kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۷۹۳۷
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۱

نظامیان آمریکایی سرکوب پناهجویان در مرز مکزیک را آغاز کردند

نظامیان آمریکایی پناهجویانی را که در مرز مکزیک تلاش داشتند از حصار سیم خاردار‌ها عبور کرده و خود را به آن سوی مرز برسانند با دستور قبلی ترامپ سرکوب کردند.

دونالد ترامپ از همان ابتدا و آغاز رقابت‌های انتخاباتی تاکنون شمشیر را علیه پناهجویان و مهاجرین از رو بسته است.  طی ماه‌های گذشته در یک اقدام خشن دولت وی هزاران کودک پناهجو را از والدینشان جدا کرد و به قفس انداخت. بر اساس جدیدترین گزارش‌ها تعداد کودکان مهاجری که در بازداشتگاه‌های این کشور به سر می‌برند برای نخستین بار از مرز 14000 نفر هم فراتر رفته است. از سوی دیگر ترامپ برای جلوگیری از ورود پناهجویان به آمریکا از مرز مکزیک ارتش را روانه مرزها کرده است. وی در زمان انتخابات نیز با حضور مکزیکی‌های جویای کار در آمریکا مخالف بود و در همان زمان پیشنهاد داده بود یک دیوار حائل در تمام مناطق خشکی و در نقطه صفر مرزی مکزیک و آمریکا احداث شود. ترامپ روز یک شنبه مشت آهنی خود را علیه هزاران پناهجوی مستقر در مرز آمریکا با مکزیک نشان داد و نیروهای گارد مرزی آمریکا و مکزیک از هر دو سو به جان پناهجویان افتادند. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ماموران مرزی آمریکا روز یک‌شنبه به سوی صدها مهاجر تظاهر‌کننده در نزدیکی مرز مکزیک گلوله‌های گاز‌اشک آور شلیک کردند. باد، دود گلوله‌های گاز‌اشک آور را به سوی کسانی برد که صدها متر آن طرف‌تر بودند و کودکان بسیاری به سبب استنشاق گاز‌اشک آور از حال رفتند.
وزارت کشور مکزیک نیز در بیانیه‌ای گفته: تقریبا ۵۰۰ مهاجر را که طی یورشی به مرز سعی کردند وارد آمریکا شوند بازداشت کرده و آنها را به کشورهایشان بازخواهد گرداند. اما تصاویر منتشر شده برخورد خشن نیروهای آمریکایی و مکزیکی را با پناهجویانی که بیشتر آنها زن و کودک هستند، نشان می‌دهد. آمریکا مرزهای خود با مکزیک را در شهر «تیوخا» با سیم خاردار مسدود کرده و روز یک شنبه همه کسانی که سعی داشتند از حصار بالا روند بازداشت شدند. این درگیری چند ساعت پس از آن رخ داد که دونالد ترامپ، مجددا تهدید کرد که اگر که لازم باشد آمریکا مرز را می‌بندد.
مهاجران، شامل زنان و کودکان، بعد از طی بیش از 4هزار کیلومتر از آمریکای مرکزی به شهر تیخوانا واقع در آن سوی مرز آمریکا رسیده‌اند. این شهر فاصله زیادی از سن دیه‌گو در جنوب کالیفرنیا ندارد.