kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۷۹۰۷
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۹

مسمومیت شدید 100 نفر در حملات شیمیایی تروریست‌ها به حلب

عناصر وابسته به گروه تروریستی «جبهه النصره» منطقه «الخالدیه» شهر حلب را با گلوله‌های حاوی گاز «کلر» هدف قرار داده و بیش از 100 غیرنظامی را مسموم کردند.

منطقه «الخالدیه» شهر حلب شب یکشنبه با گلوله‌های حاوی گاز کلر هدف قرار گرفت. این حمله که توسط عناصر وابسته به جبهه النصره انجام شد، تا عصر دیروز 107 مصدوم شیمیایی در میان غیرنظامیان بر جای گذاشت. شمار زیادی از این زخمی‌ها، زن، کودک و یا افراد سالخورده هستند.
خبرگزاری صداوسیما به نقل از شبکه تلویزیونی العالم گزارش داد، خمپاره‌های حاوی مواد شیمیایی به یک بازار محلی و محله الخالدیه اصابت کرد و متخصصان روس به حلب رفتند تا به کمک مصدومان بشتابند.
قبلا «‌الکساندر شولگین» نماینده دائم روسیه در سازمان منع تسلیحات شیمیایی، هشدار داده بود که آمریکا با حمایت از گروه‌های افراطی در سوریه، قصد دامن زدن به بحران را دارد.
اقدام دمشق
وزارت خارجه سوریه ضمن محکوم کردن حملات شیمیایی مذکور، نامه‌هایی برای دبیرکل سازمان ملل، رئیس ‌شورای امنیت و مدیرکل سازمان منع تسلیحات شیمیایی ارسال کرد.
 در این نامه‌ها آمده است، این اقدام تروریستی (در حلب) حاصل عمل برخی کشورها در ارسال مواد شیمیایی برای گروه‌های مسلح تروریستی بوده و هدف آنها نیز متهم کردن دولت سوریه به این اقدام بوده است.
وزارت خارجه سوریه افزود: دولت جمهوری عربی سوریه از شورای امنیت می‌خواهد هر چه سریع‌تر، این گونه جنایت‌های تروریستی را به شدت محکوم کرده و با اتخاذ اقدامات فوری و بازدارنده و مجازات رژیم‌های حامی تروریسم، به مسئولیت‌های خود در زمینه حفظ صلح و امنیت بین‌المللی عمل کند.
اقدام روسیه
وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، جنگنده‌های این کشور با حمله به مواضع تروریست‌های عامل حمله شیمیایی به حلب، این مواضع را نابود کردند.
به گزارش خبرگزاری فارس، بنا بر اعلام این وزارتخانه، تروریست‌ها در حال آماده شدن و تدارک برای انجام یک حمله شیمیایی دیگر نیز بوده‌اند.
جنایت تازه آمریکا
بر اثر حملات جنگنده‌های ائتلاف تحت فرماندهی آمریکا به مناطق مسکونی شهر «هجین» در حومه دیرالزور، 20 نفر دیگر از شهروندان سوری کشته شدند.سانا در این باره خبر داد، جنگنده‌های ائتلاف، عصر دیروز منطقه مسکونی «السوق» در هجین را بمباران کردند. بر اثر این حمله، ۲۰ غیرنظامی از جمله ۹ کودک و هشت زن کشته شدند.
ائتلاف آمریکایی طی هفته‌های گذشته ده‌ها بار روستاها و شهرک‌های استان دیرالزور را هدف قرار داده و بیش از 100 غیرنظامی را کشته است.
شادی اردنی‌ها به خاطر تجدید روابط با سوریه
در پی بازگشت یک هیئت پارلمانی اردن از سوریه و پیام سران این هیئت مبنی بر گسترش یافتن مناسبات دو کشور، شهروندان اردنی شادی کردند. هیئت مذکور هفته گذشته وارد سوریه شده و با مسئولان سوری از جمله «بشار اسد» رئیس‌جمهور این کشور، دیدار کرده بود.
به گزارش خبرگزاری فارس، «قیس زیادین» مخبر کمیسیون امور خارجی پارلمان اردن که در این هیئت حضور داشت، اعلام کرد که احتمالا به زودی سفرای سوریه و اردن در دو کشور فعالیت خود را مجدا از سر خواهند گرفت.
زیادین با بیان اینکه با «ولید المعلم» وزیر خارجه سوریه، درباره بازگشت سفرای دو کشور و از سرگیری روابط سیاسی سخن گفته است، اعلام کرد که «امنیت سوریه بخشی از امنیت اردن و امنیت اردن نیز جزئی از امنیت سوریه است».وی با تأکید بر مثبت بودن دیدارهای هیئت اردنی با مسئولان سوری، رخدادهای سوریه را «توطئه جهانی علیه حکومت سوریه» عنوان و خاطر‌نشان کرد که «ما می‌دانیم از عهده تروریست‌هایی که از گوشه و کنار جهان و در چارجوب یک توطئه صهیونیستی-آمریکایی روشن به سوریه آمده‌اند برآییم».