kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۷۹۳۳
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۱

نبرد ناوهای روسیه و اوکراین در تنگه «کرچ» / «کیف» حکومت نظامی اعلام کرد

تنش‌ها بین روسیه و اوکراین در تنگه «کرچ» بالا گرفته و «کیف» به دنبال اعلام حکومت نظامی در اوکراین است. تنش‌ها پس از درگیری ناوهای دو کشور در این تنگه آغاز شده است.

روابط  بین روسیه و اوکراین از سال 2014 و به دنبال الحاق شب جزیره کریمه به روسیه همواره پرتنش بوده است. آمریکا و اروپا نیز در این منازعه جانب اوکراین را گرفته و همواره مسکو را به این بهانه تحریم کرده‌اند. صبح روز یکشنبه در ادامه تنش‌ها در روابط دو کشور بنا به گفته روس‌ها سه کشتی نیروی دریایی اوکراین با نقض کنوانسیون سازمان ملل، به آب‌های ساحلی روسیه وارد شده و به سمت تنگه کرچ پیش رفتند. براساس گزارش سرویس امنیت فدرال شبه جزیره کریمه، طرف اوکراینی هیچگونه درخواستی برای عبور ناوگان خود از این تنگه ارائه نکرد و کشتی‌های اوکراینی به علائم هشدار دهنده مرزبانان روسی توجهی نکرده و به انجام «حرکات تحریک‌آمیز» پرداختند. در واکنش به این اقدامات، قایق‌های نظامی روسیه و یک کشتی باری این کشور مانع ورود آنها به خلیج «کرچ» شدند. پس از این حوادث، جنگنده‌های سوخو- 25 روسیه نیز به گشت‌زنی در حریم هوایی این منطقه پرداختند. همچنین اعلام شده که تنگه «کرچ» تا برقراری امنیت کامل برای عبور و مرور کشتی‌های غیرنظامی بسته می‌شود. بدین ترتیب نیروهای مرزبانی روسیه برای متوقف کردن کشتی‌های نظامی اوکراینی متوسل به استفاده از سلاح شدند و هر سه کشتی نیروی دریای اوکراین در آبهای ساحلی روسیه توقیف شدند.
گفته می‌شود  6 ملوان اوکراینی در این درگیری‌ها زخمی شده‌اند.«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه روز دوشنبه «کیف» را به اقدامات « خطرناک» در تنگه کرچ متهم کرد. سرگئی لاوروف گفت: «اوکراین با استفاده از شیوه‌های خطرناکی که برای تردد عادی کشتی‌ها در این منطقه خطرات و تهدیداتی ایجاد کرده؛ مقررات بین‌المللی را نقض کرده است.» رئیس پارلمان جمهوری کریمه نیز گفت: «آمریکا صحنه‌گردان اوضاع وخیم دریای آزروف است.» «ولادیمیر کنستانتینوف» در جمع خبرنگاران گفت: «اقدامات تحریک‌آمیز اوکراین در دریای آزروف و دریای سیاه که تاکنون به توقیف چند فروند کشتی اوکراینی و تشدید درگیری‌ها منتهی شده از سوی آمریکایی‌ها طرح ریزی و اجرا شده است. آمریکایی‌ها به دنبال ماجراجویی خطرناکی در این منطقه هستند.» شبکه تلویزیونی الجزیره   اما گزارش داده: «مسکو کاردار سفارت اوکراین در روسیه را فراخوانده و از کیف خواسته امنیت هیئت دیپلماتیک روسی را تامین کند.» بر اساس گزارش  اسپوتنیک، ساختمان سفارت روسیه در کیف دوشنبه شب و پس از این درگیری‌ها با نارنجک‌های دودزا هدف حمله قرار گرفت. یک خودروی دیپلماتیک هم که در اطراف این ساختمان پارک شده بود به آتش کشیده شد.دیروز همچنین اعلام شد تنگه کرچ که از سوی روسیه بسته شده بود باز شده است.
واکنش‌ها
شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین هم در ساعات اولیه بامداد دیروز در نشستی «فوق‌العاده» به اعلام وضعیت نظامی در کشور برای مدت 60 روز رای مثبت داد.«پیتر پروشنکو» رئیس‌جمهوری اوکراین با پیشنهاد «الکساندر تورچینوف» دبیرکل شورای امنیت ملی و دفاع این کشور درباره اعلام وضعیت نظامی در کشور در پی وخامت اوضاع بوجود آمده در دریای آزروف موافقت کرد. نیروهای انتظامی وزارت کشور اوکراین  نیز تلاش می‌کنند تا امنیت سفارت را تامین کنند. وزارت دفاع اوکراین نیز  اعلام کرد ارتش این کشور در حالت آماده‌باش قرار گرفته است. این وزارتخانه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده این وضع پس از تصمیم شورای امنیت ملی و دفاعی اوکراین اعلام شده است. این شورا هم با اعلام حکومت نظامی موافقت کرد. سرویس امنیتی اوکراین هم در حالت هشدار قرار گرفته است.
نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز  در پیامی در صفحه توییتر خود از برگزاری نشست اضطراری فوق العاده شورای امنیت سازمان ملل خبر داده است. ناتو هم گفته «کاملا از حق حاکمیت ملی اوکراین و تمامیت ارضی آن از جمله حق کشتیرانی در آب‌های سرزمینی‌اش حمایت می‌کند.» این سازمان گفته که روسیه باید «امکان دسترسی بلامانع به بنادر اوکراین در دریای آزروف را تامین کند.»