kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۸۱۰۵
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۸

2 سکوی فازهای گازی ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی وارد مدار تولید می‌شود

مجری طرح توسعه فازهای ۲۲ تا ۲۴ پارس‌ جنوبی با اشاره به راه‌اندازی دو سکوی این فازهای گازی تا پایان دی ماه گفت: با وارد مدار شدن سکوهای گازی فازهای ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز ترش در زمستان از این سکوها تولید می‌شود.

به گزارش تسنیم، فرهاد ایزدجو در جمع خبرنگاران درعسلویه با اشاره به پیشرفت 92 درصدی فازهای گازی بخش‌های فراساحلی و پالایشگاهی 22 تا 24 پارس جنوبی اظهار داشت: با وارد مدار شدن سکوهای دو گانه فازهای 22 تا 24 پارس جنوبی روزانه یک‌میلیارد فوت مکعب گاز ترش از موقعیت مخزن پارس جنوبی در خلیج فارس برای تأمین سوخت زمستانی کشور برداشت می‌شود.
وی، از راه‌اندازی دو سکوی فازهای 22 تا 24 پارس جنوبی تا پایان دی ماه خبرداد و افزود: میزان پیشرفت طرح توسعه فازهای 24-22 پارس جنوبی در هر دو بخش فراساحلی و پالایشگاهی 92 درصد است.
مجری طرح توسعه فازهای 22 تا 24 پارس‌جنوبی پیشرفت بخش پالایشگاهی این فازها را  93/4 درصد دانست و تصریح کرد: پیشرفت سکوهای گازی94 درصد، حفاری چاه‌های دریایی 87 درصد و خطوط لوله انتقال گاز از دریا به خشکی 91 درصد است.
ایزدجو  از تکمیل حفاری چاه‌های گاز فازهای 22 تا 24 پارس جنوبی خبر داد و بیان کرد: عملیات حفاری شش حلقه چاه برای هر یک از سکوهای گازی این بخش شامل دو سکوی 22 و 24A، تکمیل شده است.
وی تکمیل عملیات مشبک کاری چاه‌های سکوی فاز 22 پارس جنوبی را مورد اشاره قرار داد و گفت: با برنامه‌ریزی عملیات راه‌اندازی نخستین عرشه دریایی فاز 22 پارس جنوبی با استفاده از شناور ابوذر 1200 آغاز و پیش‌بینی می‌شود دریافت گاز ترش از موقعیت سکوی اصلی 22 در نیمه نخست دی ماه آغاز شود.
مجری طرح توسعه فازهای 22 تا 24 پارس‌جنوبی بیان کرد: با اتمام عملیات مشبک کاری چاه‌های گازی موقعیت سکوی فازهای یاد شده در چند روز آینده، عرشه دریایی 24A آماده بارگیری و انتقال به موقعیت دریایی خود در خلیج فارس می‌شود.
ایزدجو افزود: با بهره‌برداری از سکوی اقماری 24A تا پایان دی ماه روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز ترش در زمستان  از فازهای 22 تا 24 پارس جنوبی تولید می‌شود.
وی از اتمام  عملیات خطوط لوله انتقال گاز ترش از سکوی اقماری 24A  به سکوی اصلی 22 و انتقال گاز از سکوی اصلی22 به پالایشگاه این طرح خبرداد و تصریح کرد: مراحل اتصال نخستین خط لوله دریایی این طرح به پالایشگاه فاز 24-22 به اتمام رسیده و پس از راه‌اندازی سکو به بهره‌برداری می‌رسد.
مجری طرح توسعه فازهای 22 تا 24 پارس‌جنوبی با بیان اینکه ردیف‌های اول و دوم شیرین‌سازی گاز پالایشگاه فاز 24-22 در مدار تولید قرار دارند خاطرنشان کرد: پس از راه‌اندازی دو سکوی یادشده، دریافت گاز ترش از فازهای 6، 7 و 8 قطع و پالایشگاه، گاز ترش سکوهای 22 و 24A  را دریافت می‌کند.