kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۷۹۳۶
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۱
ترامپ 2 بار از حیدر عبادی خواسته بود

نفت مفت در ازای تلفات نظامی آمریکا!

یک پایگاه خبری آمریکایی فاش کرد، رئیس‌جمهور این کشور دو بار از همتای عراقی خود خواسته بود به خاطر تلفاتی که آمریکا در عراق داده نفت‌ عراق را مجانی به آمریکا بدهد و البته با جواب منفی همتای عراقی خود مواجه شد.

«آکسیوس» به نقل از منابع آگاه گزارش داد، «دونالد ترامپ» دو بار از «حیدر عبادی» خواست، به منظور جبران هزینه‌های واشنگتن در جنگ عراق، به آمریکا نفت مجانی بدهد.
به گزارش خبرگزاری فارس، این پایگاه آمریکایی افزود: «هر چند به نظر می‌رسد که بالاخره ترامپ این ایده را رها کرده باشد، اما تاکنون افشا نشده بود که رئیس‌جمهور (آمریکا) دو بار در این باره با نخست‌وزیر عراق صحبت کند. ترامپ این موضوع را در نشست تیم امنیت ملی کاخ سفید هم طرح کرده بود.
اظهارات بی‌پرده ترامپ در‌باره نیات واقعی آمریکا در غرب آسیا و سایر مناطق جهان،‌اشرافیت سیاسی آمریکا را به شدت نگران کرده است.
یک مقام آمریکایی حاضر در نشست ترامپ و عبادی، به «آکسیوس» گفت: «این دیدار، به طور کلی یک دیدار خیلی عادی و معمولی بوده است، اما دقیقا در آخر دیدار بود که ترامپ در حالی که پوزخندی به چهره داشت گفت: خوب، ما قرار است درباره نفت (عراق) چه بکنیم؟»
ترامپ در کارزار انتخاباتی سال ۲۰۱۶ خود، بارها گفته بود که آمریکا تریلیون‌ها دلار در عراق هزینه کرده و هزاران نفر هم تلفات داده، اما در ازای آنها، هیچ چیزی نگرفته است.
به گفته یک منبع آمریکایی حاضر در دیدار ترامپ و عبادی در کاخ سفید، نخست‌وزیر وقت عراق در پاسخ به اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «منظور شما چیست؟»
ترامپ در جواب نخست‌وزیر عراق گفت: «خوب ما در آنجا (عراق) کارهای خیلی زیادی انجام داده‌ایم، تریلیون‌ها دلار هزینه کرده‌ایم و (اکنون هم) افراد زیادی درباره نفت (عراق) دارند صحبت می‌کنند.»
مقام آمریکایی حاضر در جلسه کاخ سفید به «آکسیوس» گفت که نخست‌وزیر عراق کاملا از قبل خود را آماده این سؤال کرده بود و در جواب گفت: «خوب آقای رئیس‌جمهور! همانطور که می‌دانید ما خیلی از نزدیک با بسیاری از شرکت‌های آمریکایی که در کشور ما منافع دارند، کار می‌کنیم.»
به گفته این منبع آمریکایی، نخست‌وزیر عراق «داشت پوزخند می‌زد و رئیس‌جمهور هم فقط دستش را روی میز گذاشت، طوری که انگار می‌خواست بگوید که باید از دیگران درباره این موضوع سؤال کند.»
طبق گزارش «آکسیوس»، رئیس‌جمهور آمریکا تابستان سال ۲۰۱۷ هم طی تماس تلفنی با نخست‌وزیر عراق، بار دیگر در این باره صحبت کرد، اما این گفت‌و‌گو هم به جایی نرسید.
«هربرت مک مستر» مشاور امنیت ملی وقت کاخ سفید، در انتقاد از مطرح شدن موضوع نفت عراق توسط ترامپ، شروع به نصیحت کردن رئیس‌جمهور آمریکا کرد.
مک مستر به رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «ما نمی‌توانیم این کار(درخواست نفت عراق در ازای هزینه‌های آمریکا) را بکنیم و نباید درباره این موضوع صحبت بکنیم، چرا که حرف زدن در این باره، کار بدی است و برای وجهه آمریکا بد است و متحدانمان و همه را خواهد ترساند.»
وی افزود: «شما در نهایت قادر به انجام چنین کاری نخواهید بود و با صحبت در این باره، به اعتبارمان و اعتبار خودتان آسیب
خواهید زد.»
به گفته یک منبع آگاه آمریکایی، ترامپ واکنش خوبی نداشت و از اینکه تلاش او برای همراه کردن مشاورانش با خود بی‌فایده است، عصبانی بود.
ترامپ در یک جلسه شورای امنیت ملی کاخ سفید در سال ۲۰۱۷ هم بار دیگر موضوع نفت عراق را مطرح کرد، اما «جیمز ماتیس» وزیر دفاع آمریکا، با این ایده مخالفت کرد.
ماتیس گفت:« راهی عملی برای انجام چنین کاری وجود ندارد... و دشمنان قادر خواهند بود که ما را به دزدی متهم کنند.»
البته ترامپ در عربستان توانست از طریق رژیم وابسته آل‌سعود، ثروت این کشور را بالا بکشد. رئیس‌جمهور آمریکا تاکنون بارها سران رژیم سعودی را «گاو شیرده» نامیده است.