همکارانش خاتمه دخالت آمریکا در جنگ یمن را خواستار شدند. پایگاه آمریکایی «وکس» سه‌شنبه شب با انتشار این خبر نوشت ، امضاءکنندگان این نامه را سفرای پیشین آمریکا در یمن، محققان حقوقی، کارشناسان ارشد حوزه عربستان، یکی از برندگان جایزه صلح نوبل، مشاور سابق «کالین پاول» وزیر خارجه پیشین و «نوام چامسکی» زبانشناس برجسته و تحلیلگر سیاسی مشهور جهان تشکیل می‌دهند. نگارندگان از مک‌کانل و دیگر سناتورها خواسته‌اند  از طرحی که خواستار خروج ابدی نیروهای آمریکایی از یمن است حمایت کنند.  جدیدترین نظرسنجی‌ها در آمریکا نیز نشان داده که اکثریت مردم این کشور مخالف حمایت کشورشان از ائتلاف رژیم سعودی علیه یمن هستند. به نوشته روزنامه «ایندیپندنت»، 58 درصد پاسخ‌دهندگان در یک نظرسنجی خواستار شدند که قانونگذاران برای جلوگیری از فروش تسلیحات به عربستان راهی را برگزینند.